AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
2.041

servotronic funkar ej bmw 850 -92

nån som vet var styrenheten för servotronicen sitter? Jag har mätit vid magnetventilen på styrsnäckan och där är det helt dött så troligen är styrenheten paj. verkar vara ett hyfsat vanligt fel eller?
ks
759
kspehe
850 - 91
850 - 92
G30 - 18
Den skall finnas innanför högtalaren till vänster om pedalstället enligt 1992 års elmanual. Vilken årsmodell har du på bilen?.
/Per
1992
ks
759
kspehe
850 - 91
850 - 92
G30 - 18
Om du går på följande länk så kan du hämta ner E31 1992 Electrical TroubleShooting Manual Länk
/Per
Tack! blir nog byte av den,eller reparation om det går
Visa användare
277
agw
BMW X6 40d
BMW X1

Styrenheten kan också sitta i säkringslådan i motorrummet. Svart relä med texten servotronic.

/AGW
Den satt vid vänstra kickpanelen bakom högtalaren,och den verkar vara defekt,när jag kopplar ihop kablarna/förbi styrenheten har jag 12V ut till magnetventilen
Visa användare
277
agw
BMW X6 40d
BMW X1

stefan-m, nu blir jag nyfiken. Jag grävde mig själv ganska långt in till vänster om pedalstället men hittade inget bakom högtalaren. Hittade dock, vad jag tror är styrningen i säkringsboxen. Har du något liknande i din box?

Jag lämnade in min bil för felsökning utan konkret resultat och min mek. hävdade att styrningen satt vid pedalstället. Tydligen inte bara att byta enl. honom då styrningen skulle kodas för att passa bilen.....?

/AGW
tror inte det är lika,på -95 och nyare ser det ut att vara som ett relä placerat i säkringslådan i motorrummet.
På min -92 är det en liten styrenhet med tydligt märkt ingång "tacho"+utgång "servo"(osäker på beteckningen) som sitter gömd bakom högtalarkorgen
långt ner mellan ytter och innerplåt vid vänster kickpanel.
Märkligt eftersom man listar samma partnr. på styrenheten från -90 till -97(32431162701)
Förstår f.ö inte hur man skulle kunna styra hastighetssignal vs. 0-5V signal med ett relä?
Mao. du bör ha en styrenhet nånstans..
kontakterna på styrenheten är så gjorda att man koppla ihop dom direkt mot varann och på så sätt koppla förbi styrenheten,då ska du ha 12V vid styrsnäckan hela tiden=full servoverkan,då kan man konstatera att kablaget är helt och funkar dessutom hastighetsmätaren, ja då är styrenheten väck!
verkar vara ett rätt vanligt fel dessutom!

hmm.. har kollat lite elscheman nu,verkar som det gjordes om till -94 då det flyttades till säkringsboxen och det är nog inget relä även om det benämns så i elschemat,före -94 kallas det "servotronic control unit" och efter "servotronic relay" dom ser helt olika ut men funktionen verkar vara samma.
kollar man i realoem så ska det vara en ombyggnadsats(repair kit 32431162736) med för 92-93:or,antagligen till det "nya" utförandet.

Har du provat byta relä?
Visa användare
277
agw
BMW X6 40d
BMW X1

Har inte kommit längre efter mitt misslyckade besök hos verkstaden. Om det stämmer som min meck trodde skulle det inte gå att byta rakt av utan krävas kodning.
Har inga direkta problem med styrningen som det är nu. Jag började pilla med detta när det var -10 grader på morgonen och styrningen var trög.
/AGW
att det skulle behöva kodas in är nog rent trams,det är hastighetssignal in,12V via säkring nr28,chassiejord,5-0V signal ut till magnetventilen. det är allt.
googlar du på "servotronic control unit" hittar rätt många företag som säljer dom här reläna,har inte sett eller läst nånstans att det ska behöva kodas in.
det är ju faktiskt ZF:s prylar inte BMW:s. Däremot så verkar det ju vara åtgång på dom eftersom dom finns att köpa lite här och där?
fick tillbaks min styrenhet idag,lämnade in den till en elektronikbutik för felsök/rep. blev bytt 2st. transistorer i den för 326kr,något billigare än 2400kr för ett nytt relä+700kr för ombyggnadskit på bmw :)
Visa användare
277
agw
BMW X6 40d
BMW X1

Bra jobbat! Blir lite sugen och mäta upp min också. Kan du inte skruva tillbaka allt och ta dig till AUTO 7H I BORÅS/VIARED i morgon och visa upp den på E31 träffen?

/AGW
har tyvärr jour på jobbet,lite svårt att komma ifrån...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.