AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.587

Framtida kostnad för kund hos bilprovningen...

Sida 1 av 2
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Det har inte sagts så mycket om förändringarna inom bilbesiktningsmarkanden i Sverige.

För den som följt debatten kunde notera att ABSBP:s nytillsatte VD tydliggjorde under förra året att det var "för billigt" att besiktiga bilen. Detta i jämdörelse med de andra nordiska länderna. Efter avregleringen i både Danmark och Norge kostar en besiktning nästan dubbelt så mycket som innan avregleringarna.

Såsom vi har det i Sverige idag kan förvisso folk gnälla om men de ska vara medvetna om att det kommer aldrig bli vare sig billigare eller bättre med ett annat system.

Inte för att jag har mycket till övers vad man kan läsa i Aftonbladet men denna länk är ganska enkel att tolka.: Länk

Mvh
Asken
B2
178
B2L
E30 318 Cabrio -92
Alfa Romeo GTV 3,0
Man kan undra vilka "förbättringar" som avregleringen kommer att innebära.
pi
367
pixel09
320i Touring E91 -06

BMW CS 09107
Jag vill ha kvar det som de är idag!
Jag förstår inte varför man ska förändra något som idag fungerar väldigt bra och till ett bra pris! Avreglering för bara avregleringens skull är ju urbota dumt.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Sanslöst, vem f-n vill ha det så där?

Länk

94% av kunderna idag på bilprovningen är nöjda!

Mvh Janne.

Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Helt idiotisk ide tycker jag! Ser INGET positivt i det faktiskt. Någon?

Mvh Jimmy
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Titta vad avregleringen av el-marknaden och tågtrafiken gjorde för konsumenterna, så tror jag man kommer nära sanningen.
-P
544
-Per-
M5 (03.01)
Kortare tid att vänta på en besiktningstid är en fördel.

16.570
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Elmarknaden är inte avreglerad, det är bara en myt. Kraftgenereringen och distributionen (vilket utgör kanske 70% av fakturan) är fortfarande monopol. Och anledningen till att detta får fortsätta är att Vattenfall är statligt och tillåts härja fritt.

Jämför istället med mobilmarknaden där vi har en fungerande marknad och kostnaderna är runt 99% lägre för mobiltelefoni än när Telia hade monopol.

-------
//Lövet
Förstår inte varför det ska kosta överhuvudtaget. Staten tvingar oss att besiktiga våra bilar årligen, och så vill de ha BETALT dessutom. 300 spänn är redan för mycket, ännu mer och vi får helt enkelt kollektiv skita i det hela.
Kommer Bilprovningen att finnas kvar och utföra besiktning till samma pris? För hittills har jag aldrig haft problem med att få tid, även sista dagen innan terminen löpte ut.

Vorsprung durch freude am fahren
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Har fått välja annan station någon gång när det varit brådis, men alltid fått tid.
En gång besiktade jag i lilla Vansbro fredagen den 13:e och jag trodde det var stängt för det var tomt på planen. Efter ett tag dök ett huvud upp i portfönstret och jag fick åka in. Som enda kund därinne kunde jag konstatera att en av de anställda hade kört in sin egen bil, plockat ut alla mattor och höll på att damsuga :)
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Sorry, måste byta batterier i mitt trådlösa tangentbord..
Den anställda höll på att dammsuga, ingenting annat utifall konstiga bilder började dyka upp i era huvuden :)
Ra
209
Rattmeister
850CiA -92
520dA Touring -08
Borgarnas ideologi är att inget skall ägas av staten.... På gott och ont.... Alla skall således kunna tjäna pengar på i stort sätt allt, dvs inget monopol.

Vet inte vad snittiden är för en besiktning, men jämför man med timkostnaden för en bilmekaniker på en märkesverkstad så lutar det nog åt minst 500 kr. De måste ju tjäna på detta....
Sen alla dessa ypperligga tillfällen att åtgärda "div fel" när bilen ändå är på service, givetvis påpekat av verkstan där nu tillfälle ges att besikta....

Nä, ja vet inte om jag kommer att besikta en bil som bara kommer att rulla 2-300 sommarmil per år. Vet tillräckligt om min bil och "allmänna säkerhetsdetaljer" för att min bil skall ha "rena" besiktningspapper..... Tror nog att många som har kompetens nog att ta hand om sin bil, kommer att skippa besiktningen, Tyvärr.

S&
479
S&S
523i -96
525i -92
Amazon -65
"skippa besiktningen"? Hur tänkte du nu?

If it works, don't fix it.
he
438
henrik23d
540 touring M-sport -01
635 CSi, -85
Information som jag saknar för att kunna bedöma om dagens 300 kr är "billigt" eller "dyrt" är om staten nu subventionerar våran besiktning, och om då det verkliga priset egentligen är 500kr. Känner någon till något om detta?

Mvh Henrik.
Rattmeister: På vilket sätt skulle det vara bra att köra runt i en bil som har körförbud? Första gången får du nog bara böter, men vid upprepade gånger måste straffet bli hårdare.
Ra
209
Rattmeister
850CiA -92
520dA Touring -08
Besiktningen är enbart en kontrollstation för att fordonen på Svenska vägar skall vara trafiksäkra. Har du då en entusiastbil som sköts därefter så visst.

Nåja, visst är jag ironisk, har 3 st till bilar i trafik som är besiktade och godkända. Tyvärr har det blivit så att så fort man äger flera saker så skall det kosta mer...

Känner flera som kör/kört med körförbud under en längre tid. Ingen har fått böter eller blivit ålagd med något straff... Många har vid flera tillfällen blivit stoppad för blåskontroll etc, utan påpekande.

Som jag skriver så blir det nog så att antalet bilar med körförbud kommer att öka. Och tyvärr kommer troligtvis antalet trafikfarliga fordon också öka i trafiken....

Människan funkar så, finns fler exempel: Hög felaktig dieselskatt = LB-reggning. Hög felaktig alkoholskatt=Hembränning och "smuggling".
I alla debatter om stoppet för monopolet så är det alltid priset som diskuteras i första hand.
Om vi säger att det höjs från 300 till 600, dvs med knappt 1/3 fulltankningskostnad. Är det inte då bara att försöka "köra in" 1/3 tankning osv, under ett år?
Jag menar, hur många gånger besiktigar man, och hur många gånger tankar man osv? Då har vi inte berört annat som man utan större knot hostar upp sådär 300:- för under ett år, kanske flera gånger dessutom, bara till bilen.
Skulle det inte kunna vara mer intressant att diskutera vad man kanske kan få ut av en organisatation som är konkurrensutsatt, i form av flera tjänster än just kontroll av bilens enligt dagens besiktningsprotokoll? Andra arbetstider, mertjänster, annan bilvård osv?
Ingen människa i världen kan påstå att t.ex Televerket eller Posten, Apoteket m.fl var kända för att värka fram kreativa plustjänster utöver kärnverksamheten. Varför skulle de, ingen annan kunde ju hota den slutna världen som de levde i.

FP
Vilka tjänster saknar du hos bilprovningen folke?

En av fördelarna jag hoppas på med avregleringen är att det blir fler lokala ställen som kan utföra besiktningen, dvs det blir förhoppningsvis smidigare för kunden. Mindre tid och mindre extra körkostnad hoppas jag på som har knappt 20km till närmsta SBP.
Visserligen brukade det inte vara några problem att få tider hos bilprovningen men det hade varit skönt att kunna maila/ringa och få en smidig morgon eller kvällstid när det passar en själv.
Sen om detta kostar 300 eller 600kr är mer av akademisk betydelse. Besiktning är ju något som utförs max 1 gång/år.

tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
"Sen om detta kostar 300 eller 600kr är mer av akademisk betydelse. Besiktning är ju något som utförs max 1 gång/år."

Jo tack har man 1st bil så är det väl en struntsak,men är man en bildåre som jag så bolmar det bra i plånkan på ett år.

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.