|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har en 540 -97 som har TV från fabrik. Dock så är det bara myrornas krig när jag sätter på TV funktionen. Jag antar att det är pga att bilen går via det analoga TV-nätet? Vad ska jag göra för att få igång TV funktionen med kanaler etc? Och hur gör jag för att det ska fungera även när jag kör bilen? | |
|
Har samma sak som sig. Som du säger beror det ju på att mottagaren som sitter i bilen är för analoga nätet, som ej finns kvar längre. Därför måste en annan mottagare monteras som klarar digitala sändningar. Har ingen koll på vilken mottagare som behövs etc, så följer denna tråd med stort intresse. |
|
| Har fått reda på att den mottagare man behöver för att få in digitala kanaler kostar ca 700 Euro. Finns på tyska eBay. Lagom dyrt! Den ersätter original boxen... | |
| Annars har du sniklösningen (<500 kr?) här, Länk | |
|
Visst är det lite fräckt att ha TV i bilen jag ska ärligt säga att på ca. 5 år som jag haft fungerande TV i någon av mina bilar så är det inte många minuter som den har använts. I min 530 har jag precis som er en analog mottagare och när dom svenska kanalerna försvann för några år sedan så hade jag också funderingar på att köpa en hybridbox men kom fram till att det fanns roligare saker att lägga dom pengarna på. Nu får jag nöja mig med danska kanaler (som jag tror fortfarande funkar)... ___ //Ulf |
|
|
Sniklösningen funkar fint, jag köpte en extern antenn på Kjell & company som sitter i hatthyllan funkar mkt bra vid stillastående. Mvh. Richard |
|
|
700eruro??! jo tjena.... Hur kan den vara så dyr? Sniklösningen? nja...vet inte. Visst klarar man sig bra utan tv,men det är irriterande när funktionen finns där men inte fungerar. |
|
|
jösses ! har inte fattat detta har en "tv" in min med men varför? varför inte kolla på vägen? bara ett tipps för alla som håller på med annat.. |
|
zcooter |
Har för mig att Bianca, här inne har gjort det möjligt men mins inte hur. Sök upp honom o hör. Säkert inte billigt men bra blir det säkert |
|
Bianca installerade hybridboxen som nämns ovan (6-700 euro på eBay). Han hade inte TV-funktionen tidigare i sin bil så han behövde även komplettera med en del andra saker. För att TV'n ska fungera när bilen rullar så kan man köpa en sk "TV-free", en kort kabel med en liten dosa i mitten som man kopplar mellan den ordinarie kabeln och boxen. Har själv en sådan i min och det funkar bra om man nu hade haft något att titta på... Det går också att mjukvarumässigt programmera bort spärren. ___ //Ulf |
|
zcooter |
... Som sagt, inte billigt. Har man sedan oturen framme o sätter bilen i diket pga TV tittandet blir det riktigt dyrt. Helt ärligt, behöver man den lyxen. blir nog billigare o installera ett eftermarknads DVD kit |
|
Helt rätt Programmer... Jag behövde oxå komplettera med en BMW org kabelsats eftersom jag inte hade tv-funktionen från början...de som har analog tv från början,behöver endast byta box.. Samt en tv-free kabel. |
|
|
tja! nån som vet vad hybridboxen kostar på BMW sverige idag? har den blivit lite billigare el? sen en annan fråga är alla e38/e39/e46 osv hybrid boxar likadana och med samma funktioner varför jag undrar är för att dom man hittar på tex ebay har ofta olika BMW NR????? borde det inte vara en och samma.. tacksam för svar |
|
| Rekommenderar sniklösningen. Kör med en philips box från teknikmagasinet för 500 spänn. Funkar klockrent! Man behöver inte ha nån extern antenn, bara att skarva på sig på bilens befintliga antenn. | |
| tobbe367: Vill du utveckla och beskriva hur du gjorde? | |
| Länk | |
| Kane: Jag har sett guiden men det verkade som att Tobbe367 hoppade över vissa steg i den? | |
| e34..: Varför tror du det? | |
|
Det han skrev med att man inte behöver ha nån extern antenn. men nu när jag läst guiden förstår jag att han bara konstaterade att det var väldigt enkelt att montera dit en egen digitalbox! Sorry! Så nån som har tips om en lämplig box? Kollade på Kjell & Company, Claes Olson och Teknikmagasinet men det stod inget om 12V på deras boxar? |
|
|
Gjorde precis som i guiden förutom en sak. I guiden står det följande: För att få bra antennsignal krävs dock att man aktiverar Aktiv antenn PÅ i boxens meny, så bilens antennförstärkare får ström. Någon sånt alternativ fanns dock inte på min digitalbox. Så för att få ström till bilens antennförstärkare så gjorde jag så att jag kapade en av antennkablarna från videomodulen och skarvade den med en vanlig antennkabel, sen satte jag dit en vanlig antennkontakt. Från antennkontakten kopplade jag också dit den avklippta antennkabeln som går från videomodulen. Länk Den digitalboxen kör jag med. Liten och smidig, kan läggas uppe på cd-läsaren till navin. |
|
|
Tobbe: Tack för tipsen! Nu till ett annat problem: Ska inte tv-boxen som sitter original, dvs den analoga, vara placerad under dvd-navi läsaren? Framför den svarata stora dosan som sitter där? Finns ingen tv box där på min bil? Är en Touring - sitter dom nån annanstans på dom eller har nån plockat bort den nån gång? Ser inga kablar heller? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.