AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.967

Led Diodlampor i nummerskyltsbelysning E36 = Licplate i färddatorn

al
20
alexblue99
Bmw 328 touring-1998
Hej På Er.

Har idag fått mina Led Diodlampor att fungera utan felkod i färddatorn i min 328 Touring E36 årsm 1998

För allas kännedom så fungerar inte Canbus 37mm diod (spollampa) som exemplevis XenonKungen säljer. Detta hade jag fått besked om att DET skulle fungera då denna Canbus 37mm diod (spollampa) har ett inbyggt motstånd.

Jag blev så förbannad att jag tog med de nödvändigaste saker in till OH Elektronik i Oskarshamn och gick in till deras labb och bad dem utföra korrekta mätningar på orginallampan kontra diodlampan.

Lösningen är att det behövs 1 st 35ohms motstånd för varje lampsockel i nummerplåtsbelysningen oavsett om du har en canbus eller vanlig diodlampa (spollampa, utan canbus)

Jag har lött dit 1 st 35ohms motstånd i varje lampsockel på nummerplåtsbelysningen och nu slipper jag den förbannade felkoden i färddator...FAAN SÅ JÄVLA NICE!!!

OBS: Tänk på att motståndet blir lika varmt som en orginallampa så se till att det inte ligger direkt mot plasten!

Med bästa Bmw E36 Diodhälsningar
Alex
Se till att använda ett effektmotstånd med minst samma effekt som lampan, dvs ca 5 watt, annars kan resistorn brinna upp och du får tillbaka felkoden igen...
Fi
44
Filliloxen
328 Cab -96
328 Touring -96
Annars så köper man motstånd som tål mer effekt.
Dock blir dom lite större och dyrare. Men inte alls lika varma :)
dj
309
djstiv
M3 3.0 -94
Har nu också köpt dessa canbus ledlampor. Men fick som dig ett felmeddelande. Så då tänkte jag fråga vart kan man köpa resistorer för en billig peng?
Är det ELFA som gäller eller finns det mer "humana" affärer som mekonomen eller dylikt?
dj
309
djstiv
M3 3.0 -94
Vart köper jag motstånden?
Tack på förhand!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.