|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag vill tillbaka till BMW-träsket då jag kört en Saab 9-3 Aero ett tag nu och har kikat mycket på just en 330. Jag har ingen jättehög budget utan skulle gärna hitta någån runt 100k, helst på rätt sida, men kan höja lite om det skulle krävas. Om nån kört båda bilarna kanske ni kan göra en jämförelse? Jag vill gärna ha en med M-paket, men inget måste, men gärna M-chassiet i alla fall. Kombi eller sedan spelar egentligen ingen roll, men en kombi vore smidigt! Har sökt runt rätt mycket men tycker inte jag hitta nå jätteaktuella köprådstrådar om just denna modell! Ni som vet nån om dom och kanske äger en själv kanske kan skriva lite om era erfarenheter mm? Soppaförbrukning? Vanliga fel? Något jag absolut ska kolla på? Hur är lådorna? Hur är serviceintervallerna, när är dom stora servicarna? Ja gör mig gärna smartare när det gäller BMW 330 E46 så jag kan ta o köpa en så småningom! Tack på förhand! | |
|
Hej Jag har själv en svensksåld 330 touring, 01:a med nästan all utrustning som fanns vid köptillfället, dock ej M-paketet. Har haft den snart ett år och inte haft några problem alls. snart 15300 mil och fullservad såklart. Mitt råd är: välservad, sportchassi,sportstolar och H/K ljudsystem....samt rostfri såklart. Soppaförbrukningen för min del är 0.83/mil blandad körning senast. Kolla växellådan vid körning...speciellt så den inte är trög i femman... Beroende på service är lite hur du kör...kolla intervallerna på förra ägaren/boken Väldigt rolig bil att ratta tycker jag Lycka till Frasse |
|
|
Hej, Jag äger en 330ci -01 M-Tech II, funkar utmärkt och är väldigt nöjd! För din del då du är ute efter en såklart fin bil med M-tech så kan det blir svårt just i din prisklass. Visst du kan nog hitta en 330 med M-tech men då ingen höjdare till bil när man ser på skicket och milen. Om du har möjlighet och slänga på cikus 20 lappar så får du troligtvis en både finare bil och bättre när det gäller den mekaniska biten. Men länka dem annonser som du tycker ser bra ut! Lycka till! Med vänliga hälsningar // A73X |
|
|
Stor kvalitetsskillnad på dessa två. 330 är ett kassaskåp med en ljuvlig motor! Men lägg hellre 15-20 tusen till om du kan och du får en fin -02. Byta upp sig? Till vad då? |
|
|
Tack för svaren! Har nog tyvärr inte råd me 20k till, så får leta lite i min prisklass just nu iaf! Jobbigt att vara student ni vet! Men en sak jag undra över, vad innehåller dom olika M-paketen? Finns det nån lista över det? Sen, hur är förbrukningen med automat kontra manuell låda? Och hur är lådorna, vilken är att föredra? |
|
|
Kan iof länka till en bil som verka intressant: Länk Vad tror ni om den? Importerad när den nästan var helt ny. |
|
| Den bilen har inte M-sportpaket även om annonsen anger det. Saknas bl a M-sportratt, M-fotstöd, växelspaksknopp. Däremot har någon ägare bytt stötfångare fram och bak. | |
|
Aha okej, de va trist. Är det sådant som ingår i alla m-paket eller? Så det kan inte va lilla paketet eller så? |
|
|
Om det är M paket från fabrik så är det det. Det är det du får hålla koll på. Finns väldigt många bilar som är eftermonterade med dessa saker. Men den bilen som du länkade verkade vara väldigt fin för det priset. För dem pengarna så skulle jag åkt och kollat på bilen! Med vänliga hälsningar // A73X |
|
| Antingen har en bil M-sportpaket eller inte. Finns inget litet M-sportpaket. | |
| Har bilen M-sportpaket så har den också svart innertak. | |
|
Skit i om den inte har hela paketet. Är bilen bra och det verkar denna så slå till!! Byta upp sig? Till vad då? |
|
|
Håller med karl där! Räcker med kjol paketet... för dem pengarna så att säga. Med vänliga hälsningar // A73X |
|
|
Okej, ja den ser fin ut o lät bra när jag maila ägaren. Det jag vill ha är M-chassiet, men de kanske går att fixa med andra stötdämpare o fjädrar eller? Men visst finns det ett M tech 1 o ett M tech 2 till E46? Någon skillnad måste de ju va på dom? Sen som sagt, manuell vs automat? |
|
|
Tjena Matte, Manuell eller automat är nog mest en smaksak. Jag har automat och den är super, många andra här på forumet som också tycker att 330-motorn passar utmärkt med automat har jag märkt. Med automat blir det ju dock en påtagligt mer kryssarbil och inte lika sportig som med manuell. Men det är nog helt enkelt upp till var och en att bestämma vad de gillar bäst, det finns inget rätt och fel. |
|
| Alla bilar du tittar på i detta segment måste du kolla länkarmar och styrleder på. Dessutom är det nästan alltid rost på framkant av motorhuv, under listerna runt dörrar och på bakluckans nederkant, kan vara kondens innanför strålkastar ¨glaset¨, kolla även ägarhistoriken då de kan ha gått hårt, speciellt 330, serviceboken är extremt viktig då det inte får slarvas med oljebyten. Är du inte bortskrämd så är det i övrigt bra bilar. :-) Mvh | |
|
Tack för tipsen om vad som ska kollas! Bilen jag blev lite intresserad av högre upp i tråden verkar intressant, men en grej lät lite konstigt nu i senaste mailet från ägaren: "En sak jag märkte nu är att spärren som håller växelspaken i mittläge inte riktigt fungerar utan växelspaken låg under 5ans växel. Vet inte om det har haft med kylan att göra i och med att den stått i ett förråd hela vintern." Vad menar han o vad kan de va för fel? |
|
| Det är väl fjädrar i själva växellådan som centrerar spaken. Så har det iaf varit på mina tidigare bilar. Så om spaken hänger ute i högerläget så är någonting i växellådan trasigt och måste fixas. | |
|
Jag har ju som sagt automat så jag är inte så insatt, men jag vill minnas att jag har läst om det här problemet här på forumet ganska nyligen och det skulle vad jag vill minnas vara hyfsat vanligt och ganska enkelt fixat. Men det kan ju förståss vara något allvarligt också och somsagt är det inget so jag har tittat så noga på eftersom det inte rör mig. Men sök på forumet så hittar du nog lite svar. |
|
|
Problemet tror jag att jag har, men är inte riktigt säker.. Visst när man har haft i 5an så återgår inte spaken till neutral läge. Men ingen växel i. Så jag förstår inte riktigt vad som är problemet, för alla andra växlar funkar ju som de ska. Är det bara ett störnings moment för vissa eller har jag inte kommit till den fasen där det verkligen börjar krångla? Med vänliga hälsningar // A73X |
|
|
Hej, Jag har en bmw 330ci -01. Jag har samma problem med min bmw när det gäller växellådan. Men detta är endast ett skönhetsfel och påvärkar inte bilen på något sätt. Däremot är det viktigt att du lyssnar så att vanosen inte knackar och att kopplingen är som den ska. Annars kan det bli dyrt..... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.