AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.194

Hur kopplar man ur regnsensorn E90

Roffa1
Har tröttnat på att torkarna gnor torrt vid minsta duggregn, går det att koppla ur regnsensorn. Eller räcker det kanske med att klistra en svart lapp över den.
Vilken känslighet kör du på?
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Avaktivera den med knappen på torkarspaken? Går ju att köra torkarna manuellt enbart.

Jag upplever också känsligheten som lite märklig på regnsensorn, har testat alla fyra känslighetsinställningar men trivs inte med nån. Tycker att även den minst känsliga är för känslig.
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Förresten, ett tillägg. Skulle tro att en BMW-verkstad kan ändra de förinställda regnsensorkänsligheterna via parametrar. Jag har tänkt några gånger att åka in och be dom om detta, men jag har inte velat bli av med bilen under tiden så det har fått vänta. Tror att jag ber om det till nästa service dock. Verkar konstigt om de inte skulle kunna göra något åt det.
Roffa1
Chris: Vet ej vilken känslighet som är inställd, sitter den regleringen på själva torkarspaken.
Det bästa vore om det gick att stänga av helt;-) vill själv bestämma när torkarna ska startas.

Wiberg: Vilken knapp avaktiverar regnsensorn. (har ej handboken till hands)
Rullhjulet på spaken bestämmer känsligheten. Regnsensorn aktiveras och avaktiveras genom knappen på torkarspaken.

Vill du få vanlig intervall torkning, förstår inte vad du är ute efter?
De vanliga lägen I och II kan du starta manuellt genom att pressa spaken uppåt.
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Jepp, längst ut på torkarspaken sitter regnsensorknappen. Den har dessutom en LED-indikering om den är aktiv eller inte. Dock ser man aldrig denna LED vid normal körning eftersom den är skymd av ratten. Konstig lösning av indikering som dessutom återfinns på flera bilar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.