AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.488

Försäkring steg med 80% på M3an!

Hej alla där ute!
Har nämligen råkat ut för något riktigt tråkigt idag. Fick hem det nya försäkringsbrevet från Vesta idag och där står det att jag ska betala 25 000:- i helförsäkring! J*vla vilken chock jag fick! Förra året med precis samma försäkring och samma vilkor hos vesta betalade jag 14000:- och det tyckte jag va helt ok. Men nu helt plötsligt utan förvarning eller något liknande höjdes det med 80%. Tycker det låter helt sjukt och ingen ursäkt fick man från dom heller. Dom svarade typ " e du inte nöjd så får du byta ".
Hur ligger ni till med er försäking på bilen (speciellt då M3 e46)? Någon rekomendation till något bättre försäkringsbolag? Kom gärna med flera förslag!!!
Du är inte den enda som råkat ut för prishöjning från Vesta: Länk

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Jag har haft liknande problem med försäkring av mina M-bilar, första året brukar premien ligga hyfsat i pris som någon slags lockpris för att kommande år stiga med 50-100% och jag har fått samma svar från bolagen: byt bolag om ni inte är nöjd med premien.
Kolla upp försäkringen varje år innan förfallodagen, jag har ibland fått byta bolag varje år för få en rimlig premie.

Micke

Länk
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Vesta har gjort något som kallas "köpa sig marknad" just genom att sätta premierna År 1 till långt under vad gängse norm är. Det får till följd att År2 sker det som du råkar ut för. Det folk i Sverige inte är medvetna om är hur långa försäkringspremierna är här i t ex jämförelse med Tyskland. En helförsäkring på en Porsche Cayenne S-07 kostar där ca 45.000 SEK i en förort till Frankfurt(exempel från en bekant). Allting ska EUanpassas och vips så blir kostnaderna för bilisterna EUlika......
Mvh
Asken
He
560
Heinrich
M3 E46 2003
kolla vad du får för pris hos trygg hansa
Be
81
Beaf
E46 M3 CP SMGII -05 (såld)
Detsamma hände mig innan jag sålde bilen. jag bytte dock till Aktsam som ville ha drygt 13000kr/år innan. Lycka till.
Fd
269
Fd Mercafreak
Kör nu Mercedes SLK 350 /// AMG

Audi A4 2.0 Ts Avant Q
Jag har själv vesta på mina bilar men har klarat myg hyffsat. Fick en höjjning på ca 1000kr/år. Nu kostar M5an mig ca 8000kr/år (31 år i skåne)

Dan Helsingborg
Kör E39:o, BMW M5 och BMW 525 samt Audi A4 Q 2.0 T 2007
He
786
Hexagon
118d M-sport -09
520d -13
-
Ford Mustang HT -65
Lomax 224 (Ami6 -67)
Sånt här kan man nog tipsa aftonbladet eller liknande blaska om, de tycker säkert att det är smaskigt att forska i
Ec
180
Echelon
BMW 320d e90 -06
Det är fult när de kör med sådana "lockpriser". Vi hade samma på Folksam med våran förra m3a, den kostade 1500kr/mån första året, sedan andra året så skulle vi betala 3000kr/mån, och när vi frågade de på kundtjänst varför? fick vi som svar, "Det är väll många som har krockat med liknande bilar i erat område.." vilken bullshit!
Ren skit snack från alla dom där försäkringsbolagen.
Hittade på auro försäkringar för 20 000:- då vare helförsäkring med körvidare djurskydd osv. Men självrisken låg på 10 000. De tyckte ja va mkt.

Sedan hitta jag på aktsam för 19000:- oxå hel med liknande tillval men då va självrisken 6000. verkar som att det lutar åt aktsam.
Det blir väl ungefär 1500:- i månaden under dom ca 6 mån som man kör bilen under året.

Ska jaga vidare imorrn och se om de finns nått bättre
Ec
180
Echelon
BMW 320d e90 -06
Kolla med www.atava.se
Betalar 1232kr/mån där nu 25år körtkort i 6 skadefriaår i mellanstor stad

alt. www.dina.se där skulle jag på denna jag har nu betala 1800kr/mån.
på båda har jag en självrisk på 6000kr
SalusAnsvar är det bästa du kan ha. Både till pris och service.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Det finns inget bolag som är billigast för alla eftersom det är väldigt många parametrar som styr vilken premie man får. Det enda som gäller är att själv ringa upp eller surfa in på respektive bolags hemsida och jämföra priser.

För att göra det ännu mer "komplicerat" så bör man även samtidigt se över övriga försökringar som villa, hem, båt, etc för bolagen är olika förmånliga om man samlar sina försäkringar hos dom.

___
//Ulf
Visa användare
864
Impnaz
BMW M135i -13
BMW M5 E39 -99
BMWCS #7520
Ja det är mycket som spelar in. Min M3a går på ca 11700 hos Aktsam.
Ki
257
Kineto
BMW Z4 3.0i (2005)
BMW Z3 M Coupé (2001)
@ Asken

"Det folk i Sverige inte är medvetna om är hur långa försäkringspremierna är här i t ex jämförelse med Tyskland."

Jag antar att du menar "låga". Håller inte med om detta. Min bil skulle kosta minst tre gånger så mycket i Sverige som den nu gör i Tyskland.
mi
130
mickaellllll
BMW 520 e61 -08
bmw 3,0SI -75
BMW gran tourer 220d xdrive -16
Ja dom där försäkringarna är ett mysterium.
Har oxå bytt varje år folksam var billigaste första året på 12000kr
andra året ville dom ha 18000kr. Bytte till tryghansa fick betala 11000,
i år höjde dom igen till 13500kr. Så i år vart det Aktsam billigaste på 9800kr med hyrbil.

Är 28år bor i västerås

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.