|
|
|
|---|---|
|
Har en Z4 3,0si -07 roadster. Bilen var avställd under vintern och batteriet var dött när jag försökte starta upp den. Fick starthjälp och upptäckte att det var problem med AC. Det finns el i själva reglagen men det blåser endast svag luft. AC knappen går ej att aktivare samma gäller med värme för bakrutan. Säkringarna är OK så jag har nu bokat tid för bilen. Min fråga är att garantin gick ut för snart 1 år sedan men bilen har bara gått 1200mil, nån chans att dom tar de som goodwill? täcker försäkringen något av detta? | |
|
Jag hade absolut laddat upp batteriet innan jag gjort något annat. Har bilen stått i kallgarage har det garanterat frusit och då är det troligtvis nytt som gäller. När batteriet fryser blir det kortis o konstigheter i batteriet och du kanske inte alls får ut och igenom den spänningen som är tänkt! Har svårt att tro att det skulle vara nåt stort och allvarligt fel på din pärla - att det skulle bli fel på så olika saker talar mest för batteriet tycker jag. |
|
|
Men jag har kört med bilen ca 5ggr sedan dess, provade t.o.m. att koppla loss batteriet i en timma för att göra en nollställning men de hjälpte inte heller. Ska ladda upp hela batteriet nu när du säger det, de är gott om tid kvar till verkstaden. |
|
|
Nej har den varit strömlös länge är den nog redan rätt så nollställd :-) Kolla gärna över polerna vad du får ut för spänning, det ska vara ÖVER 12,5 volt! Håller tummarna! |
|
|
Hej Magirus, var kollar jag det? |
|
| En voltmeter, mät över polerna + och - på batteriet utan att laddaren är ansluten! | |
|
Har bilen stått i ett kallgarage? Länk |
|
|
Wendtan: ja det har den. 3e gången den gör och när de gäller ac är de första gången den strular. Dock så slutade stereon att fungera efter första vintern. Men då hade den ingen ström alls och de hela gick på garanti... |
|
|
Har nu kört en längre sträcka med den och problemet kvarstår. Känns som att de skulle vara batteriets fel långsökt ska dock ta och ladda upp det fullt och se vad som händer. |
|
|
Wendtan: nu var de lite fel :) bilen står i ett varmgarage men att påstå det är varmt där under vintern vore fel :) |
|
|
Hittade nån med exakt samma fel som mig dock förstår jag ej vad de var för felkod hab pratar om... |
|
|
glömde länken :) Länk |
|
| Skulle gissa att den hamnat i "transportläge" vilket betyder att en massa funktioner stängs av för att batteriet ska räcka så länge som möjligt. Han hade tydligen bytt batteri och fått felkoden i och med det, det kan ju ha hänt din bil i vintras också om du inte underhållsladdat den regelbundet......jag tror du bör ta en sväng förbi en ÅF och få det återställt - låter inte som att det är något man kan göra själv (utan diagnosutrustning).... | |
| Ja precis, det är vad jag tror oxå. Har en bokad tid på verkstaden få se vad dom säger. | |
|
Ifall npgon läser denna tråd så vill jag bara berätta att det visade sig vara transport lägr som bileb hade hamnat i. Det fixade verkstaden snabbt :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
