|
|
|
|---|---|
|
Verkar som att plasten i E38:ans kylsystem har ett "bäst före datum". För 1½-år sedan: Expansions tankens botten plugg "rasar ur", bytte kärl, ok. För ½-år sedan: Kylaren läcker, då ena gaveln spruckit. Köpte ersättningkylare på E-bay från välrenommerad firma. Läckte i gavel och ersattes efter ett par månader med BMW original. Idag: Övre kylslangen lossnar från plastböjen som ansluter mot termostathus. Plastböjen faller sönder i småbitar när jag demonterar den. Min 740 har idag gått 22100 mil. Verkar som att allt som har med plast rör/ delar i kylsystemet bör bytas vid ca 20000 mil för att slippa oförutsedda stopp. Någon fler som har erfarenhet? Kylsystemet på min 740 är fö. ok och utan problem med övertryck eller avgaser. Mvh. Patric, BMWCS #4598 | |
|
Fel på glykolen? Låter skrämmande att plasten ska "ruttna" på BMW, min 735 hade samma problem med övre slangkoppling på kylaren... som sagt låter inte bra alls. |
|
|
Jag provkörde en 740i -96 som rullat 18000 mil och svensksåld vill jag tillägga. Jag körde i 5min sen spola kylarvattnet över vindrutan så regnsensorn reagerade. Det var övre slangfäste som sprängts. Min teori är att plasten vittrar sönder av värme/kyla skiftningar har sett detta på andra bilar (förlåt fortskaffningsmedel) med. Min nyligen inskaffade 750i har redan en ny kylare, men spånhuvet som monterat den har satt den fel i fästena så den sitter löst. Ska fixas snarast. |
|
|
Tillägga är att min 740 är servad på märkesverkstad från första service. Att något annat än BMW:s original glykol eller motsvarande skulle finnas i kylsystemet finner jag för föga troligt. Men vittrar söder, det gör det.... Med facit i hand så byts nu samtliga kopplingar ut Mvh. Patric, BMWCS #4598 |
|
|
Nja vittrar av värmeskiftning tror jag inte, då borde Volvos kylare pissa dagligen.. Fast jag är inte någon expert på något område alls så jag vet inte |
|
|
Hej Hade samma problem på en 525:a tidigare, den hade gått 13000 när övre slangfästet gick rakt av. Plasten var som knäckebröd. Bytte aldrig kylaren vid det tillfället eftersom det gick att kränga på slangen på det som var kvar efter att ha filat bort några klackar i plasten. Körde runt med den lagningen i flera år, innan jag bytte kylare av andra skäl. Man kan dra i ett rör med utvändig gängning i det som är kvar, den inre delen av fästet var intakt, men kom aldrig så långt eftersom "nödlagningen" fungerade så bra. Vad jag förstått så var det ett relativt vanligt problem på kylare från den tiden, inte bara på BMW, förmodligen samma eller liknande plast i de flesta kylare. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.