AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.276

Nya fälgar från BMW var inte nya!

Sida 1 av 2
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Via ett försäkringsärende i höstas när mina vinterhjul brann upp på däckförvaringen så fick jag ersättning av försäkringsbolaget. Mot ersättningsumman valde jag att beställa nya 19" M172 istället för vinterfälg + däck (som brann upp). Jag fick betala en mellanskillnad på 10' då ersättningsbeloppet var ca 14 har jag för mig. Detta ärende gick då via en "däckhandlare" som har avtal med försäkringsbolaget vilket är så det brukar gå till.
Sagt och gjort så fick jag fälgarna skickade till mig i höstas, i kartong och allt var frid och fröjd. Öppnade första kartongen för att se att jag fått rätt och det gjorde det.
När våren så kom så beställde jag däck av däckverkstan och skulle lite senare i veckan skicka med fälgarna för att få dom nya sommarhjulen monterade. Valde då att öppna kartongerna för att titta på "dom vackra" sommarfälgarna vilket fick mig att bli SMÅTT förvånad. Alla fyra fälgarna är kantskadade, inte mycket men ändå, men ser för övrigt helt nya ut.
Antagligen är dom använda (och ovarsamt använda) och sedan nylackade. Fälgarna ligger i originalkartonger med rätt etiketter osv.
Vem lurar vem här undrar man ju?
Är det bmwhandlaren som sålt till däckhandlaren med fullt pris på fälgen?
Är det däckhandlaren som försökt sig på en "bra affär" med renoverade fälgar med fullpris till mig (försäkringsersättningen + min mellanskillnad)?
Man undrar ju som sagt.
Nu har det dessutom gått två veckor sen jag tog upp ärendet och har blivit lovad NYA fälgar men som inte dykt upp.
Namn på gummiverkstad och bmw-handlare som är inblandad vill jag avvakta med tills jag löst det här.
Vem skickade fälgarna till dig? BMW eller däckhandlaren?
Kan förstå att det känns snopet och surt att upptäcka skador på "nya" original fälgar när man öppnar kartongerna.

Jag har lite svårt att tro att däckhandlaren inte själv öppnat kartongerna för att kontrollera att rätt fälgar ligger i. Om det nu är han som skickat dem vidare till dig.
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Det skall fan betala fullt pris för beg fälgar
Bara på stället du fick fälgarna ifrån för det behöver man inte godta

Ha deT
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Min affär har ju varit med försäkringsbolaget/däckhandlaren, som har köpt in dom på bmw (såklart eftersom det bara är bmw som säljer originalprylar). Så jag kan ju inte uttala mig om vad bmwhandlaren har levererat för fälgar, till vilket pris eller vad han upplyst däckhandlaren om.
Jag skulle ju oavsett som privatperson eller som däckhandlare bli j-vligt sne på bmw om dom sålde nya fälgar till mig men gav mig beggade. Så frågan är ju vem som försökt lura vem här. Jag lär ju aldrig få veta vem, även om jag rent spontant gissar..
Er
692
ErikThörn
Bmw 535da Touring M-sport -06
Har varit med om flera nya uppsättningar fälgar som kommit direkt från bmw varit "kantstötta" Dom är dåligt förpackade och illa behandlade av transporten!! Bara att prata med dom och beställa nya
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Erik,
I detta fall ser dom inte ut att vara dåligt förpackade eller skadade i omonterad förvaring. Dom levereras ju i hela och rena kartonger med plast runt fälgarna så dessa skador kan omöjligt ha kommit i samband med transport. Det är på flera ställen lackat, över dom skador som finns tillsammans med rena "flisor" i fälgarna och typiska kantstötningar (rätt djupa såna).
Med största sannolikhet för att inte säga säkert så är dessa fälgar använda för att sedan blivit "renoverade" och lackade. Det värsta är kanske att det är fruktansvärt dåligt gjort.
Några bilder:
Länk
Länk
Länk
da
52
dallan
325dAT-09
Ser väl mer ut som en klantig däckkrängare som skadat fälgarna vid däckmontage/demontage. Förmodligen har dom stått som skyltexemplar nånstans. Eller?
16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Slarv vid montering brukar ge långa tunna repor. Detta ser helt klart ut som att man kört in i en trottoarkant. Illa.

-------
//Lövet
Ja en sak är säker, några fraktskador är det inte. Jag tror precis som andreas, dessa fälgar har suttit på en bil innan de nådde dig. Du har helt enkelt fått begagnade fälgar.

Länk
Vad får dig att tro att dom är omlackerade? Det brukar synas ganska tydligt om så är fallet.

Länk
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Vad som får mig att tro att dom är omlackade är för att dom skador som fanns låg i några fall "under ny lack". Småflisor ramlade av när man petade på skadorna. Fälgstötningar brukar samtidigt ge synliga skador på ett annat sätt än hur dessa ser ut, och kantstötningar brukar sällan medföra sån lacksläpp som dessa har gett.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Ser ut som dom tappat fälgen i backen typ, slå dom i skallen på nån, skulle nog jag göra, det kan ju tom var lite skeva med så stora hack.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Hasso, ska slå alla fyra i skallen på nån i så fall, alla fyra fälgarna är skadade...
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Skall bli intressant att få reda på vilket pucko som är skyldig till detta och vem som har ansvaret att skicka nya fälgar till dig.
Jag sätter en slant på däckhandlaren...

Byta upp sig? Till vad då?
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Jag har blivit lovad nya fälgar vilken dag som helst så jag tror och hoppas dom är på väg. Tyvärr tror jag inte jag kommer få veta vem som är ansvarig för att ha försett mig med risiga och använda fälgar trots full betalning för nya. (mina 10' + försäkringssumman 14'). Bmw eller däckhandlaren, who knows..
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Undrar hur man tänker när man packar ned sådan fälgar som nya ?
Att det är en blindstyre i andra som ska ha dom ??

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Ja det voro bra om du fick reda på vem... för det måste vara lite frustrerande att ha ett par pucko att välja på men samtidigt så får man skaka skiten av sig inte minst om du får 100% nya.
Men man vet aldrig vad som tittar fram ur gödselstacken!

Byta upp sig? Till vad då?
Roffa1
Tror inte att fälgarna tidigare varit monterade. Gissar i stället på att någon ovarsam individ smällt/tappat dem mot cementgolvet i samband med kontroll. I vilket fall så är det kassation som ej skall gå ut till kund. Kräv nya fälgar samt kompensation för tid o merarbete.
Roffa1
Till TS i samband med att du mottager de nya felfria fälgarna, så kan det vara nödvändigt att du packar upp dem på plats med anställd (vittne) som senare kan verifiera ev, skador i samband med att skadeanmälan upprättas.
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Och jag kan köpa de "beggade" för en billig peng om du får behålla dem.. Pma mig om det. /Andreas
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
I bulthålen och navhålet är det nog ganska lätt att se om fälgarna varit monterade!
Hur ser de ut där?

Jag gissar på någon form av tabbe i samband med lagerhantering etc. Typ tappat i marken mot hårt golv eller liknande...kanske någon som tabbat sig på lagret och inte ville tala om detta för arbetsgivaren...!?

Oavsett orsak är det inte acceptabelt att packa ner dem och sälja som "nya" till fullpris, men den som levererade dem kan ju faktiskt varit ovetande om rådande situation om någon anställd försökt "mörka" ett misstag.

Hoppas det löser sig!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.