AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.843

Bakåtvänd bilbarnstol i baksäte med airbag i sidodörr

DB
1
DBe
320i,-01
Äntligen har vi hittat en 2a bil! Tjejen ville köpa Nissan Almera men det blev en 320 -01! :)

Till saken, det sitter antagligen airbags i sidodörrarna bak, det står inget om det i utrustningslistan serviceboken, men det står "airbag" präglat på insida bakdörrar precis som på framdörrarna.

Är alla överens här om att det funkar att sätta en bakåtvänd bilbarnstol bredvis dörr i baksätet trors airbag?

Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Bak i mitten bakåtvänt är säkraste platsen för barn, varför inte bara sätta stolen på mittplatsen för att vara säker? Ev kan stötta behövas (Britax mfl) men det funkar bra för oss i.a.f. Kolla med BMW också tycker jag, även om många är duktiga på forumet. Vissa saker chansar man liksom inte bara på ;) lycka till!
En bra fråga! Min tös åker bakom mig, alltså mot vänster bakdörr, men inte helt mot dörren så att säga. Har också bilen fullproppad med airbags. De flesta jag kollat på gör på detta sätt, så jag får väl anta att det är "safe". Enligt Audins instruktionsbok så är det OK så länge stolen inte lutar mot dörren.

Vorsprung durch freude am fahren
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.