AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Oldtimer
3.589

Kärvande växlar efter acceleration

In
35
Inka02
BMW 2002 -74
Jag var och hämtade 2002:a från vinterförvaring igår kväll. Blank å fin efter vinterns vaxning och motorn startade direkt. Fantastiskt roligt att få köra den igen! Vid ett par tillfällen slog det om till rött den dubbelfiliga vägen genom stan. Jag kunde förstås inte låta bli att dra på lite extra när det blev grönt.

Nu till min fråga: Efter den första häftiga accelerationen blev växellådan märkbart kärvare och efter andra gången blev det ytterligare lite svårare att få i växlarna. Bilen var fortfarande fullt körbar, men skillnaden var ändå påtaglig. Merparten av kärvheten fanns kvar även efter någon mils körning. Lådan är normalt sett lättväxlad och oljan byttes förra året. Vad kan detta bero på? Kan det vara uttjänta bussningar (troligen aldrig bytta) kring låda/motor/länkage eller är det lådan som är sliten? Jag har för mig att min tidigare 2002:a visade samma symtom.
In
35
Inka02
BMW 2002 -74
Är det ingen som har något tips eller kommentar?
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Har du kollat länkaget,men jag har aldrig varit med på detta på 02.
Däremot att det blir så slitet att spaken känns som deg.
På E30,36 har jag däremot haft detta prob i samtliga fall är det låssprinten som rostat och svällt i genomföringen med "tung" gång i spaken som följd.

Kollat oljan
Hur känns koppling
Känns spaken trög hela tiden

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.