|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
jag har blivit påkörd bakifrån efter jag kört ut på motorvägen, trafiken gick mycket sakta och det var kö vid tillfället. jag kör ut framför en lastbil som inte uppmärksammar mig och kör in i mig efter jag lagt mig framför honom . försäkringsbolaget tycket det är mitt fel för att jag kastat ut mig framför honom och han inte hunnit bromsa ( det gick i ca 15km/h ) . han körde dessutom in i mig 3 ggr innan jag tutade och vifftade så att han såg mig... Vad gäller egentligen vid påfart på motorvägen , enl. försäkringsbolaget så har endast jag lämna företräde och det är svårt att tyda lagen tycker jag. enl. polisen som jag talat med så råder omsesidig väjningsplikt och man skall uderlätta för varandra... Hjälp mig och argumentera till min överklagan ... | |
|
Ja... Du har ju väjningsplikt mot bilarna på vägen du kör in på så jag tror du kan få svårt att "få rätt"... |
|
|
Försäkringsbolaget har rätt, du ska lämna företräde till alla på motorvägen. Däremot ska dem som kör på motorvägen släppa ut dig om det finns möjlighet för det. T.ex. om vänsterfältet är tomt går man ut dig och släpper in dig. Men eftersom du skriver att det var köer och det inte alltid går att gå ut i vänsterfältet med lastbil eftersom det oftast kommer bilar bakom så skulle du ha väntat i påfartsfältet för din möjlighet att köra ut på ett säkert sätt. |
|
| Titta på paragraf 21 och 23, Länk | |
|
Varje gång du byter fil är det din plikt att se till att det går på ett säkert sätt, och detta gäller även påfarter till motorvägar. Sedan så underlättar det en hel del om folk faktiskt använde sig utav blinkersen, vilket det slarvas med väldigt mycket i Sverige. Då blir det som det blir... Vorsprung durch freude am fahren |
|
|
Hur långt hade du kommit på motorvägen? Hade du passerat påfartsträckan en bra bit eller var du precis bredvid den? En sån grej bör ju spela in. Om man kan anse att du varit på motorvägen så pass länge att man kan tycka att lastbilschauffören borde hunnit uppmärksamma dig. ___ En liten parantes om dessa påfarter. Majoriteten av bilisterna tror att det är de som kör in på motorvägen som har företräde. Man har sett en hel del kamikazepiloter där. Man tycker att självbevarelsedriften borde säga stopp när man kastar sig ut framför en bil i 110+km/h men icke. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Bra att du tar upp detta, Johan. Alla verkar tro att folk som kör på motorvägen ska flytta på sig och släppa in dem, men någon sådan regel finns inte, det är min egen goda vilja, men det gör man ändå för säkerhets skull och för att underlätta trafiken. Sådant beteende finns bara bland svenska förare, i alla andra länder måste den som vill köra in på en motorväg se upp och anpassa sin egen påfart på motorvägen. Till och med stanna och vänta om det behövs. Men nej, här gasar de flesta på för fullt och förväntar sig att någon annan ska se upp och släppa in dem. Självklart gör man det av ren självbevarelsedrift, men om det skulle hända en olycka är det solklart vems fel det är. Höll på att köra ihjäl mig i Tyskland eftersom jag antog att lastbilen skulle släppa in mig. Ja visst! Det var så nära att jag höll på att skita ner mig. Vorsprung durch freude am fahren |
|
|
Väjningsplikt i all ära, men TS säger ju att han EFTER att ha lagt sig framför lastbilen blir påkörd 3 ggr i 15 km/h. Jag var ju inte på plats, men om det gick till som jag tolkar beskrivningen så måste lastbilschauffören varit väldigt ouppmärksam. Visst kanske blicken hamnar lite långt fram när man har huvudet ett par meter ovanför personbilsförarna och lite duttande på en personbil känns väl ungefär lika mycket som att gå och dribbla en pingisboll med stortån, men... |
|
| Jag blev påkörd av en lastbil bakifrån vid en liknande situation, men på en 70km/h väg och hastigheten i kön var 5 km/h. Bara att konstatera att påkörning bakifrån väger mindre än filbyte. Dessutom hade motparten inte anmält någon skada. | |
| Då kan man ju kanske tänka sig att om han körde ut mitt framför lastbilschauffören och la sig väldigt nära denna så kanske han inte uppmärksammade bilen eftersom han inte såg den, om en bil är tillräckligt nära framför i bilköer är det faktiskt lätt att den blir osynlig om man inte lutar sig fram och kollar. Svårt att säga eftersom ingen av oss vet egentligen hur situationen såg ut. | |
|
"han körde dessutom in i mig 3 ggr innan jag tutade och vifftade så att han såg mig..." Undrar bara vad chaffisen syslade med då. Själv kör jag lastbil o har kört på bilar som byte fil o i alla fall var det förarens fel som bytte fil. I en lastbil sitter man högt o ser massor MEN höger fram hörn är en död vinkel där kan en personbil gömma sig helt!. Har där 2 st speglar som ska hjälpa mig se vad som händer men jag sitter inte o blänger i dom när det rusnings trafik när nån tränger sig i, hoppas på det bästa o får en buckla i bilen. Sen är frågan hur långt var det mellan dig o lastbilen när du påbörjade o avslutade filbyte??? BMW - Beroende Med Wilja |
|
| skitsnack.. kan lika gärna vatt lastbilschuafförens fel, vi har ju inte en aning om avstånd mellan lastbilen och framvarande bil. | |
|
Intressant att det skrivs så mycket skit på AutoPower om just de bästa förarna i landet, nämligen yrkeschaufförerna... Vorsprung durch freude am fahren |
|
| kör aldrig in direkt framför en lastbil! det är en oskriven regel.. du ska bara veta hur lång tid det tar för en lastbil att både komma ner och upp i farten. | |
|
En (modern) lastbil (med bra/godkända bromsar) har en broms sträcka på ca 50m men då är all kaffe utsprid på vindrutan :) Man bara undviker bromsa o gasa så lite som möjligt - ekonomi heter det. Ja, det kan vara chaffisens fel - verkar som idag kan man sätta vem som helst bakom ratten. Det är en viss skillnad på yrkes-chaufförerna o -förare. - Den ena kan köra medan den andra tror att han kan köra. ;) BMW - Beroende Med Wilja |
|
|
Grabber har helt rätt angående döda vinklar mm. speglarna ger heller inte så mkt om bilen är skitig efter x antal mil i skitväder mm. sen finns det något som kallas för trailerstöt eller vagnknyck eller något. ni som kör eller har åkt lastbil vet vad jag menar. för er andra så rycker och knycker det framåt och bakåt hela tiden när man kör. släpet/trailern liksom skjuter på och bromsar. ni fattar. lastbilschauffören kanske trodde släpet slog lite medan han lyssnade på musik och drömde lite. sedan är det mycket sällan ens fel att 2 eller fler går ihop. BMW ownz |
|
| yrkeschafförer vet som oftast vad de gör.. iaf de som kör stora motorvägar genom europa. finns självklart undantag. men att bromsa ner en stor lastbil modern som omodern är inte som att bromsa ner en m3a. vilket vissa verkar tro när de slänger sig in framför lastbilar. det finns inte ens någon anledning till ett sådant körsätt när man ska in på en motorväg. | |
|
Det här fallet är lite speciell, för det är svårt att bedöma om det var rimligt av dig att ta utrymmet som uppenbarligen fanns framför lastbilen. Om påkörningen skedde i stort sätt i samband med ditt filbyte skulle jag bedöma att du trängde dig före och du träffar skuld, om det skedde efter att du hade lagt dig framför och i samband med att kön framför saktade in och du med, och sedan körde lastbilen in på dig, då skulle jag säga att det är lastbilschaufförens fel. Oavgjord så är det bådes fel... Allmänt: Tycker det borde tydligöras att man ska hålla avstånd på motorvägen och att en av dess funktioner just är att låta trafiken flyta på när det blir filbyten. Många tycker det är störande att nån "tränger före" och ligger för nära för den anledningen, men jag tror alla förlorar på det i längden med trafik som flyter sämre (tar längre tid att komma fram för ALLA) och fler olyckor (idem). |
|
|
Den här tråden kanske förklarar varför det strömmar in BMW med plåtskador till verkstan! Den som kör på motorväg SKALL lämna företräde åt anslutande trafik från accelerationsfält. § 18, 21 och 23 i vägtrafikförordningen definierar detta entydigt. Samtliga paragrafer måste läsas och tolkas tillsammans. På kontinenten upphävs detta genom all påfarten skyltas med "Lämna företräde" vid många påfarter. Det är så konstigt att många på motorväg tror att det bara är att köra rätt fram med högst fart. Dyrast bil har INTE företräde. |
|
|
23 § En förare som färdas i ett accelerationsfält skall anpassa hastigheten SFS 1998:1276 till trafiken i det körfält som han eller hon avser att köra in i. Föraren skall lämna accelerationsfältet så snart det kan ske utan fara eller onödigt hinder. En förare som avser att lämna vägen skall i god tid inta det körfält som är bäst lämpat för detta. Om det finns ett retardationsfält skall föraren snarast möjligt köra in i det. |
|
| Märkligt att det dyker upp en ny användare som kommenterar en över två år gammal tråd... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.