AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
7.259

Soundgenerator 2.5si (och 2.5?)

Sida 2 av 2
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Räknas detta som ett bmw originaltillbehör? Till exakt vilka bilmodeller finns soundgeneratorn förutom Z;a serien? Någon som vet, då man hittar både e46:or o andra modeller med denna extra option??

BMW CS #07491
ri
36
rickard_
z4 2.5si
WGG: du lossar rör 1 enligt pdf:en. På min bil drar man bara ut den delen som sitter i torpedväggen och den andra änden sitter fast med en slangklämma. Har dock fattat det som att det är en viss skillnad mellan motorerna så det kanske inte riktigt stämmer
bm
860
bmw_patricia
BMW 328Ci -00
BMW Z4 3,0Si -07
Nu har jag gjort det och tog bort bägge skunkuddarna.

Men jag får inte tillbaka slangen som skall in i karossen. Hur gör man?

Vrider och vänder men den går inte in. Måste den sitta hårt?
ri
36
rickard_
z4 2.5si
Gummipackningen som sitter mot torpedväggen.....
Den skall du sätta på så sätt (innan du monterar) att den precis sitter på slangen (så att kanten på den och slangen bildar en jämn yta). Sedan när den trycks in i hålet i torpedväggen viks den bakåt och tätar på så sätt samt fäster den. Slangen sitter inte fast jättehårt direkt (som du ju märkte när du tog bort den) men det uppstår ett distinkt "klick" när gummupackningen sluter sig.

Hoppas du förstår vad jag menar!
Visa användare
635
WGG
325i Touring (e91)
Jaguar F-type R
bmw-patricia:

Du uppdaterar väl om det ordnade sig med påsättningen ;-)

Jag väntar ivrigt på att börja "rensa" i ljudröret och vill gärna höra hur du upplevde ljudet med båda skumbitarna urplockade. Stor skillnad? För högt?

Mvh /WGG

bm
860
bmw_patricia
BMW 328Ci -00
BMW Z4 3,0Si -07
Hej,

ursäkta att jag ej har skrivit :)

Det är precis som dom skriver. Två skumkuddar bortagna låter för mycket dels att nått är fel på bilen. Vid högavarv vibrerar ju hela bilen.

Så jag skall sätta tillbaka den ena kudden som är närmast luftboxen dock har jag ännu inte fått tillbaka slangen som skall in i torpedväggen och vet ärligt talat inte hur jag skall få in den.

Det är trångt i motorutrymmet och hållet där slangen skall in i verkar vara precis de är därför jag inte får in den. Hur mycket jag trycker och vrider på den.

Skall försöka på nytt inom någon dag!
Ha
271
Hasse Z3
Z4 2005 3,0I
Måste man plocka bort röret från torpedväggen för att komma åt skumgummikuddarna, eller räcker det med att lossa slangklämman?
Måste man även lossa det undre fästet??
Frågan gäller på en Z4 3,0i

Hasse Z4
ri
36
rickard_
z4 2.5si
Det kan kanske räcka med att lossa bara slangklämman men då kommer du bara åt den ena kudden (dom båda sitter på respektive ytterände av röret). Dock bör du då vara ytterst försiktig för det är lätt att dra ut röret, det sitter inte så hårt fast. Men jag hade egentligen inga problem att få dit det när jag klurat ut hur gummipackningen fungerar (se tidigare post av mig).

Dock räcker det med att ta bort en kudde enligt mig. Jag har tagit bort denna kudde som är närmast ljudgeneratorn (det är den största).

Tänk på att jag pratar om min 2.5si men jag tror skillnaderna är mindre i hur systemet är uppbyggt.

Lycka till!
Visa användare
635
WGG
325i Touring (e91)
Jaguar F-type R
Fortsätter att låna den här tråden.

Så här ser MSS:en ut i min bil: Länk

Som synes finns ingen slangklämma vid "B". Jag har försökt att dra så mycket jag vågar i röret, men den sitter fast. Vill inte gärna dra ut röret ur torpedväggen vid "A" om jag kan undvika det, eftersom andra här haft problem att få tillbaka det.

Frågan är om det är mer våld som behövs, eller om jag missat någonting?

Mvh /WGG

ri
36
rickard_
z4 2.5si
Kika här Länk det kanske hjälper
Visa användare
635
WGG
325i Touring (e91)
Jaguar F-type R
Stort tack för länken, rickard! Nu borde jag kunna fixa det!

/WGG

ri
36
rickard_
z4 2.5si
Inga problem, hoppas du lyckas!

Ska bli skoj att se vad du tycker om ljudet också, jag gillar det som sagt skarpt!
bm
860
bmw_patricia
BMW 328Ci -00
BMW Z4 3,0Si -07
Hej WGG,

Snälla återkom med hur de gick för jag kan får inte in röret tillbaka som du har ringat in med A.
Visa användare
635
WGG
325i Touring (e91)
Jaguar F-type R
Jag följde instruktionerna från länken till z4-forumet ovan. Det gick galant, tog nog inte mer än 10 minuter totalt. Hade inga problem med att få tillbaka ljudröret i torpeden. Som nämnts i tidigare inlägg här ska packningsringen sitta ytterst på röret och sedan "ploppade" det på plats. Hoppas du fixar det.

Jag tog bort den stösta skumgummibiten (som de flesta verkar rekommendera). Hörs ingen skillnad på låga varv, men från 3-4000 rpm blir ljudet påtagligt bättre.

bm
860
bmw_patricia
BMW 328Ci -00
BMW Z4 3,0Si -07
Nu fick jag dit den :)

Vet ej om de är för att jag har en annan motor än andra (3,0Si) men jag var tvungen att att sätta dit först själva gummipackningen på torpedväggen sedan trycka in slangen.

Nu sitter den som den ska, jag tog bort kudden närmast torpedväggen och tycker nästan de låter för mycket. hörs inget på låga varv men på höga varv hörs mycket.

Störande att höra det på motorvägen. Blir de mindre om jag sätter dit kudden närmast torpedväggen?

Kan bero på att de låter mycket för jag redan har ett Eisenmann system.
Tackar för detta tips!

Gjorde denna modifiering på min 2.5si igår, tog inte mer än 15min, inget krångel någonstans.

Kan starkt rekommenderas! :)

/A
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.