|
|
|
|---|---|
|
Jag har ett problem med min 540i e34 -95, den har stått avställd ca 3 år nu med bara korta körningar runt kvarteret på sommaren för att den ska få röra lite på sej. Nu har jag ställt på den och ska börja använda den lite mer frekvent under sommaren och har lite små problem som jag inte kan minnas fanns när jag körde den senast. Växelspaken när den inte befinner sej i något av växlarna ska stå mitt emellan 3-4 och när man trycker den antingen åt höger 5-6 eller vänster 1-2+R så ska den ganska distinkt söka sej tillbaka till mellan 3-4. Detta sker bara ibland och när det inte sker så käns växelspaken ganska odistinkt. Någon som vet om det är fjädertryck som gör returen på spaken? Något som kanske geggat ihop när den stått stilla? För övrigt så käns det som att servon inte vill hjälpa till på samma sätt som tidigare utan nu krävs det mer muskler för att ratta den, märker stor skillnad mot när jag kör min e39. Vad kan det bero på? Inga läckage! | |
| Ingen där ute som kan ge mej något svar? | |
| Jag har samma problem på båda mina 5vxlade lådor, så jag väntar med spänning på svar jag med. | |
|
Hejsan! Kan det ha att göra med detta? kopierat från Begagnatguiden här till vänster. Manuella växellådor Vissa E46 bilar har drabbats av att växelspaken inte återvänder till mittenläget när en växel läggs ur, oftast från 5ans växel. Fenomenet visar sig enbart medan växellådan fortfarande är kall och försvinner när växellådan uppnått arbetstemperatur. För att åtgärda felet, behöver en kolv med tillhörande fjäder bytas och för detta krävs att växellådan demonteras, vilket kostar ca 3500 kr. Vet att det är fel modell men kan ju vara samma fel kanske? |
|
| nån plastled som är sliten mellan spaken och lådan, har de på min 525a. kostar ca 1200kr att byta alla plastleder till den iaf men känns som onödigt då den ändå växlar mjukt och fint. men blir väl och byta när man har bättre inkomst hehe ;> | |
|
De är två kolvaroch fjädrar plus nya glidbussningar en till femman och en till backen. Man måste dock ha specialverktyg för att byta dessa, annars får man lätt grader på bussningen som är lövtunn i godset och då kärvar kolven eller så får man inte ens i den. Och mycket riktigt lådan måste ner. Detta är också ganska vanligt på e39or |
|
| Tack för svar, får bli till å plocka ned lådan framöver och kolla skicket på bussningar/fjädrar. Det käns ändå skönt att det troligtvis inte är några direkt ingående delar i transmissionen som spökar. | |
|
Precis samma skit på min E39 530. Klart störande på vintern då det tar en stund att värma upp lådan. Finns det någon sida på nätet med info om hur man gör ingreppet? //Magnus |
|
|
Lyfter denna tråd igen då jag har samma problem på min 530 -02. Någon som har en länk till nån guide som tydligare berättar vad som behöver bytas och hur..? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.