|
|
|
|---|---|
|
Hejsan alla BMW fanatiker! Jag är ny medlem på detta forum och det är mitt första inlägg :-) Frågan är mycket enkel, vilken BMW är det bästa köpet för ca 200-220' om man vill ha en snygg vår/sommar bil men samtidigt kunna använda den på hösten? Kravet är att den ska vara snygg/modern och unik i första hand, relativt sportig/bra prestanda osv samt ha en ganska bra 2: handsvärde. Den bör helst inte vara alltför dyr att äga/försäkra osv. Själv kom jag på följande: BMW M3 E36 BMW 645 (blir då kanske en äldre 03-04 import?) BMW Z4 (Facelift modelln från 06 framåt) BMW 325-330 (E46, eller t.o.m E90?) BMW 530 E60 SPORT Vilken av dessa är mest bil för pengarna och bästa valet? Några andra förslag?Rangordna gärna dina val från e.x 1-3 Mvh BMW2011 | |
|
tycker du ska köpa en e46 eller e90 då du ska ha den som bruksbil.. då du vill ha en ltie udda bil med bra andrahandsvärde blir det coupen du skall satsa på.. du bör kunna få en riktigt fin och välutrustad 330ci e46 för de pengarna annars är jag en storfavorit av z4:an men beror på vart du bor och hur höstarna alternativt vintrarna ser ut.. min lista blir alltså: 1. 330ci e46 2. 325ci e46 alternativt 325i sedan e90 3. z4 |
|
| glömde att nämna 130i.. vet inte vad du tycker om utseendet på den men jag själv hade varit väldigt sugen på en sådan t.ex denna Länk fina priser med finfina prestanda | |
|
Tack bmw_jerry. Har tittat på en del på e90 och dem är fina, tycker e46an börjar se lite gammal ut för sin ålder...däremot tycker jag som dig om z4an också spec idag när det är soligt blir man sugen:-) men då måste man nog ha en andra bil kanske...vi får se vad det blir...har lite tid att fundera:-) Vad gäller 1-serien gillar jag inte så mkt dess utseende tyvärr... |
|
|
1. 645Ci 2. Z4 3. M3 E36 en 645:a är mycket mer unik än en 3-serie och mer praktisk än en Z4:a. Z4:an är också fin och kan nog vara billigast att äga av mina alternativ? M3:an är ju faktiskt praktisk och fina exemplar börjar bli ovanliga. och för dom pengarna bör du ju kunna få en riktigt fin. |
|
| välkommen till autopower förresten. | |
|
Hej, Får fundera lite under kommande veckan och provköra några:-) tack för Era svar. |
|
|
Bruksbil, då hade jag valt 645ci. Men har du en bil till i Garaget, då hade jag valt en Z4 med mycket motor. M3 E36 känns tyvärr för gammal för att få vara med på min lista :) //Bjersér BMW - over 200 (s)miles/hour |
|
|
Varför inte en M3 e46? borde kunna få en för 240 som är i bra skick och inte allt för många mil på mätaren. Mvh/Rolle |
|
|
Hej och välkommen till forumet! Har själv varit på jakt efter en E63 ett ganska bra tag även om det inte är förens nu när jag sålt min gamla leksak som det blivit aktuellt på riktigt. Jag tror att det är svårt att lyckas hitta en fin E63 för 200-220kkr och om man gör det så är det min tro att det kommer bli en dyr historia. Du söker en bil med bra andrahandsvärde och "helst inte vara alltför dyr att äga/försäkra osv". Då tror jag inte att E63 är rätt väg att gå då den antagligen är raka motsatsen. Försäkringskostnaderna är tämligen höga, för mig iaf så är det samma premier som för M5 E60. Värdeminskningen är ganska ordentlig och service etc är nog inte gratis, likaså om något går sönder. Z4 är mer lämplig då jag tror att andrahandsvärdet är betydligt stabilare samt att övriga ägandekostnader nog är lägre jämfört med E63. Och då får du en någotsånär unik bil (iaf jämfört med E46, E36, E60) med hygglig ekonomi i. |
|
|
Sorry för felskrivning tidigare, menade M3 E46 i mitt första inlägg men skrev E36. Jag håller med om att Z4an kan vara ett bra val då den är mer ovanligare och framför allt roligare bil än E46, E60 etc samt bra 2:a handsvärde...däremot måste kanske ha en andra bil i garaget som nämns ovan...645an är också fin men kan medföra dyra kostnader om man inte hittar en som gått väldigt lite, då hamnar man nog över 300kkr strecket...jag får börja med att provköra de olika bilarna och se hur de känns. Tack för alla svaren! Jag återkommer med lite update inom kort :-) |
|
|
Om du vill ha samma prestanda som en M3 e46, men mer komfort och allround bil så kan jag rekommendera en BMW 135i. Om du är tveksam till en sån kan jag trösta dig med att jag var det också i början. Men får du väl se en live och även provköra så kan jag lova att du är såld sen. M3:an är verkligen en ren och skär sportmasin på alla sätt och vis. Ettan kanske spräcker din budget, men det kanske går att hitta billigare i Tyskland? Annars kan jag trösta dig med att den är värd varje krona :) Vill du ha ännu mer komfort kan jag rekommendera 645i, otroligt fina och välbyggda. Det är dock svårt att hitta en med rätt utrustning och utseende, tycker jag. Z4 påminner lite om M3 e46, men sticker ju ut mer och ger nästan ännu mer körglädje. En 530 E60 skulle jag bara välja om du har familj och/eller behöver en praktisk bil. Men isåfall skulle jag nog hellre kolla på en 3-serie touring. |
|
|
Hej ForesT, tack för informationen. Jag såg en vit 135i med sportpaket idag och den såg faktiskt bra ut, ska försöka provköra en sån också under veckan och se hur den känns. Annars tittar jag just nu en del på M3E46 och Z4...645an går nog bort, som du nämner tycker jag också att det är svårt att hitta ett fint exemplar och lite nyare modell med låga miltal osv...återkommer! |
|
|
Hejsan...jag har nu hunnit provköra 2 bilar, bmw 330 (2007) samt Z4a 2,5si (2007) denna vecka. Jag måste säga att Z4an var mycket roligare att köra samt att den kändes piggare och motorljudet var enormt bra:-) en annan fördel (enl. mig) är att den också är cab:-) 330:in är å andra sidan mer praktiskt och bra att ha som vardagsbil. De ligger ungefär i samma prisklass, (ca 250-260K för fint ex) vilket är mer än min budget egentligen, men smakar det så kostar det:-) Jag ska provköra lite andra modeller också under helgen och förhoppningsvis har jag bestämt mig till nästa vecka:-) |
|
|
Om du vill komma billigt undan och behålla körkortet kan rekommendera denna =)) Länk //Magnus Tolf |
|
| Ja den verkar billig & bra:-) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.