|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag tittar på en beg 2004:a BMW 525i (E60) som togs i trafik 2003-11-04. Om jag inte har fel så var den modellen/serien alldeles ny då 2003. - Är det några kända "barnsjukdomar"? - Har BMW gjort några förändringar modellen under åren? (Nya modellen som kom nu 2010 heter väl F10?) Tacksam för tips! | |
|
Hej, har ju själv en bil i den årgången. Lite svårt att säga då man inte vet hur långt bilen har gått eller utrustingen. Här är iaf lite som man kan kolla lite extra på. Barnsjukdom eller inte låter jag vara osagt. Fukt i strålkastarna (ögonbrynen) Framhjulslagren, skall vara tyst vid hård inbromsning om inte så är de påväg att bli dåliga. Dörrarna skall stängas korrekt (vanligt att de inte gör det efter ett par år). Oljud från DISA enheten (vanligt) Motorn skall dra utan någon effektknöl vid 4000rpm Kolla vibrationer i olika hastigheter. Om vibrationer finns kan det tyda på dåliga bussningar eller dåliga bromsskivor. Givetviss så kan även hjulen vara dåligt balanserade. Bilen skall vara stabil vid hård inbromsning. Bilen skall ligga som en padda på vägen oavsett hastighet. Om inte så kan dämparna vara dåliga eller så kan en hjulinställning behövas. E60 är vindkänslig enligt många och även mig själv. Begynnande falsrost vänster framdörr nedredel och mot gångjärnen. Finns några sensorer som kan strula typ optisktöga i ratten samt styrvinkelsensor. Kolla om de är byt eller inte. Kabel för abs sensor vänsterbak är illa dragen mot inreplastskärmen. Kan finnas skador på kabeln. Är bilen utrustad med nivåreglering så kolla att pumpen funkar som den skall eller är åtgärdad. Är den utrustadad med kurvljus så vrid ljusreglaget åt vänster då skall reglaget lysa konstant grönt vid körning inte inte blinka. Om det blinkar så är det något fel på kurvljusen eller någon sensor. I övrigt så kolla att allt elektriska fungerar samt underhållet på bilen. Nu är det en beg bil vi pratar om så någon skavank får du säkert räkna med. Har nu inte något mer att komma med så länge man inte vet milen eller utrustningen. |
|
|
Titta i i-driven så att den är servad men kolla även så att det är gjort ex.bromsarna kan man kolla ganska lätt även så att oljan inte är för svart för miltalet efter serv. Det allmänna tillståndet på bilen är viktigare än mil Obs. det finns en del skruvade bilar där ute så kolla noga Hoppa satt du hittar vad du vill ha det är en kanon bil att äga och köra Du skulle kanske tittat på en 218hk alltså den (nyare) motorn som kom -05 för bensin förbrukning Ha deT |
|
|
Tack för så snabba svar. Imponernade! Här kommer lite mer info om bilen: Svensksåld BMW 525. -Ca 12000 mil -Tillverkningsår 2003, i trafik 2003-11. -Komfortstolar -Eluppvärmt baksäte -Xenon ljus -Parkeringssensor både fram och bak -Bromsarna bak är helt nya, byttes under april månad (bromsok, skivor och bromsbelägg). |
|
|
Precis som thom525 säger är det allmänna tillståndet viktigare än milen. Att bromsoken bak har byts förvånnar mig inte. Inte för att vara negativ om verkstäder men det har förekommit en del slarv eller skall vid byte av bromsvätskan. En del suger bara ur behållaren och fyller på ny bromsvätska vilket resulterar i kärvande bromsok på långsikt. Bromsa hårt iaf 1 gång i månaden det hjälper. Eco driving=kärvande bromsar = livsfarligt. |
|
|
Den kommer du säkert att trivas med och som Duser skriver bromsa ordentligt med jämna mellan rum så får du dels ingen rost på bakskivorna ,skulle tro att det byts fler skivor som är rostskadade än som är utslitna Lycka till och välkommen i träsket Ha deT |
|
|
På min hade de nollat servicemätaren på belägg bak utan att byta. Lite knivigt att återställa efter att jag bytt då varnaren löst ut, men det går. Kolla som sagt att servicear och byten är gjort och inte bara nollat. Komfortstolar är +, jag gillade inte mina originalstolar men har ändrat körställning och trivs bra med dem nu. Dock är komfort att föredra. Är du noga med stereo? Standardradion är verkligen inte bra. Det går att uppgradera men surt att lägga tusenlappar på sånt. E60 har en speciell radio, krånglig att uppdatera. Jag håller på och kollar på alternativ, en del trådar finns. Jag har 19" fälgar som blir lite stötigt och påfrestar upphängningen men som gör underverk med utseendet. Jag tycker 16" tex är lite smått med de stora hjulhusen. Om du köper hos handlare fixa garanti om det går. Man märker alltid något efter en tid. Jag fick en bärarm bytt på 3-mån.garantin. Pengar sparat. På det hela taget en riktigt snygg bil, bra komfort. Jag har ändå sportchassie med helt ok väghållning. Det sägs att elfel är vanligt och att idriven är buggig men jag har hittills inte märkt det. Kanske när man har mycket eloptions? Grattis till en fin kärra (om det blir affär)! |
|
|
Jag undrar hur många som fått byta bärarmen på BMW e60/e61. min högra har precis givit och upp och ny är beställd. dock var jag förbi hos en kompis på hans verkstad. han har en E61a och jag känner igen gnisselljudet.. och jag säger direkt : hörru din bärarm är påväg att ge upp nu varpå han svarar: ja, ny vänster bärarm är beställd. är bärarmen en svag punkt på E60/E61 ? delen ligger på 2500 hos mekonomen trots allt. skall man byta båda är man uppe i 5000:- + arbetskostnaden. vill man till BMWs egna verkstäder lär du få betala ännu mer (min gissning, inga belägg för påståendet) |
|
|
edit: komplettering till mitt inlägg se länken ang bärarmen. (kallas på engelska för WISHBONE) Länk |
|
| länkarmar fram + nivåreglering samt kablar till baklucka bytta på min 06:a som gått 10k mil. | |
| Kolla också under begagnat guider där står en del. Ser också nu att det finns fler fel som kan uppstå som jag inte fått med. Vet dock inte hur vanliga de är. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.