AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.467

Ny (begagnad) företagsleasingbil, vilken?

Ny (begagnad) företagsleasingbil, vilken?
Vilken bil ska man välja? Egna erfarenheter? Tips? Länkar?
Jag har tänkt att köpa en ny "begagnad" bil -07 och framåt.
Bolaget är mitt eget, så har ingen lust att köpa helt nytt och ta det största värdetappet. Så -07 och framåt passar perfekt.
Bilar jag tänkt är:
3-serien Coupe MSport (325 och snabbare+ )
5-serien MSport (525 och snabbare+ )
Jag har tänkt en bil runt 200-350k. Utan Msport är inte intressant. 3-Serie-Sedan inte intressant (bara Coupe eller Cab), Touring inte intressant.
Någon som varit i liknande situation? Tips på bilar som finns ute? Eller egna liknande erfarenheter av tidigare ny/beg-köp?
Kom gärna med lite tips och erfarenheter! :)
Att köpa en bil med specifikation är väl inte så ovanligt. Bara att lägga in dina kriterier på blocket så får du fram dom flesta bilar i sverige som säljs enligt dessa premisser

Om du ska ha en 3-serie cab eller 5-serie kan ingen svara på förutom du. Vad ska du ha bilen till och är du ensam i familjen eller har du tre barn och åker på fjällsemestrar varannan vecka? Det är ju ganska avgörande att ge så mycket infakta om sin egen familjesituation och sitt bilanvändarområde om någon ska kunna ge ett seriöst förslag till bil.
BRA RYK! Hade jag totalt glömt bort. Ingen familj, bara jag själv som ska köra bilen och ingen som åker med. Ytterst sällan skjutsar andra, så det är min bil för 1pers som gäller.
Har inget behov av cab, men om cab hamnar på samma pris som Coupe så är det ok.
Kör till o från jobbet + kundbesök. Tillräckligt många mil för att ha en bra bil.
Z4 kommer säkert någon föreslå, men jag föredrar en mer diskret typ 3-serie eller 5-serie.
För att ha en bra bil behöver man inte många mil i bagaet om det kostsamma bilintresset finns ;-)
Talar bara av egen erfarenhet ;-)

Som ensamstående så har du ju alla möjligheter till val av bil. Som det låter på dig så kör du inte speciellt mycket i tjänsten. I din sits (och nu chansar jag hej vilt) så skulle jag satsat på en cab eller 3-serie coupe.

Eftersom jag bara gissar så tror jag du är ganska ung och gärna vill synas lite (och jag menar verkligen inget negativt i det om någon skulle tro det) och då syns en cab bättre på sommaren när man vill glassa utanför krogarna.

Men uppskattar du att glida skönt och med lite mer åt "direktörstatus" så rekomenderar jag en 5:a.

Jag tycker det är en jättesvår rekomendation då det spelar sådan stor roll vilken familjestiuation man sitter (som du redan svarat på) och vilken ålder man är i, eller kanske rättare sagt vad man vill utstråla med bilen. Eller om det endast är vad man själv vill att bilen ska förmedla till en själv.

När jag var yngre så ville jag nog mer ha en bil för att synas, nu vill jag hellre ha en bil som inte syns men som levererar. Och det har såklart inte bara med ålder och familjesituation att göra utan hur man förändras som persson med åren.
Hur du är som person och vad du vill vet inte jag.

Sedan kan det vara rent ekonomiskt du undrar och då är det i en helt annan situation som jag inte alls behärskar svara på.

Ung? Ja du har helt rätt. Runt 40. Cab intresserar mej inte alls, men helt ok om det är ungefär samma pris som en 3-serie coupe.
Flasha? Nej inget intresse alls av sånt. Jag har hellre en diskret bil med motor.
Jag har hela tiden varit inne på 5-serie, men eftersom jag inte behöver så stor bil så tror jag 3-serie Coupe passar mig bättre.
Nån som gjort liknande köp nyligen, och vad var ursprungspriset/slutpriset? Hur mycket vågar man pruta på såna bilar? Hur mycket har ni kommit unda med?
Jag ber om ursäkt. var inte min mening att trampa en gammal man på tårna. Som det låter på dig s¨å är det en 5-serie som gäller. Och jag tycker valet är lätt när du vågat berätta dina önskemål. Men om du tror en 3-serie passar dig bättre så tycker jag du ska köpa ensådan.

En cab borde inte ens vara en fundering för dig av vad jag kan läsa av din skrift.
Men en 3-serie borde kunna uppfylla dina mål
Haha ingen fara RYK, aldrig insett att jag börjar närma mej "gammal man"-åldern förrän nu bara. Men det är ok :)
3-serien Coupe skulle passa mig bättre eftersom jag aldrig kör någon annan. Bara jag som åker/kör.
5-serien Sedan skulle passa för den verkar ligga hyffsat i pris, många att välja bland jämfört med 3/Coupe.
Ingen som köpt/sålt 3/Coupe eller 5/Sedan -07 eller nyare nyligen som kan berätta om annonspris/slutpris, osv?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Tycker det låter som en 330 eller 335 Coupé är rätt bil.

___
//Ulf
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Varför är inte 3-serie sedan intressant? Känns lite udda med 3-serie coupe eller 5-serie, därför jag frågar.

Är det ett alternativ att eftermontera m-sport optiken eller ska M-sport vara fabriksutrustning? Alternativen krymper ju om du inte vill eftermontera.

Krav att bilen inte ska vara "momssmittad"?

Jag tror en 335 coupe skulle vara perfekt, men jag är osäker om man får en sån med M-sport under 350kkr.

Momsade bilar går bort, den måste vara momsfri.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Okej, smaken är som baken.. delad.

Själv tycker jag det är synd att sedan tar udden av coupen genom att vara så snygg.
Länk Länk

Passo222
BMW iX1 eDrive20 M-sport 2025
Re: Grelle
Finns knappast begagnade -10:or på coupén ännu så det är fel front du jämför med.... Å andra sidan är den förra ¨gamla¨ snyggare (är ju partisk) :-) Mvh
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Tycker också att den gamla fronten med färre veck på huven är bra mycket snyggare.
Även F10 har ju fyra veck.

Byta upp sig? Till vad då?
Jag tror det kan vara svårt att vara alltför selektiv om du även har krav på en icke momssmittad bil.
Momsavdraget blir ändå inte så mycket i slutändan.
På en bil som kostar 300k får man bara dra av dryga 15-20k totalt beroende på restvärdet.

Är det en bensin eller diesel du söker?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.