AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
7.734

Stenfundament mitt på parkering, backade rakt in

Sida 3 av 3
Verdi
Man ska väl inte kör på vare sig stolpe eller betongklump. Dock så skyddas stolpen från klantiga och ouppmärksamma förare av klumpen.

Det kan ju aldrig vara någon annans fel om man kör på en sån klump. Hur var det nu med ditt sunda förnuft, karlhilding?
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Eeeee.

Har man sunt förnuft om man sätter ut en 30 cm hög betongklump där bilar skall parkera?
Hur var det nu med ditt sunda förnuft, Verdi?

Byta upp sig? Till vad då?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ansvarsfrågan är ju solklar, men jag håller med om att sunt förnuft kan göra saker smidigare. Betonggrisen utan skylt som både jag och Björn kört på utan att säga annat än att det var klantigt, har ju varit "förnuftigare" med en skylt eller t.o.m. bara en pinne i hålet just för att slippa bli lurad.

Om jag kommer fram till en fyrvägskorsning där högerregeln gäller och en tung lastbil med släp närmar sig från vänster på is och snö från vänster, så skall jag enl. regelboken åka först, men jag kan låta mitt sunda förnuft råda och släppa denna före.

Inte långt hemifrån finns en trefilig "vajer-väg" där det sker många olyckor vid en korsning med en mindre länsväg där man inte uppmärksammar de som skall svänga av.
Vägverket kan hävda att man enl. lag skall hålla avstånd, samt att man skall ge tecken i gaod tid och ha fungerande bromsljus m.m.
Men det sunda förnuftet kan förespråka en avtagsfil på ett utsatt ställe.

Ju farligare det blir för människor, desto tydligare blir det att sunt förnuft ibland kan vara viktigare än lagen. T.o.m. trafikskolor anammar detta.
Ansvarsfrågan tycks vara självklar för alla utom Karlhilding!

Annars håller jag med dig Anders-72, visst kan man lösa det smidigare men av okänd anledning nöjde butiksägraen sig med nämnda betongklump. Frågan är hur länge pinnen i ditt exempel hade suttit kvar, troligen har han tröttat på att folk kör på stolpen varför betongklumpen står där. För frågan är hur många som varit "schyssta" och gått in och varit beredda på att betala skadorna på stolpen/belysningen om klumpen inte suttit där!

Vad hade du gjort, Anders-72, om du nu åkt ut i korsningen med lastbilen och denna kört på dig? Varit "schysst" och betalat skadorna trots att du har rätt?!
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag beskrev nog fallet lite luddigt med lastbilen. Jag tänkte mig dåligt väglag och kanske lite motlut, så att lastbilen skulle ha svårt att komma igång, d.v.s. man skulle hjälpa denne genom att låta honom/henne slippa stanna. Om det däremot kommer en lastbil med bra fart och det ser ut som om det kan vara problem att stanna, då håller jag mig undan av självbevarelsedrift ;)
Vid ett sådant undantag från en regel vill jag gärna ha ögonkontakt eller via tecken på något sätt göra klart att vi "kringgår reglerna" för att underlätta för alla.
Självklart ska man underlätta för varandra och situationen du beskriver är ju ett bra exempel. Det är ju när det går fel som olika sunt förnuft och " det brukar ju gälla" kommer fram, då är det bra att vi har regler. Alla kan nog förstå varför butiksägaren valt att sätta en sten/betongklump vid stolpen. Situationen hade säkert kunnat lösas på ett bättre sätt men formellt, vilket vi alla är överens om (?), så har inget fel begåtts. Däremot kan nog butiksinnehaveran underlätta än mer för bilisterna!

Ett annat tips är som sagt att parkera på ett mer normalt sätt. ;)
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det är ju säkert inte av illvilja som butiksägaren gjort ett "ofunktionellt" skydd för sin stolpe.
När jag körde på betonggrisen utan skylt var första tanken att stoppa ner en dynamitgubbe i skylthålet och förvandla den till fyllnadsgrus, men ju mer man får lugna sig, desto mer inser man sin egen obetänksamhet ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.