AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
11.715

Påfart motorväg vad gäller ?

Sida 2 av 2
4 kap. 43 § 2 st.
En förare som uppmärksammar att någon annan förare avser att köra in i det körfält han eller hon färdas i skall anpassa hastigheten så att inkörningen underlättas.
Blev fel i föregående inlägg, ska vara 3 kap. 43 § 2 st.
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Precis som Svensk politik man fattar inte ett skit !
Den ena lagen säger ett den andra ett annat ;-))
Man måste bara älska det.

Ha deT
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Nej då. Det är bara så att du aldrig har några rättigheter i trafiken, bara skyldigheter.
Skyldighet att se till att det är fritt och skyldighet att underlätta för den som vill in på vägen. Det vill säga, samarbete.

///BMW - Was sonst!
Visa användare
23
bjarnum
328i sedan -00
320 cab -91
316 compakt med soltak -96
Om man tittar på klippet, förstår man att lastbilschaffisar har svårt att uppfatta föremål
framför sig :-)
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Påfarten räknas som en del av motorvägen och därför är det du som kör på påfarten som har väjningsplikt eftersom du gör ett körfältsbyte....dock har även de som redan befinner sig på motorvägen en skyldighet att göra vad de kann för att underlätta din påfart - men det är likförbaskat den som byter körfält (dvs. den som kör på påfarten) som kommer att få straffet om ni smäller!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ny
99
nybbe_gefle
530xdA Touring M-sport -09
Och som tradarchaffis blir man lika förundrad varje gång en personbil ska köra ut på motorvägen men vägrar att gasa utan ligger förnöjt i 83km/h, dvs samma fart som jag håller med tradaren. I dessa lägen ligger jag lugnt kvar (för skulle jag gå ut i vänster körfält, ja då får personbilsföraren ett ryck och ska helt plötsligt upp i 120). Kontentan av de jag vill få fram med detta inlägg är: Accelerera och kör ut framför tradaren eller sakta in och kör ut efter så slipper jag bromsa bort fart och sedan försöka få upp den fart jag tappat. Det är inte så enkelt med 60ton i ryggen...

//David
Bra inlägg David, svårare än så behöver man inte göra det.

som f.d. långtradarförare och numera personbilsförare är jag imponerad att du stött på folk som vågar hålla hela 83 km/h, jag tycker många kör 65 km/h trots att man får lära sig i körskolan att accelerera upp till motorvägsfart? :)

Ekin
David beskriver en mycket vanlig situation för yrkeschaufförer:)
Ja och inte bara långtradarförare drabbas av de som inte hittar gaspedalen. Eftersom jag bor i Västerås (E18 går genom staden) erfar jag dessa sniglar dagligen.

Typiskt scenario;
Jag skall ut på E18. Framför mig ( inte sällan en Volvo/SAAB turbo, värsta varianten). Bilen framför i smygfart utan någon som helst uppfattning om trafiken på E18. Resultatet blir ofrånkomligen att varken jag eller bilen som är framför kommer ut på E18 på ett smidigt sätt. Det blir till att vänta helt i onödan, suck. Om bara folk kunde köra bil så skulle allt bli så mycket enklare i trafiken.

mvh/ Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.