|
|
|
|---|---|
|
Kröp under bilen idag. Har tidigare noterat att det går 4 st bromsrör och 2 bränsle rör under bilen. 2 st bromsrör ser lite rostiga ut och att dom har blivit skarvade en bit med nya rör. Kollade nu lite mer noggrant. Dom 2 skarvade och rostiga rören går typ till någon liten typ av accumulator. Från accumulatorn går det bl.a vidare till nedre delen av fjäfer benet. Ser ut så här ung. Länk Länk Det borde innebära att jag har en sk. "self levelling device", självjusterande fjädring kanske på svenska. Kommer inte på den rätta benämningen just nu. Hur fungerar detta system? Hur luftar man detta system om man nu skulle få för sig att byta dom 2 rostia rören? Tycker ibland att bilen har sett lite låg ut i bak. Vad säger bilprovningen om rostiga rör till detta. Dom två andra bromsrören som går till bakbromsarna är helt ok. //Mackan "fast i BMW träsket igen" | |
|
Kallas ju självklart nivåreglering. Måste nivåreglering funka hos bilprovningen? //Mackan "fast i BMW träsket igen" |
|
|
Blev ju lite överraskad att den har nivåreglering. Har aldrig märkt att bakändan skulle höjas när man startar den. Finns inget oljeleckage någonstans, bara en himla massa rostiga rör och nipplar. Blir nog inte helt lätt att få loss dessa om man skulle behöva det. Vad brukar vara felet när den inte vill fungera? Justera om armen vid höger krängningshämmare eller. //Mackan "fast i BMW träsket igen" |
|
|
Nivåreglering har Du, och det funkar precis som på vilken Citroën som helst, hehe. Ja, Du får nedslag på rostiga rör då ett icke fungerande system inverkar avsevärt på bilens vägegenskaper, framförallt i hög hastighet. Bilen skall inte sjunka mer är max ngn. centimeter om den stått lääänge. Gör den det är det fel på systemet/alternativt otätt. Internt läckage tex. i hydraulklockornas membran eller detsamma i stötdämparna. Läckande servopump är inte heller ovanligt, likaså slangarna och dess kopplingar. Den lilla justerarmen kan också kärva fast. Bilen skall inte kännas hård eller stötig vid färd, ej heller mjuk o gungig. Man kan testa systemet med bilen på tomgång. Man ber tex. två kompisar sätta sig i skuffen. Då skall bakvagnen omedelbart stiga till normalhöjd, utan missljud från systemet. Klockorna bak kostar c:a 1.600:- per sida och dämparna drygt 5.000:- per sida. Hela bilens centralhydrauliska system drivs av servopumpen, en sk. tandemvingpump. En ny kostar 8.050:- om den skulle vara kass. Systemet går oundvikligen sönder om det fylls med någon annan vätska än exakt den som finns angiven på behållarens lock (Servostyrningsbehållaren). Det skall vara CHF 11S eller CHF 7.1. ALDRIG ATF Dextron. Man kan justera bilens höjd genom att ändra just den lilla armens slaglängd, precis som Du skriver. Det finns en måttmall för justeringshöjden. Man mäter från hjulets centrum till övre delen av skärmkanten. Nu kommer jag inte ihåg måttet, men det kan Du få reda på hos BMW. Systemet är till större delen självluftande. Mvh /A BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel. |
|
|
Tack för svar Kraftwerk, Har nu kollat lite närmare på detta. Vänster bak är ca. 2 cm lägre än höger bak. Mätte dels från skärmkantens mitt och navcenteum ner i backen och dels vid tröskelskonarnas plast och ner i backen. Skiljer ca. 2 cm vid bägge mätningarna. Dämparna ser torra och fina ut och även acken ser torr och fin ut, bara en himla massa rostiga rör och nipplar. Som jag skrev tidigare har någon tidigare ägare skarvat på 2 nya rörstumpar som går in i 2 gummislangar som sedan fortsätter bl. till den vänstra acken. Det är dom 2 rören som kommer framifrån, tryck och retur va. Hur mycket olja skall det finnas i servobehållaren? Jag kollade med motorn avstängd och nivån låg väldigt väldigt lågt i behållaren, säkert en 10-12 cm upp till kanten. Kanske när tidigare ägaren har skarvat rören så måste det ha runnit ut en massa och dom kanske inte har fyllt på med ny olja. På locket står det ialla fall CHF 7.1. Kan för lite olja vara orsaken att nivåregleringen inte fungerar? Styrservon och bromsarna fungerar annars utmärkt och får inte heller något larm för låg oljenivå i servobehållaren. Skall man annars få larm för låg olje nivå? Tycker inte annars att fjädringen känns direkt svampig vid körning eller för hård. Provade att trycka ner vä. respektive hö bakända men tycker att det känns helt ok. Inga gungningar eller så. BMW har inga roliga priser på dessa prylar. I värsta fall får man väl plugga systemet och bytta bakre dämparna. Om man pluggar systemet och använder OEM dämpare då måste man alltså byta fjädrar också om jag har förstått det rätt, eller... //Mackan "fast i BMW träsket igen" |
|
|
Hej! Sätt nyckeln på läge två och pumpa bromsen 20ggr då ska servooljan ligga 5mm över den lilla silen i servokärlet. Mvh Dic |
|
|
Var nere och provade nu. Satte på tändningen och pumpade ca 25ggr. Nivån ligger inte i närheten av silen som Dic skriver att den skall göra. Tror att nivån hade stgit lite sedan förra kontrollen. Plockade bort silen och mätte, ca 7 cm upp till kanten på behållaren. För lite olja eller gör jag något fel. Hur gör man för att fylla på olja till rätt nivå? Är det bara hälla i lite grann och sedan pumpa ett antal ggr. och se var nivån hamnar och sedan fortsätta så eller. //Mackan "fast i BMW träsket igen" |
|
|
Hm, lite mera funderingar. Om vi säger att vänstersidans accumulator är dålig, internt läckage, kommer då inte högersidan heller att fungera. Låter väl ganska logisikt att andra sidan inte heller fungerar om man tänker efter. Då kan ju verkligen vägegenskaperna bli dåliga om ena sidan är uppe och den andra nere. Då kan man snacka om snea bilar. //Mackan "fast i BMW träsket igen" |
|
|
Hej igen! Vad som kan konstateras är att du har för lite olja i systemet,var oljan är som fattas kan bara konstateras om du har/haft ett läckage. Blir konfunderad dådu har så lite i så borde det egentligen "höras" från hydralpumpen.Gör om processen med läge två och pumpa 20 gånger,fyll pentosin till där den ska vara och starta bilen,vrid ratten med fulla utslag och kolla med motor igång om du eventuellt har läckage med rätt mängd olja.bra punkter är själva pumpen,styrsnäckan och alla slangar,även dämparnas anslutningar. Mvh Dic |
|
|
Har nu gjort om proceduren och fyllt på med olja till rätt nivå. Har haft motorn igång och rattat fullt åt bägge hållen med verkar inte finnas något läckage i alla fall. Dock så fungerar inte nivåregleringen. Den är fortfarande ca. 2 cm lägre på vänster bak än höger. Stötdämpningen känns ganska ok tycker jag. Varken stumm eller svampig. Ideer någon om hur fortsätta med felsökningen. //Mackan "fast i BMW träsket igen" |
|
|
God morgon allihopa, Det att den är 2 cm lägre på vänster sidan kan väl också vara fjädern som slak och slut. Frågan är väl bara hur konstatera vad som är fel. Passar det att montera ex.vis kompletta fjäderben i bak från en 735 91:a och plugga systemet. //Mackan "fast i BMW träsket igen" |
|
|
Ja, men Du måste loopa systemet, inte plugga det. Testa att byta bakfjädrar först. Mvh /A BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel. |
|
|
Kraftwerk, Med "loopa systemet" menar du att man förbinder tryck och retur rören eller..... Det går väl att förbinda tryck och retur redan vid servopumpen och sedan ta bort alla andra rör, ackar osv. Lär väl dock vara ganska trångt vid servon antar jag, har inte kollat ordentligt. Det går v //Mackan "fast i BMW träsket igen" |
|
|
Ja! Man kan göra det vid bakaxeln! Jag skulle däremot låta BMW kolla upp systemet innan Du slänger iväg alla delarna o bygger om, för det är ju smuckt att ha nivåregleringen fungerande på bilen. Det kanske bara är ett par nya originalfjädrar som behövs :-) Mvh /A BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel. |
|
|
Kollade lite närmare på nivåregleringen nu. Det är inte så konstigt att den inte fungerar. Jag har varken den lilla armen som skall sitta runt krängningshämmaren och stången som skall gå up till reglerventilen, nr. 1 och 2 på bifogad Länk Måste vara någon föregående ägare som har plockat bort dessa. Ser faktiskt nästan ut som det aldrig har suttit någon där men det måste det ju ha gjort. Är reglervenilen en elektrisk ventil eller är det bara en hydralisk? Sitter någon elektrisk där men tycker inte den liknar reglerventilen i länken. Kan inte se att den skulle ha några röranslutningar. //Mackan "fast i BMW träsket igen" |
|
|
Hmm, kan tyvärr inte bidra med annat än att systemet kallas LAD och några länkar: Länk Länk Länk Länk Mvh |
|
|
Tack för länkarna rob_t_j72 Lite klokare blev man nog. Den ventilen som jag hittade är nog varningsventilen inte reglerventilen. Skall reglerventilen sitta vid vänster bak någonstans? Det är väl i reglerventilen som tryck och returledningarna går in i eller... //Mackan "fast i BMW träsket igen" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.