AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.586

Framtida kostnad för kund hos bilprovningen...

Sida 2 av 2
16.570
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
9 veckors väntetid är det just nu i väntetid i Sthlm.
Monopol är jättebra...

-------
//Lövet
he
438
henrik23d
540 touring M-sport -01
635 CSi, -85
bra vinkel folke!
Det optimala vore ju om man kan åka iväg 2115 och komma hem med bilen besiktad och bakluckan full med mat. Dvs. ica maxi och pilprovningen kvällstid, båda utan köer.
Är fortfarande intresserad av min fråga lite tidigare i denna tråd. Vad är det verkliga priset för en besiktning (kassako eller skattepengar till nuvarande besiktning)?

Mvh Henrik.
trucker: The things you own end up owning you :-)

Tips: Se över dina bilförsäkringar en gång per år så har du garanterat tjänat in besiktningens merkostnad flerfaldigt :-)
Henke Lexus:
Ingenting speciellt i fråga om själva besiktningsmomentet som brukar ta 8-10 minuter. Sen kan man alltid spekulera om man kan lägga till plustjänster osv, i den mån man önskar dessa. För många innebär det ändå ett avbräck på ett par timmar eller kanske en halvdag från jobbet, bra om man kan få nåt mera utfört eller hur?
Trucker:
Visst är det så att 300:- multiplicerat med många bilar kan bli en avsevärd summa på ett år.
Men om bilarna används också så är ju ändå bränsle och andra kostnader av mycket större betydelse än besiktningskostnaden, och kanske man kan ändå kapa av några hundringar på driftskostnaderna?

FP
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jag tycker fortfarande att en förmodad dramatisk ökning av priset känns omotiverat...
Ok, om många fler aktörer kommer in och det blir en bättre service så kan man "ta" en liten ökning utan större knot, men som det har sagts/skrivits tidigare att det ska börja kosta en 6-700kr då är det åt h-vete för dyrt för en 5-15 minuters koll(som det vanligen tar för mina bilar iaf)..

Sedan att vi som har bil har råd med en höjning är väl inte direkt en fråga här utan många här i Sverige drar ned "totalen" med att köpa Biltemastift, Goodridedäck, no name kamremmar, ringer runt angående billigaste försäkringen osv och dom vill ju fortfarande också ha så låg besiktningskostnad som det är möjligt givetvis ;)

Många bäckar små ni vet, och jag tar ingen ställning i denna tråd huruvida det är så smart att dra ned på "allt" till sin vagn i kostnadsväg, men så fungerar många ;)

Mvh Janne.
Hm, och jag som trodde att konkurrensen drev ner priserna, inte upp... Så fel man kan ha.

Boldly goes where no BMW has gone before
st
768
stooges
Mercedes W204
Porsche 996
Konkurrens är nog bra i princip.
Men bara i princip och helst inte i den egna branchen.
Där kan det rent av vara skadligt .

Men varför ska vi få en pris ökning om det blir fler aktörer?
Alltid lätt att straffa bilägare i Sverige tydligen.

tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
En justering i pris blir det garanterat vilket fall som helst,dagens pris kom redan 2002 om jag minns rätt.

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Ra
209
Rattmeister
850CiA -92
520dA Touring -08
Länk
Som man ser på sidan 18 så hann en besiktningsman med drygt 2st bilar per timme. Efter monopolets fall blir det såklart mycket svårare att hålla en jämn och hållbar produktivitet. Frågan är alltså hur många kunder som kommer att "anlita" bilprovningen.
Dessutom att omsätta drygt 1,5 miljarder och bara göra en vinst på 17 miljoner, brukar inte ge några stående ovationer av aktieägarna....
Kanon nu blir det enklare att muta igenom dödsmaskiner. Gillar också tanken om jäv när Svensson besiktar bilen och får massa "fel" på pappret som måste åtgärdas för en fin slant. Men nu ska vi inte vara för positiva. det kommer ju som sagt med en del baksidor också: Lokala besiktnings stationer, Längre öppettider, Service, Hämtning och Lämning av bil osv osv. Hur jag än vrider och vänder på detta så finns det alltid 2 sidor på myntet. Attans jag kan inte ta ställning.
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Gillar Folkes tidigare inlägg. Bra skrivet.
32
2.462
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Jag tror det blir färre stället över landet att besikta på - i storstäder blir det kanske flera med avregleringen men jag misstänker att SBP kommer att stänga ett antal provplatser "på landet" då det inte måste "monopol-finnas" överallt.
Sen tror jag att priserna kommer att gå upp som de gjort i grannländerna - ingen besiktar bilar av välgörenhet - utom ev staten via SBP då.

Men viktgast av allt - om vi får privata kontrollstationer som kanske erbjuder sig att även fixa anmärkningar - vem kollar då kontrollanten? SBP är oberoende av märke, verkstäder etc och det är just så en kontrollfunktion ska vara. En verkstad med dålig beläggning kan ju förledas bli hårdare i sin besiktning för att få sälja fler verkstadstimmar för att åtgärda fel.....

Jag gillar SBP som de är idag men hade gärna sett att de hade plustjänster som kolla motorns kondition och annat som inte är direkt säkerhetsrelaterat. Idag litar jag på min BMW-verkstad men de kanske lurar mej att laga saker som inte bhöver fixas ibland. Nu tror jag inte det är så men är man inte expert på motorer själv så får man lite på andra experter och hoppas de talar sanning.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.