AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.765

Ang. kavitationsljud från 5hp30

Hej!

Är ägare till en 740 -93 e32. Har ägt bilen snart två år, och under denna tid har jag dragits med ett missljud.

Vinandet (troligtvis från automaten) är värst vid körning under kallstart, och blir mest intensivt precis i växlingen mellan ettan och tvåan.

Jag har läst så mycket jag kan om missljud här på forumet. Hade t.o.m förhoppningar om att det skulle försvinna vid byte av insugsmembran, men icke! Har även lagt ett par loppor för att initialt utesluta att innerrören sitter löst och väsnas i grenrören, ingen skillnad!

Tidigare ägare har åtgärdat plastkulorna i lådan (3500 mil sedan). Arbete utfört på BMW- verkstad enl. kvitto. Lådan fungerar för övrigt bra, men kanske har lite svårt att växla upp efter hård körning om man skall vara petig.

Kör massor med kortkörning (hem till hunden på lunchen) så ljudet börjar gå mig på nerverna.

När man läser här på forumet så verkar jag inte vara ensam om att det låter från kalla 5hp30 lådor. Och många verkar vara överens om att det kan vara ett sk. kavitationsljud som uppstår när filtret är för tätt, alt. defekt -eller avsaknad av o-ring mellan oljerenare och ventilhus. Ska tillägga att ljudet hörs svagt även vid varm motor+låda.

När jag kollar på kvittot efter BMW-verkstadens arbete, ser jag att man bytt oljerenare nr. 24341422419, o-ring nr. 24341421145 (4 st), set styrkulor, trågpackning, olja, samt sats växlingsslid? Det sistnämnda vet jag inte vad det är art.nr. saknas, någon som vet?

O-ringen nr. 24341422152, är den som har nämnts här i forumet som orsak till det sk. kavitationsljudet. Se:Länk

Den finns inte på mitt kvitto! Men vet någon om den följer med oljerenaren?

Sen är det väldigt många som skrivit inlägg i diskussioner om detta. Men jag vill öppna en ny tråd för att Ni ska kunna skriva Om, och i så fall Hur ni kommit tillrätta med missljudet.

Själv är jag såklart inne på att byta oljerenare, o-ringen och kolla nivån. Men innan jag gör det vill jag att någon delar med sig av sina erfarenheter kring detta, så att jag inte missar någonting. T.ex. borde något mer bytas som kan vara boven i dramat?

Tacksam för hjälp! //635an
KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
1. Växellådan är faktiskt adaptiv, trots EH beteckning (generation 1), så många oregelbundna kortkörningar kan ge upphov till ryckig och konstig växling. Du bör till att börja med åka till BMW o få adaptionsvärdena raderade. Det görs med hjälp av DIS:en. Alternativt att Du lämnar bilen strömlös över natten.

2. Anledningen till att man byter växlingsslid i ventilpaketet är att 3:ans slid slits onormalt mycket, vilket kan ge upphov till ett rejält ryck vid växling till 3:ans växel i låg hastighet utan belastning och märks främst i tex. nedförsbacke.
Satsen beställs från Lundbergs mekaniska verkstad och är en ZF-originaldel.

3. Styrkulorna är de sk. plastkulorna som kan orsaka problem om de slits och den ena kulan trillar ur sitt läge. Då uppstår det klassiska "2 växlar i samtidigt"-problemet. Originalkulorna är i molybdenpvc, vilket gör att de slits snabbare än ersättningskulorna, men nu snackar vi 15-20.000 mil på originalkulorna, så de är inte dåliga på det sättet.

4. ZF5HP30 med litet mil, har nästan alltid ett litet vinande ljud för sig innan oljan blir varm. Det skall dock försvinna när allt är i arbetstemp.

5. Orsaken till ALLA dessa problem med ZF5HP30, är dels att det är en tidig låda av nya generationen, och framförallt för att det är sk. livstidsolja i lådan. Den byts ALDRIG om man följer rekommendationerna, utan de toppas bara upp vid Insp. II, om det behövs. Detta fungerar givetvis INTE i praktiken, utan oljan och silen bör bytas precis lika ofta som på ZF5HP18 (M60 3.0V8) med svart etikett, (dvs. ATF Dextron II/III). Mao. varannan InspektionII.

6. O-ringen följer med oljesilen.

7. Man får ALDRIG, UNDER NÅGRA SOM HELST OMSTÄNDIGHETER, hälla i någon annan olja än den som BMW har rekommenderat, och jag misstänker att Du har svart etikett på Din låda, och då MÅSTE det vara BMW:s SHELL LA2634.

8. När man byter de delar som är bytta på Din bil, så byts även hela 10 liter LA2634-olja. Dvs. all olja utom den som blir kvar i turbinen.

9. Man kan se på oljan i vilken supervälskött bil som helst, som följt servicen till punkt o pricka att där ALLTID är missfärgningar i oljan. Oavsett om det är svart eller grön etikett, för när det gäller tex. 5HP30 byts inga av dessa oljor. Det är naturligtvis normalt med viss missfärgning och slitage, men man kan nästan alltid hitta lamellgranulat och förnimma en bränd doft. Det gör man aldrig i normalfungerande lådor där oljan byts vid tex. varannan Insp. II.

Jag skulle som sagt börja med adaptionsvärdena och ett oljebyte med tillhörande sil o packningar. Glöm inte heller att Du har en bil med några år på nacken.

BTW, lådan skall hålla en temperatur mellan 30 o 50 grader för att återfyllnadsnivån (förutom det Du fyllt med motorn avslagen, men med samma temperatur), med motorn igång och halvljuset på, skall bli korrekt. Anledningen till att halvljuset skall vara påslaget är att maskinen skall arbeta mot en laddande generator för att få litet "tvunget" arbetsmotstånd.

Mvh
/A

BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel.
Hej Kraftwerk!

Kollade din profil och sökte på kraftwerk i forumet. Du har ägt min 740 phy***?

Det var under din tid (maj 2008) som lådan gicks igenom?

Mvh 635an

KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Hej!

Jaha, det ÄR den bilen!? I så fall är det jag som iordningställt lådan i förebyggande syfte, ja. Jag har nämligen tidigare råkat ut för rasad växellåda i dessa bilar, och det var inte billigt att åtgärda, skall sägas.

Jag lägger hellre 5.000:- på att byta dessa saker än 30.0000:- på att renovera lådan, vilket jag fick göra i en tidigare 740iA.

Mvh
/A

BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel.
Hej igen kraftverk!

Nu känns det lite meningslöst att börja byta saker ....

Du verkar ha väldigt bra koll på vad du gör, och det är ju inte så länge sedan iordningsställandet gjordes....

Har du något råd till mig? Känns onödigt att byta filter osv? Tycker väl vinandet är ganska störande faktiskt. När man trycker på, hörs det rätt väl även vid varm motor...

Har du någon annan värdefull information till mig om bilen? Tänkte gå igenom den lite innan sommaren...

Har ju bytt/renoverat en del på den, men jag är väldigt nöjd med bilen!

Mvh 635an

KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Hej!

Ja, det är i grunden en väldigt fin bil, med känd historik. Jag köpte den av sonen i familjen. Tidigare ägare var hans far. De hade skött om bilen väldigt väl, och när jag köpte den så fungerade den klockrent, men hade det där lilla vinandet från lådan när den var kall, tex. efter en natt. Jag tvekade att köpa mig ytterligare en 740, då jag tidigare råkat ut för lådhaveri, men bilen var så pass fin att jag köpte den pga. skicket. Det första jag gjorde var att gå igenom växellådan, och så gjordes förståts en storservice, där adaptionsvärdena raderades. Det skall man göra vid alla mindre o större ingrepp i växellådorna.
Därefter försvann vinandet vid kall låda nästan helt o hållet och bilen växlade otroligt fint o nästan omärkbart.

Jag köpte också en uppsättning original kryssekerfälgar med bra däck till den, som den var beställd med. Från början satt det skumma 16" MiM-fälgar med halvdana däck på den som jag sålde. Jag återställde också ljudsystemet tillbaka till original, med en fin BMW Businesshuvudenhet med cd-växlarstyrning.

Vi körde sedan bilen på semester till bla. Skåne och vidare ned i Tyskland och det var en fröjd. Jag hade den till o från jobbet, och vi gjorde en hel del trevliga dagsutflykter.

Är bilen fortfarande lika fin som när jag hade den, så är den ju helt klart värd att satsa på o spara till eftervärlden.

Mvh
/A

Kul att höra lite historik!

Jo, bilen känns värd att satsa på.

Har bla bytt/renoverat:

*bromsok runt om, belägg, bromsvätska (snart dags för nya skivor)
*nytt kyl, kylvätska
*insugsmembran (vevhusventilation)
*ventilkåpspackningar+stift
*silentblock
*kollat oljepumpsbultar+spänning kedja+trågpackning
*spännrullar+rem

På gång:
*stötdämpare fram, byte (ev. fjäderbenslagringar)
*ytterligare några bussningar i bakvagn ("åttorna"+krängningsh.)
*lack under list framskärmar samt innanför tanklock (rost)
*polering+rekond

Menar du alltså att vinandet kan bli bättre om jag lyfter batteripolerna över natten?

/635an

KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Ja, det kan bli bättre. Om inte annat så kommer den att börja lära om i växlingsadaptionen, och lära sig hur Du kör.

Jag VET ju inte hur bilen är körd av ägaren efter mig, men han kanske trots allt var "gasglad" och då kan ju vad som helst ha hänt...

Jag skulle i alla fall börja med olje och filterbyte samt adaptionsvärden. Du kan ju allra först kolla hur oljan ser ut. Den skall alltså inte vara missfärgad/brunaktig/svartaktig och ej heller lukta bränt.
Gasar man o kör som en biltjuv (spinner loss o så) så kan man bränna vilket lamellpaket som helst på en eftermiddag.

Mvh
/A

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.