AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
14.173

Kemisk metall: Hur hög temp klarar det?

Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Hur hög temperatur klarar kemisk metall och har det någon motståndskraft mot bensin?

///BMW - Was sonst!
'kemisk metall' är någon form av epoxyplast hur mycket man än önskar att det skulle vara metall, mao. problemen börjar vid 100 grader och däröver.

en del silikonlimmer kan tåla uppå 300 - 350 grader

Står ofta på förpackningen om den tål bensin/oljor mm. står det inte något om bensin, oljor så kan man tolka det som att produkter _är_ känsligt för dessa.

Vad ska du göra?
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Jag tänkte modifiera en mopedcylinder litegrann i insuget.

///BMW - Was sonst!
Kör locktite kemisk metall i så fall.
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Ok, är det det mest tåliga?

Jag har även fått tips om detta: Länk
Techno-Weld, men det har jag ingen erfarenhet av alls. Kanske någon annan här har det?

///BMW - Was sonst!
Techno-Weld är lödning med gasbrännare/gassvets och förmodligen det enda som håller i lite högre hetta om man får till lödningen överhuvud taget (man skall skrapa alla fästytor genom den flytande loden med stålpinne etc.).

locktite kemisk metall är 30-40% styrenplast enl. dess säkerhetsdatablad - dvs. samma plast som frigolit och kan du garantera att grejorna håller sig bit under 100 grader C i alla situationer så kanske det håller.

Du får titta efter på förpackningarna på hur varmt resp. produkt garanterar håller för (och står det inget alls så håller de knappast för över 100 grader C) - dels brukar det vara tålighet för kort uppvärmningsperiod resp. kontinuerlig uppvärmning då tex. epoxyplaster kan tåla lite mer värme under kort period utan att tappa hållfastighet då och då medans de börja sakta sönderfalla och kola vid temperaturer strax över 100 grader kontinuerligt (det är det som gör kretskort svarta under varma komponenter etc.)

ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
elände med den typen av metall i ett insug finns risk att skiten lossnar och åker in mellan kolv/cylinder. Skulle inte rekommendera någon kemisk metall där alls (om du ska sätta på insidan). Har testat alla möjliga varianter, på en modell stod det att man kunde göra nya gängor, försökte detta men vilket fiasko alltså.
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
jag har använt vanlig kemisk metall och fyllt i glipor på 3-5mm i insuget. en polares moped som han köpte någon kinesisk förgasare till. passade så klart inte. en bult håller på ena sidan sen är resten limmat runt om. gjorde detta för ganska precis ett år sedan och de har inte gått sönder än. han har även kört mycket i år.
dock finns inte så mycket av detta på insidan då det är jämn-slipat med dremel. risken finns ju att mindre bitar kan lossna och fara in. men de är en gammal dt50 så vad gör de.

BMW ownz
BMW 528
Kan man göra en tillfällig lagning med kemiskt metall vid inloppsröret till bakre ljuddämpare tro? Vilken värmegradtal uppnås på bakre dämpare under körning? Kan det nå upp till 100 grader eller mer ??

Mvh
/// Leif
Tror inte det blir så bra.
Om hålet inte är i en böj så får du bättre effekt om du tar och lägger på reppasta klipper upp en läskburk och lägger pasta även på det och sätter det runt som ett armband och en 1 - 2 slangklämmor på det.

En riktig hemsnickrad lagning, men den fungerar faktiskt.
BMW 528
Hålet jag vill laga tillfälligt är intill svetsfogen närmast gaveln till dämparen, alltså en smal springa på 2-3 mm bred och längden är ca2-5 cm.

Jag har en sådan korv av kemiskt metall liggandes som jag inte använt ännu.
Tänkte prova den, men du menar att det inte går bra?
Kanske bättre med gungum bandage ??

Mvh
/// Leif
Det är bara prova det enda som kan hända är att det inte fungerar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.