AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.480

Dåligt bastryck i E46 Touring med Harman Kardon

sc
609
scnitzermann
M3 E90 -09 Jerez schwarz
VW Polo 1.2 12V -04
Som rubriken lyder upplever jag att bastrycket i Touringen är mkt dåligt. Nu jämför jag med min 330CI som också den har H/K system men ett helt annat tryck i basen.

Förvisso så har 330CI sin "baslåda" med dubbla element placerad under hatthyllan medans Touringen har bashögtalare på var sida i lastutrymmet.

Har kollat att de bakre "bashögtalare" i Touringen fungerar och ställt basen på max men får ändå inte det tryck som jag tycker borde vara likvärdigt med Coupens.

Jag tycker det är underligt. När bilen och systemet togs fram så borde väl de konstruerandes så att de låter likvärdigt oberoende karossmodell.

Någon här som lyckats fått fart på basen i sin Touring utan alltför stora ingrepp?
Cr
30
Crotalus
320DA Touring -03
Hej

Lyfter och hänger med i denna tråden .
Har samma "problem" med dåligt ös i basen .
Har dock inte kollat så mycket på vad man kan göra eftersom bilen står nerplockad just nu . Men detta ska tas i tu med snarast.

Räcker det att byta basarna ? Eller ska man köra slutseg och nya basar ?
Kanske man kan bygga låda på plats till originalsystemet ?
Kanske ny huvudenhet ?
he
221
henrico
318i touring -02 (E46)
Intressant fråga, jag skulle oxå vilja ha bättre bas. Jag trodde harman kardon systemet skulle vara bättre än såhär, går inte jämföra med bose systemet som satt i min mb e 240!
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
i min är det för mycke bas så att jag har ställd huvudenheten på -1 i bas för att det ska låta HiFi .. så något är fel.. -Slutstegets ena kanal har säkert brunnit

Och jag älskar bas är värt att notera.

BMW CS #07491
Det verkar underligt att de skulle ha gett touringen så mycket sämre baskapacitet. I min sedan saknas ingen bas. Jag har mätt, och området under 80Hz ligger i princip 10dB över området över 80Hz. Nivån är god ända ned till 20Hz.
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.