AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.625

EDIABAS Softvara

Visa användare
308
uffe6
BMW 325IA E90 -06
Hej

Har kört Carsoft tills dags dato och det har fungerat bra. Nu har jag dock en airbag lampa som har tänts, men jag får ingen felkod i Carsoft. Har försökt att nolla den osv. men den vägrar att släckas. Har kollat och mätt bältesträckar kablagen på båda sidor då jag vet att det är ett vanligt fel, men de verkar vara hela.

Då införskaffade jag mig ett EDIABAS interface och skall se om jag får en felkod nu, så jag kan åtgärda det.

Undrar bara vilket version kör ni. Samt vart får man tag på programvaran. Jag har laddat ner en version från Pirate bay men har inte fått den att fungera.

Något mer man skall tänka på. Carsoft fungerar på min dator, trots att jag har en usb serial port. det var lite meckigt att få igång, men det fungerar. då borde det väl itne vara några problem med EDIABAS, eller?

Hjälp och tips uppskattas.
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Kör INPA V5.0.2, det finns med någon PDF som förklarar installationen på ryska eller nått vill jag minnas. Man måste göra några små saker längs vägen för att det ska funka. Tror att det är en fördel att acceptera standardvalen för installationsmappar.

Jag kör laptop med riktig serieport så jag vet inte hur det är med USB-RS232.

Får du liv i det så ta det lungt, för med dessa programvaror så kan man göra konstiga saker om man klantar sig ;)

//Magnus

Visa användare
308
uffe6
BMW 325IA E90 -06
Tack för svar.

Vart hittade du den versionen?

Har d laddat ner den någonstans?
Ji
343
JiiPee
528i Touring -99 svart II
Porsche 928 S4 -90
Själv kör jag [BMW]Softing INPAv5.02 & EDIABASv6.47 och har släckt airbagslampan med programmet.
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
'Piratbukten' tillhandahåller mycket... ;)

//Magnus

Visa användare
308
uffe6
BMW 325IA E90 -06
Tack för svar..

Har en annan version än er hämtad via torrent, Men har hittat den versionen ni nämner och skall prova med den.

En annan fråga: Vad är skillnadne mellan EDIABAS och INPA? Är EDIABAS själva diagnosprogrammet, medans INPA är ett programmeringsprogram. Eller har jag missupfattat det.

Vad gör respektive program. Skall man använda dem ihop eller liknande?

/Ulf
EDIABAS (Electronic Diagnostic Basic System) och INPA (Interpreter for test prodedures) är ett företagsinternt system för utbildning och test hos BMW.
Det är av naturliga skäl inte speciellt användarvänligt och lätt att använda för oss hobbymekare och man bör vara medveten om riskerna om man "kör fel" i programmet.

FP
Visa användare
308
uffe6
BMW 325IA E90 -06
Ok...

Låter lite krångligt med andra ord. Och Carsoft verkar mera användarvänligt :-)

Någon som har tips på hur man gör för att läsa av airbag felkoder lite snabbt. samt hur man raderar dem. I Carsoft får jag ingen felkod på min Airbag. (inte ens när jag tar bort bältessträckar kabeln får jag en felkod i carsoft.
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Carsoft känns klart säkare att hålla på med men inte alls lika kul och kraftfullt. I INPA så kan man tex se mätvärden från alla PDS sensorerna live, bara det gör ju en glad. Det är tex bara 20cm från de i mitten fram till mina extraljus... men det löste sig med några små speciella skumgummibitar.

//Magnus

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.