AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.227

Tycker att jag fick skambud på X5:an

Ed
31
Edderf
535 D Touring - 11
Var inne på BMW i Kalmar häromdagen då jag går i funderingar att byta till nyare modell av min X5:a. Jag satte mig med säljaren och frågade först vad han trodde att jag kunde få för min. Det är en 08:a 8,000 mil. Uttagen i April 08 och jag köpte den när den gått 400 mil i september samma år. Det är 7-sitsig, breddad, navi, krok, pdc och lite mer lull lull.
Han frågade vad jag trodde att jag skulle få. Jag har överhuvudtaget inte funderat närmare på det men sa 300-350 k någonstans. -Ja det vara där någonting sa han, hummade och kollade på skärmen.
Glad i hågen åkte jag hem och funderade på vilken bil jag skulle beställa av honom . Kollade lite senare på BMW:s hemsida på begagnade bilar. Där ligger en 07-a 4800 mil för 450 k med betydligt mindre utrustning.

Ska de tjäna en hundring eller så på min bil?

Känner mig lite lurad faktiskt.

Någon annan som varit med om liknande?

Diesel luktar gott
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Bil i inbyte brukar väl sällan vara en bra affär.

Du får ju be om ett inbytespris, inte ungefär. När du fått det kan du börja fundera på budet tycker jag.
16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
100.000 i marginal kommer de inte ha. Begagnade X5or springer inte iväg från handlaren så de brukar stå ett bra tag och måste prutas iväg. Säg att det står 450' på skylten då kanske ett rimligt försäljningspris på bilen till slut landar kring 400' efter att nästa köpare prutat med sig vinterdäck och prutat ner priset lite. Får du 350' har alltså handlaren ungefär 10% i marginal på affären vilket är ganska normalt. Sedan ska ditt inbyte rekondas, kanske lackas om någon repa, servas osv.

-------
//Lövet
wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
Det är väl bara att sätta ut den på Blocket till ett konkurrenskraftigt pris och se vad som händer. Är det stendött är det bara att bita i det sura äpplet och byta in den.

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Det finns trots allt seriösa bilförmedlare, om du inte har lust att svara i telefon och visa upp bilen om vartannat i 3 veckor (typ).
Da
94
Daniel_k3
BMW 325d Touring M-sport -07
jo, men samtidigt, Bilhandlaren är ju en affärsman, om du säger ett pris som är lägre än de han kanske tänkt så lär han ju knappast protestera.

Kanske ett filmteam eller filmkamera och att säga att man jobbar för Lyxfällan gör att inbytet blir bättre värderat ;)

Igår så fick man fram ett pris på en 320i Touring -01 med 28000 mil på mätaren som blev 50 000kr och då inkl en annan bil på köpet !!
Jag blev bjuden 55 000kr för min 525i Touring -01 med 14800 mil på mätaren mot en 545i Touring -05 med 4400mil på mätaren och ett utpris på 279 000kr.

Kändes inte aktuellt att fortsätta den disskussionen med säljaren som menade att hans 545 skulle försvinna på blocket på ett par timmar bara med detta fantastiska pris som han menade var "låg satt" :S

Till saken är den att min 525a inte rullar vintertid och har inte gjort det sedan -06 med 8500mil på mätaren då jag inhandlade den.
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Skyll dig själv som gav han ditt pris :)) Han lär ju inte tacka nej. Man ska alltid hålla tyst tills man får ett pris. Så jag skyller på dig faktiskt och inte på säljaren :)
fl
751
flash gordon
Mellanbilen
SAAB 9-3 2.0 T 185 hk 02a
Sen skiter säljaren i om bilen inte är vinterskörd.

Går bättre hem vid privat försäljning.

Att byta in bil hos en bilförmedling är att lossa mer pengar än sälja privat.

Men smidigare/.
Jag förstår inte en frågeställningen.
Försäljaren frågar vad du tycker din bil är värd och du säger ett pris. Försäljaren godkänner det och du tycker sedan att han skambjudit?

Du vet ju inte ens hur försäljaren skulle agera om du kom med ett inbytesförslag och önskar mer för din bil i inbyte. Det skulle troligen inte ens vara ett problem som jag tolkar rekaktionen på säljaren.
Men att säga att försäljaren är oseriös och ger skambud när han accepterar det du tycker vara ett bra inbytespris för din bil tycker jag käpprätt fel.

Om jag går på auktion och ingen bjuder på en vara, och jag sedan lägger ett bud på x antal kronor och vinner budgivningen. Då kan jag väl inte anklaga auktionsfirman för att dom lurat mig när jag sedan upptäcker att varan troligen var värd 0,8*x av vad jag betalt
Pe
157
Pekki
320dT -14
Ja på blocket ligger dom ju på ca 480k o upp till 600k.
Så JA 300-350 är vel inge bra inbytespris.
Fråga på något mer ställe. Jag skulle få nära på 450 000kr.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Beträffande 320:n som såldes av lyxfällan för 50.000. Otroligt smart handlare, förmodligen kan han gå +/- 0 på affären och fått grym tv-exponering helt gratis.

F.ö tycker jag inte T.S kan vara missnöjd över budet, det var ju du som föreslog det för säljaren :-)

Man skall aldrig, aldrig, aldrig byta in en bil vid ett köp av ny/nyare bil

Det är rena ekonomiska vansinnet

Det är så otroligt enkelt att sälja bilen privat via blocket. ta en bra bild och skriv fakta-text utan värderingar så blir den snabbt såld

Kolla på www.bilpriser.se och se vad den borde vara värd för att bedömma vad du skall begära

Med blockets försäkring blir det dessutom liknande vilkor för köparen som om man köpte i en bilaffär

Sedan kan du enklare och bättre pruta på den nya med cash i handen. Sänka priset eller lägga till tillbehör/vinterdäck/service/gummimattor etc etc etc
Jag funderar på att byta x5an. Men är det inte svårare att sälja en dyrare bil privat?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Tallviking, är inte allt kombinerat med nybilsköp "rena ekonomiska vansinnet"?

Det finns ju en bekvämlighet i att byta in bilen också.

Men i stort håller jag med dig. =)

31
Edderf
535 D Touring - 11
Ryk

Jag hade ju blivit mycket lyckligare om han sagt: det var lite lågt tänkt. En 50,000 mer kan det nog vara. Sen är det ju frågan om vilket pris jag får på nästa bil förstås. Det är ju alltid mellanskillnaden som är det intressanta.

Hur eller hur så finns det ju olika sätt att angripa en presumtivt ny kund på.

Diesel luktar gott
Jag kan förstå din "frustration". Men tyvärr så finns det nog inte en säljare i hela världen som "ger bort mer än denne behöver".

Dock kan jag förstå vad du menar att man bör kunna förvänta sig av en seriös handlare att ge "marknadspris". Idag är det tyvärr så att man måste ha en bra koll själv för att få till en bra affär.
Ed
31
Edderf
535 D Touring - 11
Jag sålde den privat för 435 k och sprang på en GT samma dag. Känner mig rätt nöjd med affären.

Diesel luktar gott
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.