|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Jo det är så att jag har några funderingar... När jag ligger och kör normal och lugn körning så går tempen bara upp till första strecket på "normalområdet" på tempmätaren och under varma sommardagar då man gasar lite och kör sakta inne i stan så stiger tempen en bit mot det övre strecket.....Är det kanske så att termostaten kanske kärvar? i och med att tempen sjuker då man kör fort och stiger då man kör sakta? resärvdelsmaffian på BMW ville ha 1100 för en termostat och mekonomen 477 lär bli det senare isf. Men resärvdelskillen tipsade om fläktkopplingen kunde vara dålig? Isf. så borde väl tempen vara konstant hög lr låg alltid??? Bilen har gett felkod om låg motortemp.... Och vid varm motor så är det ett visst motstånd när man vrider fläkten.... Någon som kan komma med tips??! | |
|
Fläkten ska ha lite motstånd så det låter ju normalt. Tror garanterat att det är termostaten som inte funkar som den ska. Tror meconomens termostater öppnar tidigare så tempmätaren kommer inte gå ända upp till mitten, troligtvis någon millimeter åt det blåa hållet! Mvh |
|
|
När det gäller tempmätaren på M5 E39 så råder det lite delande meningar... På den M5 jag tidigare hade så visade tempmätaren precis så som du beskriver och det är fler på forumet som har likadant. Flera har sagt att det är normalt, t o m någon som bytt till en ny originaltermostat och mätaren låg ändå något till vänster vid normalkörning. Andra har köpt icke original och då fått mätaren att peka rakt upp alltid. Finns även de som säger att dom har original och att den pekar rakt upp. ___ //Ulf |
|
|
Du har inga fel på din temp. min är ekakt likadan. Jag böt termostater, givare mm för ca 1 år sedan . Dan Helsingborg Kör E39:o, BMW M5 och BMW 525 samt Audi A4 Q 2.0 T 2007 |
|
| I och med att jag fått felmeddelande för låg motortemp så borde väl det antingen vara låg temp lr fel på tempgivare? | |
| Har samma fel som dig. motor temp osannolik, bytte givare idagarna och forfarande är den på den första strecket vid lugn motorvägskörning, finns ett test man kan göra, står på m5board hur man gör men det känns som om väldigt många har haft detta problem och går den kallt så drar det väll mer bränsle, jag ligger på cirka 1,3-1,4 blandad, det är väl normalt? | |
| Hm jag var ute och la några mil i vårsolen (ca 5 +grader), i landsvägsfart så ställer sig nålen mitt på den första pricken och displayen visar mellan 70 och 72 grader! det KAN inte vara normalt eller? stod på tomgång 7-8 minuter och då hade den gått rakt upp och visade ca 83 grader...... | |
| Nej 78'c ska den stå på vid landsvägskörning tror jag. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.