|
|
|
|---|---|
|
Tjena forum medlemmar Har problem med bakrutan på min Touring. Har endast ägt bilen några månader under denna vargavinter och nu när våren är här så tänkte jag ge mig på lite service på bakluckan som är rostig och med massa fel. 1. Bakrutan går ej att öppna. Kanske är microbrytaren men jag har försökt kollat så motorn till rutan har spänning och det verkar den INTE ha. Det går en brun/gul och en brun kontakt till motorn och ingen av dem har spänning. Kabelbrott eller en borttagen säkring? Ifall det är säkringen vilken är det som går till bakrute motorn? Får inte heller upp torxskruven till microbrytaren då den rostat fast, tips på att få upp den uppskattas! 2. Under hela vintern har inte bakrutevärmaren fungerat, även här kanske kabelbrott eller borttagen säkring? När man trycker på knappen för värmen i fram så lyser den normalt. 3. Bromsljuset i bakrutan är borttaget, varför vet jag inte. Men ägaren innan har uppenbart försökt limmat dit den tidigare men misslyckats. Kablarna är klippta. Borde man inte få något felmeddelande pga detta? Kan alla dessa tre fel höra ihop på något sätt? Kabelbrott i vänstra kabelstammen? Hur kan jag felsöka? Mvh Janne | |
|
Någon som känner till och haft liknande problem? Vilken spänning ska det vara ut till motorn för fönsterrutan? Är brun/gula sladden plus? Måste jag riva inner taket för att komma åt kabelhärvan? Mvh Janne |
|
|
Har lyckats lokalisera felet med bakrutan. Microbrytaren fungerar som den skall efter mätning med biiipern på potentiometern, Däremot var kretsen ner till motorn bruten någonstans och som många andras fall var det kabelbrott precis där kablarna går längst rutan ner in i taken. Kablarna var verkligen AV och elgade. Kabeln från motorn till handtaget på rutan var brun/röd och verkar fungera som en sluten krets. När microbrytaren är intryckt så är kretsen sluten och motorn får ström. Vid kabelbrottet så var även en del andra kablar av, 2-3st totalt. Går kablarna till eluppvärmningen av bakrutan också längst vänstersidan så kan det förklara varför inte värmen heller fungerar. Samma sak med bromslyset? Någon som vet? Mvh Janne |
|
|
Hej hur fick du upp bakrutan utan att microbrytaren fungerade? Har samma problem men kommer ju inte åt kablarna för att rutan inte går att öppna. |
|
| Fick riva all inredning och bryta sönder stora plastskyddet litegranna till bakluckan för att kunna öppna låset manuelt. | |
|
Sådär, nu är kabelbrottet fixat. För att komma åt kablarna i taket så räckte det med att ta ur den vänstra tak högtalaren. Då såg man de båda kabelstammarna och kunde dra ut dem en tillräcklig bit för att fixa sladdarna. Så nu fungerar bakrutan, värmen till bakrutan och bromsljuset igen! //Janne |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.