|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Idag installerade jag en soundgenerator på min 2.5 si och jag måste säga att jag är jävligt nöjd! motorljudet är mycket högre och bilen riktigt vrålar över 4000 varv. Men endast vid hård acceleration vilket jag tycker är viktigt. Jag vill att bilen ska vara relativt tyst vid normal fart. Om man jämför med att köpa ett sportavgassystem är detta väldigt mycket billigare och tog bara 20 min att montera. Jag tror det slutade på 1400 kr. Om någon annan vill göra samma sak tänkte jag dela med mig av delarna jag använt: Artikelnummer artikel 13 71 7 556 528 Soundgenerator 13 71 7 546 117 ljudledning 13 71 7 514 865 gummi grunka (skall sitta mot torpedväggen) 13 62 7 531 817 torxskruv 07 12 9 952 119 slangklämma bara beställa på Länk (ca. 1400) Jag antar att detta även borde funka för 2.5 för dom har väl samma diameter på luftfilter/insug? Om någon är intresserad kan jag skicka en beskrivning på hur det går till. | |
|
Skicka gärna en beskrivning... fde@live.se .... Jag skrev in artikelnumret för soundgenerator men får endast upp gummibälg originaltillbehör? Är detta standardmonterat på 3,0si ? Eller kan du förklara lite närmre med bilder mm? Maila också gärna ... Mvh BMW CS #07491 |
|
|
om detta är delarna till vad BMW kallar MSS (motor sound system) så är det standard på 3.0 men ej 2.5. syftet är att framkalla häftigare motorljud. det kom på M54. Undrar om det går att montera på M54 2.5 i andra karosser... hehe |
|
|
Ja detta är det system som sitter i 3.0 och 3.0si, dock passar denna uppsättning delar INTE till 2.5i pre-facelift (enligt info från nätet så ta det med en nypa salt). Dom passar garanterat till 2.5si och jag tror dom passar till 2.5i facelift. Det som är völdigt kul är att man kan "ställa in" motorljudet själv genom att ta bort olika skumgummi klossar i ljudledningen. I princip fungerar det så här: när luft sugs in i motorn skapar soundgeneratorn ett ljud utifrån detta. Ljudet leds vidare genom ljudledningen till ett hål i torpedväggen (som finns på alla z4:or nära bromskraftförstärkaren täckt med en gummiskiva). I denna ljudledning finns skummgummi som man kan ta bort för att öka motorljudet. Detta system togs fram för att skapa det ultimata roadster motoljudet av bmw. Man förstör ingenting i denna modden utan det är möjligt att sätta tillbaka originaldelarna. Jag ska gå ut i garaget idag och ta lite bilder samt skriva ihop något så ni kan få se resultatet. Finns det någon möjlighet att ladda upp en pdf på forumet? Beolab: Jag ska dubbelkolla det angående "veckad bälg" men jag har för mig att den hette så (det är verkligen ljudgeneratorn) men ska kolla på fakturan från dom. Den kostade väl typ 900 kr? |
|
| Det finns ingen 2.5i post-facelift så den biten behöver ni inte fundera över. 2.5Si tog över platsen i programmet när 2.5i gick i pension inför MY06. | |
|
Det borde gå att modda samtliga bmw med lite pyssel tänker jag... Kan du lägga upp en film på ljudet inne från coup'en på youtube? Mvh BMW CS #07491 |
|
| Kan meddela att Soundgenerator även passar på 2.2i. Mycket lätt att montera. Väl värt pengarna och det lilla besväret. Har anpassat min så att vid stillsam körning hörs ingen skillnad men vid kraftigare acceleration har man ett gott ljud. Tydliga monteringsanvisningar medföljer kitet. | |
|
rickard_: Lägg upp mektipset här istället: Länk Mvh |
|
|
Alltså, vilka årsmodeller och motorer finns detta på? När jag läste om MSS så var det ett dokument om "tekniska förändringar på M54 för anpassning till Z4" eller något liknande det hette. Jag skulle GÄRNA vilja ha mer insugsljud/morr framifrån på vår familjebil. Men inte ett konstant bröl när man åker landsväg. Och definitivt inte ett "open air" eller "cold air intake" eller något annat helt värdelöst tredjepartskrafs eftersom originalinsuget är helt optimalt i alla avseenden, utom ljudet då... Bilder och ljudinspelningar önskas! |
|
|
Hade visst kvar dokumentet: Länk Där står det att den ansluts till "front bulkhead", finns det alltså ett hål i torpedväggen där den ansluts? Som blir en resonanslåda? För det ser ut som att röret är öppet in till karossen? "There are foam inserts in the sound channel (7). These must not be removed during repairs, because the noise generated in the vehicle interior will increases to an unacceptable level." :) |
|
|
E39 528i! Original: Länk Sound generator (och synd om kopplingen!): Länk Lite väl rått tycker jag, men han kanske kör utan de där skumgummiklossarna. |
|
|
Detta var nyheter för mig! Jag har en 3.0:a med M54-motorn och då har jag alltså en MSS på den?! (Aldrig hört talas om tidigare) Hur gör man rent praktiskt för att ställa om så att man får mer ljud då? Mvh /WGG |
|
| du måste ta isär systemet så att du kommer åt att plocka ur dämpkuddarna som ligger i röret. se länk till pdf längre upp | |
|
ledsen att jag inte haft tid att lägga upp en beskrivning/ljudklipp än men det kommer! WGG: du behöver endast plocka bort ljudledningen för att ändra motorljudet genom att ta bort skummgummibitar i den (en slangklämma och dra ur ledningen ur torpedväggen). Länk här fanns en hyfsad beskrivning hur det går till men observera att delarna gäller 2.5i i den beskrivningen. För delar till 2.5si se min första post. |
|
|
Länken funkar inte! Är jätteintresserad av att se vilka dämpkuddarna i pratar om. Har en 3,0Si med Eisenmann Race och är ute efter ett lite råare ljud (dock är jag kanon nöjd) men jag vågar inte ta bort mittdämparen då jag tror de kommer låta betydligt mer. |
|
|
Här är en video på en galning som tagit bort båda bitarna ..... då blir motorljudet överdrivet men det ger kanske en känsla för hur det kan bli med denna modden. <object ><param name="movie" value="Länk name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="Länk type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" ></embed></object> |
|
| det blev inget bra, klicka på första länken för att se video. | |
| ljudet i det här klippet är nog ungefär samma som jag har nu: Länk | |
|
Han kan omöjligen fått de där ljudet genom att ta bort de två skum beläggen som sitter i sound generatorn.... eller? |
|
|
Nu fick jag länken att funka. "There are foam inserts in the sound channel (7). These must not be removed during repairs, because the noise generated in the vehicle interior will increases to an unacceptable level." Tror jag skall testa och se hur de låter :) |
|
|
Här läst alla inlägg och länkar i den här tråden, men får ändå inte kläm på hur jag får loss själva ljudröret. Måste jag skruva loss fästet i motorn (det som kallas "upper support" i marin849:S PDF)? Mvh / WGG |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.