AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
3.379

BMW 120D mpkt vs VW GOLF GTD

Njuren
Hej!

Hur står sig GOLF GTD mot 120D mpkt? Fördel nackdel?

Mvh!
Vilken aspekt? Utseende, prestanda, kvalité, körupplevelse etc?
har bara kört 120d och kan inte tänka mig att golfen är lika bra då 120d var näst intill perfekt... dock är väl utrymmet bättre i golfen
BCR
GTD,n är en pigg och körglad rackare och har överlag fått bra kritik.
Om du tvunget måste köra diesel så skulle jag definitivt välja GTD före 120D. Golfen är mer praktisk och lite rymligare. Byggkvaliten är jämbördig, senaste Golfen (gen. 6) är riktigt gedigen. DSG-lådan i Golf är en pärla.

Kan du tänka dig att köra bensindriven bil så missa för guds skull inte att provköra GTI,n...

Nedan hittar du en duell mellan GTD och GTI på Valencia racetrack, som du ser är det ganska jämnt.
Länk

/Håkan
oo=00=oo
Njuren
Tack för era svar! Behöver verkligen en ny bil (en till snarare) pga nytt jobb och ska börja pendla 7mil ToR.

har sett denna Länk men har en viss kärlek till VW :D

Tack för länken Håkan!
fl
751
flash gordon
Mellanbilen
SAAB 9-3 2.0 T 185 hk 02a
1 serie 1000 gånger snyggare än golf.

tråkig modell golfen.

helt klart valt bmw n.
Om du beställer en GTD idag får du vänta kanske 4-5 månader innan du får den. Golf i allmänhet är hett ...
Golfen är rymligare och låter lite häftigare inuti, BMW:n är en bakhjulsdriven GT sportbil till Golf pengar... (den där 120d ska du pruta lite på)
I slutänden är det mest en fråga om tycke och smak då bägge är bra bilar...
Länkar till tyska AMS.. Vet inte hur bra Din tyska är.. Golf vinner, BMW 2:a... Audi 3:a,,
Lite hugget som stucket..mellan Vw och BMW kanske..
BMW förlorar på utrymme och fjädring, Vw känns mera komplett..

Länk

Men BMW:n är roligast att köra står det. För mig är det viktigare...
Tycke och smak. Om man nöjer sig med utrymmen är ganska lätt att prova i bilhallen. Jag har klarat mig ganska långt på "lilla" bmw:n även på lägre resor. En gång hade jag två killar på 1m90 som skulle sitta bakom varandra, jag trodde att nu kommer ena behöva sitta bakom föraren istället men nej, det funkade! Den slukar en hel cykel också, de flesta är lite förvånade när jag trollar fram den...
Ni
14
NikHall
120d M-sport -08
330dT M-sport -10
Inte så klokt att ställa denna fråga i ett BMW-forum... Sannolikheten att få ett neutralt svar är ganska liten :-)

Har själv haft en GTI DSG -08 som var kanontrevlig. Härligt avgasljud och en gudomligt snabb låda!!

Härlig körkänsla i GTIn men samma design och "känsla" i övrigt som i BMW 120d M-sport har den lååångt ifrån.

Sedan kan jag tänka mig att GTD är klart tråkigare än GTI DSG!

Co
103
Cod
Saab 9-3 Aero -99
Såg ett test som top gear gjorde och de korade golfen som vinnare.
Sen så är dieseln ett måste då bensinaren enligt mitt tycke är lite slö, man måste varva den hyffsat mycket för att ens kunna göra en omkörning, dieseln tuggar bara på!

Eller skaffa en 130!?

har inte kört golfen så mkt men det lilla intryck jag fått av den är att den är roligare än den ser ut, inredningen tycker jag dock bmw har trevligare!
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Njuren:

Var det du som köpte 120d:n ifrån Värmland som du länkade till?

Mvh
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Själv tycker jag att M-sportchassit är lite väl hårt för långpendling. Min fru pendlar 11 mil varje dag med vår 120dM och hon klagar inte. Jag pendlar 6 mil dagligen och föredrar jag vår 525dT som vardagsbil medan 120dM är roligare när vägen svänger.

För långpendling hade jag nog valt en 118d utan M-sportchassi. Men så fyllde jag ju 40 nyligen :)
BMW:n (med M-paket) är snyggare både in- och utvändigt. Golf känns som en hyrbil hur mycket utrustning man än har. Dessutom är den ju framhjulsdriven så den går ju bort på en gång.
Njuren
ROB: Jag fick mail dagen efter av handlaren att den var såld =( Men ändå var annonsen kvar :X

Taklucka är ett ett krav :D
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.