AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.331

Köpråd: E46 eller E90?

Hejsan! Jag är lite ny här, men kort sagt så e jag ute efter en fräsch 3-serie.

Min första tanke va att köpa en fin E46 330ci med m-paket för runt 140k, 03:a eller senare. Tänkt att ha bilen länge, så jag va beredd att lägga lite extra på en bil som inte rullat så långt.

Det va dock svårare än jag trodde. För att få just den bilen jag ville ha, men sportläder så fick jag söka på mobile. Där ligger dom dock på runt 180k. Vilket jag tycker är ganska saftigt. Specielt då man kan få en E90 för inte så specielt mycke mer.

Känns som om E46:an är övervärderad, iaf om man kollar på en E90, eller? Även om E46:orna jag söker efter är lite "top of the line".

Hur är E46 kontra E90 i kvalitet, körglädje och så?

Kollar man på en 01:a som
De sista försvann...

kollar man på en 01:a med lite extra mil på...så är de en bra bit under 03:orna som rullat ganska kort. Den värsta jag såg på blocket. Där ville han ha 215k!
jag kan säga dig med stor säkerhet att ingen 03a även med få mil kommer få bug på mer än 140-150 000... så fortsätt söka och ge ett bud
Jo
385
Jonas T
E61 535d M-sport
En E90 coupé lär man väl ändå få betala en hel del extra för?
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Jag tycker att e46:orn är mycket snyggare, särskilt med m3 paket osv än E90 sedan. Däremot E90 coupe, det är en annan sak med de kostar ju som sagt...
Håller med om att E46 är snyggare, men E90 är ändå en generation nyare, med kraftigare och snålare motorer, med undantag för 320i pre-facelift. Samtidigt så blev jag aningen besviken över E90 eftersom körkänslan inte tycks ha blivit bättre. Så E46 är fortfarande min favorit, trots att jag är ute efter en E90.

Vorsprung durch freude am fahren
Frågan är om det är ett värde man får ut när man säljer. Sena årgångar brukar väl hålla sig rätt bra ändå.

Det känns okay att köpa en dyr bil, man får lite vad man betalar för. Men de känns mindre okay att köpa som mest bara känns övervärderad. Fast frågan är ju om de får de sålda för de priset. Man kanske skulle dra sig en rövare ^^
Gjorde en snabb värdering på nätet. Där står de att en svensksåld 330ci skulle va värd runt 150k.

Lite retligt att de ropas ut för 180 i Tyskland. Specielt när man står Med pengar och Utan bil.
Bm
101
BmwMClubsport
BMW 520d M-sport -10
Cörran: Min E46 330 är till salu, priset går att diskutera med den seriösa spekulanten. Är lite högt utsatt men detta för att slippa alla oseriösa mailkontakter och telefonsamtal.

Du kan själv se i annonsen, den har lågt miltal i mina ögon (ca 9350 mil), svensksåld och 4 ägare. I slutet av veckan blir det MrCap och helt nya sommarfälgar :) Väldigt unik och svårfångad bil här i Sverige, med den specen och skicket!

Länk

PS. Jag säger E46 coupe istället för E92 coupe om det handlar mycket om priset för dig. Annat vore om du valde mellan E46 330 och E90 330/E92 335.
Hejsan!

Ser ut att va en fin bil! Men som sagt så e jag främst ute efter en med läderklädsel som är faceliftad.

Tack ändå :)
Har ägt båda, välj en E90 är mitt tips. En bil med Dynamic paket har sportstolar, 17-tummare och sportchassie och ser modernare ut. En sån skall du ha! :-)

Att E90 saknar körkänsla håller jag inte alls med om. Har haft båda modellerna och den stora skillnaden är att de lyckats trolla bort mycket av vindbruset/buller i E90 så fartupplevelsen uppfattas som mindre när den buskörs på småvägar. Men fort går det och styrning mm känns faktiskt ännu mer delikat i en E90 faktiskt.

Körde alldeles nyligen en 330Ci M-sport -02 och jag hade faktiskt tagit min E91 alla dagar i veckan. Det kändes som att stiga in i ett annat decennium ungefär, trots att det är en riktigt fin bil.
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Priset på E46 tycks ha stagnerat och ligger ungefär på samma nivå som när jag köpte min 325'a 2005, i alla fall när det gäller just 330i. E90 är en mycket modernare bil med bättre väghållning. Nu var inte min 325'a faceliftad och min E90 har aktiv styrning men jag måste ändå säga känslan i E90'n är fantastisk!

Jag var i samma val och kval för 2 år sedan och jag ångrar inte en sekund mitt val även om E46 fortfarande är en mycket fin bil.

Om man tittar vad man kan få här så känns E46 väldigt övervärderad.

Inte mycke man får lägga extra.

Länk
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Svårt att vara anonym med de där 19"! Jaja, inte hela världen - för 220´ kan man inte vara för petig... ;)

Helst E90/E91/E93 anser jag, en modernare bil helt enkelt.

Om det nu skulle dyka upp en E46 istället som du bara måste ha, så tänk på att 12 års rostgaranti gäller endast på bilar tillverkade 2004-01-01 eller senare.

Mvh
bj
14
bjlu003
335iA Touring -09
E90 utan tvekan! Jag har haft två e46:or som jag köpte nya (325 -01 och 325 -04) och de känns klart omoderna jämfört med min nuvarande 330 iA -06:a. Nu ska den dock säljas för att lämna plats för en 335:a :-)

/Björn
fb
46
fbkd
330Ci -01
MB190 -88
E90 är nog att föredra just med tanke på att det är en mordernare bil sedan verkar den inte ha E46 rostproblem även fast det under senaste året börjat dyka upp E90 som också rostar.
Att E46 håller värdet relativt bra kan bero på att många fortfarande anser att att den har snyggare former än E90 som har många veck och inte lika svepande linjer.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.