|
|
|
|---|---|
|
Hej Jag vet att det finns många trådar om detta ämne och jag har läst dom allihop. Jag har dock ett problem som skiljer sig från det vanliga med sönderrostad hydralmotor. Som jag skrev för ett år sedan i en annan tråd så var min cabmotor helt död efter vintersömnen. Jag lämnade in bilen för felsökning och fick svaret att det nog var motorn som behöve bytas för ca18000kr. Men när jag fick tillbaka bilen efter felsökning (jag bytte aldrig cabmototorn) så fungerade caben.... Den funkade jättebra hela förra sesongen, men nu när jag har tagit fram bilen så är caben helt död igen.? Det måste alltså vara något el/data relaterat problem som uppkommer när man tar bort batteriet. (jag vinterförvarar bilen i ett varmgarage, med urplockat batteri) Är det någon som kan något om el/datasystem i dessa bilar och som har någon idé om vad det kan vara för fel? Eller ännu bättre hur man åtgärdar det? Kan man själv "bota om" bilens dator eller något liknande? En sak som är lite läskig är ju att det kan vara fler än jag som har detta problem och som också har fått rådet att byta motorn för dyra pengar utan att det egentligen är fel på själva motorn. | |
|
Ingen kommentar om ditt fel tyvärr men jag kan tipsa om att 18.000kr för att byta cabmotor är ungefär 8000kr för mycket. Bytte själv på aukt BMW i våras för 10k. ------- //Lövet |
|
|
Vad händer när du trycker på "cabba ner" knappen? Om absolut inget händer kan det vara microbrytaren i bagaget som inte fungerar. Detta hände på min. Efter demontering och lagning funkar allt bra igen. Z |
|
|
När jag trycker på på knappen så går rutorna ner och taket släpper från vindrutan, men sedan händer inget mer. Så tyvärr tror jag inte det är brytaren i bagaget som spökar. andreas Det priset fick jag av BMW i Solna. Jag har sett här på forumet att det kan skilja ganska mycket i pris på detta jobb mellan olika verkstäder. Men jag tror ju inte att det är motorn som är trasig. Om den hade gått sönder så skulle väl caben vara död för gott? |
|
|
Jag gjorde jobbet hos Borgs Bil Vällingby. Går inte i närheten av Solna. Min motor var inte heller helt död, den orkade lyfta loss taket från vindrutan men inte mer. Sen fick man peta ner taket. När taket väl var nere orkade det inte upp igen. ------- //Lövet |
|
| Noterade att Borg inte längre har försäljning av BMW, men de har alltså all utrustning i övrigt som behövs för att serva? Har ett någorlunda komplicerat elfel i en av bilarna som irriterar lite men jag har ingen aning om vem som ska lösa det. Blir moment 22 när BMW Solna har visat gång på gång att de är rent av läskiga att ha och göra med. Söker med ljus och lykta efter någon som inte provkör bilen och där man kan vara med under jobbet eller i alla fall delar av det. | |
|
Borgs Bil är fortfarande auktoriserad verkstad för BMW. De har bytt försäljningen av BMW mot LandRover & Jaguar så stället håller fortfarande hög klass ;) ------- //Lövet |
|
|
Jag har just beställt tid för att kolla cabmotorn eftersom ingenting hände då jag tryckte på knappen för nedfällning ( Förutom att knapplampan lyste röd )- Jag har en Z4, 2.5 från 2007. Igår fungerade plötsligt allt som det ska göra, jag kanske skall lämna in den för översyn i alla fall ? Eftersom den står ute året runt skulle jag behöva ett litet toppkapell som täcker endast sufletten och vindrutan. Är det någon som vet var jag kan köpa detta + ( Mekonomens toppkapell är för stort ) Finns det någon som vill sälja dubbade vinterhjul till min bil ? TT |
|
|
Inga dubbade vinterhjul däremot har jag nästan nya dubbfria på original 17" LM fälg att sälja. ------- //Lövet |
|
|
TTVTUNA: Att lampan lyser röd kan väl bero på att du har vridit om reglagen i bagaget som utökar bagageutrymmet. |
|
|
Länk Riwa |
|
|
Har för mig att det lyser orange om man vridit om reglagen i bagageutrymmet. Kommer inte riktigt ihåg. Rött brukar betyda fel. ------- //Lövet |
|
|
Tack " RIWA " för din länk ! Covercrafts Solutions har precis det topp/cabb-kapellet jag vill ha. Tänker nog köpa ett sådant. Har du prövat något av deras produkter, är dom bra ? TT |
|
|
Nej jag har inte provat, har bilen i garage. Jag mindes bara att jag såg en del stuff på den sidan som är ganska bra om än ganska rörig. Dom är heltrevliga att prata med på telefon om man har några funderingar och svarar snabbt på email. Riwa |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
