AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.747

Ena hjulet tar i på min bmw 330 ci e46

Xa
47
Xash
325D E91 -10
Hej
Jag köpte nya fälgar till min bmw.
Det blev Eagle slash 9,5 med 255/35 18 bak.
Enligt bythjul skulle dessa fälgar passa men jag glömde nämna att bilen var sänkt.
Men ena hjulet tar i kraftigt om jag har 3 personer i bilen. Dock är det bara bakhjulet på förarsidan som tar i. Detta även om vikten är fördelad på andra sidan bilen.
Tänkte valsa skärmarna, men jag undrar om det inte kan vara något annat fel då endast ett hjul tar i...???

Någon som haft samma problem och lyckats fixa problemet?
Tacksam för svar..

To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
så har jag haft på min e36:a, det gick bra att köra max 3 pers men när bilen var ful då tog det i.
Jag löste problemet på ett enkelt sätt då, köpte biltemas gummi underlägg som man stoppar mellan fjädrarna och det gick bra ett tag iaf, räckte under en hel sommar..Men det är inget jag skulle göra idag på min E46:a.
He
786
Hexagon
118d M-sport -09
520d -13
-
Ford Mustang HT -65
Lomax 224 (Ami6 -67)
Om du köper gummikuddar så får nog du komma ihåg att plocka ut dem innan besikning. Blir nog inget populärt, ger skev belastning på fjädrarna så de kan gå av (om du kör hårt) :P

Men är du säker på att det är rätt inpressning förresten? Jag har 255er på min alpina (i stort sett samma bakvagn som på din 330) och där är det inte ens nära att däcken ska ta i någonstans
Xa
47
Xash
325D E91 -10
Okej,
Et ligger på 35 och det är väl det som gör att fälgarna inte passar. Men byrhjul.se borde väl sagt att de inte passar.

Men tack för råden....får se hur jag löser problemet. Gummikuddar är inget vidare bra...
He
786
Hexagon
118d M-sport -09
520d -13
-
Ford Mustang HT -65
Lomax 224 (Ami6 -67)
Tråkigt att du fått fel fälgar, klaga!!

Vet inte exakt vad mina ligger på, men en snabb googling på 18" 9,5" e46 ger ET mellan 40 och 43
He
786
Hexagon
118d M-sport -09
520d -13
-
Ford Mustang HT -65
Lomax 224 (Ami6 -67)
45 kan man också gå upp på för att vara säker på en riktigt låg bil. Enligt en annan tråd här på forumet (kan tänka mig att det där där alpinafälgarna ligger)
Xa
47
Xash
325D E91 -10
et 40 hade varit perfekt på dessa fälgar för det är bara någon mm som tar i.

Hade 45 på mina gammla m-fälgar men tyckte att fälgarna gick för långt in i hjulhuset. Såg inte så snyggt ut, men jag behövde inte oroa mig för att det skulle ta i.

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Var det länge sen dämparna byttes bak? Byttes dämparna i samband med sänkningen? Hur mycket är den sänkt bak?

Mvh
sc
609
scnitzermann
M3 E90 -09 Jerez schwarz
VW Polo 1.2 12V -04
Ställ mer negativ camber bak för att få hjulen att gå fri skärmkanten.

/Scnitzermann
Xa
47
Xash
325D E91 -10
Det var tidigare ägare som sänkte bilen med endast fjädrar. Om jag inte mins fel så tror jag att han sänkte den 20mm bak.

Men det kan vara att dämparna är i behov att bytas.
Xa
47
Xash
325D E91 -10
Tack för förslaget Scnitzermann.
Undrar dock vart man skulle kunna lämna in bilen så att det blir bra gjort.
Tror du Bmw verkstad kan göra sådana jobb?

MVH
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Dämparna kan vara slut - bergis originaldämparna (från -01)? Men det gör ju absolut inget att göra en kontroll av camber och bakvagn.

Men mest troligt är det fel ET, kontakta bythjul för byte av bakfälgar...

Mvh
sc
609
scnitzermann
M3 E90 -09 Jerez schwarz
VW Polo 1.2 12V -04
Skall fungera med vilken aukt verkstad som helst. Men visst ska även Bmw fixa det. Tala bara om att du skall ha ca 2mm frigång till skärmkanten på båda sidor vid nedfjädring så skall de fixa det.

Gjorde det själv på mina bilar och när jag lämnade in Coupén för att kolla att det stod lika på båda sidor så hade jag lyckats träffat så nära att det inte var någon mening för dem att justera. Snacka om tur!

/Scnitzermann
He
786
Hexagon
118d M-sport -09
520d -13
-
Ford Mustang HT -65
Lomax 224 (Ami6 -67)
Jag röstar för att inte labba med camber, det finns tillräckligt med såna bilar på vägarna :P

Länk
Xa
47
Xash
325D E91 -10
Får se vad jag gör.
Men jag tror jag borde göra en kontroll av camber och bakvagn. Men jag är ingen bilmekaniker precis:-( . Får hitta en verskstad som fixar detta åt mig.
Det konstiga är att bara ena hjulet tar i och det låter som ett dåligt hjullager när man kör
men när ja hissar upp bilen så låter det ingenting. Och oljudet kommer från just det hjulet som tar i.
Xa
47
Xash
325D E91 -10
Hahah, den var skön Hexagon....
Xa
47
Xash
325D E91 -10
Tack Scnitzermann.
Ska kolla med verkstäder i stan om det kan fixa detta. Tack enu en gång för tipset.

MVH Sasa
He
786
Hexagon
118d M-sport -09
520d -13
-
Ford Mustang HT -65
Lomax 224 (Ami6 -67)
Blev bara tvungen att lyfta fram ett skräckexempel ;)
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Spot on Hexagon! ;)
sc
609
scnitzermann
M3 E90 -09 Jerez schwarz
VW Polo 1.2 12V -04
Ja, det var ett extremfall!! Normalt sett så rör det sig om några millimeter för att få hjulet att gå fritt vilket knappast är synbart. Krävs också att man gör en hjulinställning för att få lika på båda sidor(lika gradtal).

Mkt vanligt i utlänska forum att man gör detta för att inte få skrap. Däckslitage, marginellt. tar hellre däck kontot än rostangrepp på skärmkanterna. Bokstavligen hatar rost!!

/Scnitzermann
Xa
47
Xash
325D E91 -10
Det har du helt rätt iScnitzermann
Rost är det sista jag skulle vilja ha.
Har hittat en firma i norrköping som kan göra detta åt mig, men jag ska passa på att byta bussnigar bak på bilen innan jag lämnar in det till dem.
Tack för förslaget, ska se till att det blir bra nu.
Så tråkigt att köra en 330 när man inte kan gasa utan att oroa sig att däcken tar i...:-(
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.