AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.593

BMW E39 M5 1999 började gå på 7 cylindrar vid ordentligt gaspådrag.

Visa användare
8
M5_
BMW E39 M5 -99
Ikväll då jag å en annan polare tävlade lite med våra bilar så började min M5a gå på 7 cylindrar då jag var uppe i ungefär 150km/h och full gas. Stängde av motorn och startade på nytt och bilen gick som den skulle igen.
Vad beror detta på??

Mvh//Richard
Hej
Första steget känns som om du behöver kolla felkoderna för att få information om vart du ska börja. Annars blir det bara gissningar. Det första du behöver få veta är vilken/vilka cylindrar det var som misstände och om det finns fler felkoder i andra intillliggande system.

Visst så kan du börja byta stift om inte detta är gjort nyligen. Jag menar då är det iallafall inte bortkastade pengar. Kolla isåfall om det ligger lite olja i botten vid stiften, detta kan resultera i tändmissar. Så torka ur noga vid eventuellt byte.

Men utan felkoder så har jag svårt hjälpa dig vidare!
Lycka till!!
CR
61
CRHH
BMW M5 2002
Wannabedivers svar är naturligtvis det korrekta men jag hade motsvarande problem med min -99:a och då visade det sig att det var fel på bensinpumpen. Om jag stängde av motorn en stund och startade om kunde den vara OK igen men plötsligt dök problemet upp igen. Kan vara läskigt om det dyker upp just under en omkörning.

Ricke
m3
972
m3efl
Murcielago -03
F430 spider -06
M5 -05
Jag gissar på tändspole men som sagt kolla upp felkoder där kommmer du få svaret.
Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Ja,den ursäkten har man ju hört förr när ens motståndare fått pisk...
"den gick bara på X cylindrar" ;)

Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
"Bimmerbåjj"

Va det med din 316 du körde med då eller!! ;)
Visa användare
8
M5_
BMW E39 M5 -99
Jag tackar för era svar! Blir nu till först en felkodsläsning.
Fr
5
FredrikL
M5 E39 -99
Jag har nåt liknande problem. Bilen går bra vid fullt gaspådrag men så fort man ligger runt 60-70, växlar ner till tvåan och gasar så börjar den gå på 7 cylindrar. Stänger man av motorn så går den på alla 8 igen.

Läste av felkoder i samband med service och det stod nåt i stil med tändfel på cylinder 4 eller 8 eller möjligtvis båda två. Meken gissade på att nån av katalysatorerna hade täppt igen med nåt sorts mottryck som följd. Låter ju inte helt tokigt enligt mig men sen är jag ju bara lekman. :)
Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Fritte525
Ja framförallt den! ;D
M
84
M as in Missile
M5 -01
540-01
523-99
318-99
316-96
Min bil brukar göra så första gången jag tar ut det efter vinter avställningen sen hela sommare så funkar den utmärkt det här är tredje året det blir så
To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
Kassa LMM? min bil gjorde så när jag körde fullt ös på typ 3'an och när jag nästan nådde varvstopp så slog den över i "felsäkert läge" och det kändes som den tappa några cylindrar och blev jättetrött. Den gjorde så lite nu och då men efter LMM byte så har det försvunnit helt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.