|
|
|
|---|---|
|
Har sökt med ljus och lykta men har inte hittat rätt svar tycker jag så skapar en ny tråd. Jag har en e39:a 528 från 96 med den vanliga multifunktionsratten. Jag vill montera den tre ekrade M sportratten. Det jag undrar då är hur mycket grejer jag behöver för att få den att funka och om det skiljer sig i årsmodellerna. Så jag vet vilken årsmodell av ratt jag måste ha tag i. tex i kablage osv? För farthållarn måste jag kunna koppla in iaf, media knapparna är oviktiga då jag använder eftermarknads stereo. Vad kostar en airbag? finns gott om rattar i bra skick utan airbag, Frågan är vad en sån kostar? Beemer 4 Life! | |
|
Jag har också en e39 528 -96 och vill köpa en m ratt. Men jag vill veta vilka som passar min bil? Hitta en på blocket Länk Passar den eller är den för ny för min bil? |
|
| Fick ni någon klarhet i det här? Sitter med samma funderingar nämligen | |
|
Vad jag vet behövs en ratt som kommer från en bil tillverkad innan 03/99. 03/99 och uppåt fick E39 en två-stegs airbag som inte är kompatibel med de äldre bilarna. På en 09/96-03/99 är det plug n play. För tidigare modeller verkar det vara lite krångligare om man ska tro det som skrivs här: Länk |
|
| Det finns en ganska enkel lösning, köp en m-ratt -02 typ, sen tar du kablaget till airbagen från din gamla ratt och sätter dit på den nya, då du "modifierar" lite fräsa upp en bit! Så funkar allt som det ska, bilar före 99 hade bara en krockutlösare (1 kontakt) och efter 99 finns det 2 kontakter, low och high dvs med 2 kablar. Om du krockat lite eller mycket | |
| Snajzan: hur kopplar man in de två kontakterna menar du? Skarvar man ihop dem med den enda som finns på gamla systemet? | |
| Nej du tar ett kablage från en "gammal" ratt med endast 1 kontakt och sätter fast den på den nya ratten med "lite" modifiering | |
| Har du ens koll på om airbagen fungerar om man kopplar in den på det sättet? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.