AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
941

Någon som har hög-lågomvandlare med bra ljud i sin bil?

Ki
353
Kidneyfailure
520i-95 E34
1600t-72
525i-04 E60
320i-98 E36
Som rubriken säger. Har sett trådar om det men någon som har bra/dåliga erfarenheter av själva resultatet? Ska man ta högnivå till sub från basar under sätena? Eller hatthyllan?

jo
33
jonte530
530iA Touring -06
Jag har kopplat subbarna under sätena till en ny förstärkare som tar högnivå, och som dessutom driver en custom-byggd sub i ena sidofacket bak.
För det ändamålet funkar det bra; jag märker ingen skillnad i ljudkvalitet (men däremot givetvis ett sjukt tryck i basen)

Sen testade jag även att koppla om framsystemet till en ny stärkare via högnivå (och det var ingen billig skräpstärkare, utan en DLS performance) och tyckte mig uppleva att ljudet blev sämre/skränigare. Dessutom så kunde jag inte justera ner varningssignaler mm så om jag skulle utnyttja förstärkarens potential blev dessa ljud tokhöga. Så det blev till att rulla tillbaka den biten och låta framsystemet drivas av orginalstärkaren.
jo
33
jonte530
530iA Touring -06
Och juste: högnivån för subbarna togs från den lilla stärkaren i sidofacket bak (jag har hifi-paketet). Eftersom den signalen är splittad av HU (innehåller bara basfrekvenser) tog vi högnivå från HU'n vid testet med framsystemet.
Ki
353
Kidneyfailure
520i-95 E34
1600t-72
525i-04 E60
320i-98 E36
Om man som jag har det enklaste av enkla system i sin e60, går då ändå kablarna via bagaget eller från hu direkt till högtalarna under sätena?

Hur demonterar man sätena? Något särskilt att tänka på eller bara lokalisera skruvarna och börja skruva?

Jag har tänkt byta elementen i dörrarna och hatthyllan till antingen 2-vägskit 4" eller koaxialer, och även ev. byta basarna under sätena. Alternativt göra som ditt system och köra på origanalbasar under sätena.

Har en DLS Baslåda liggande med lågpassfilter och en omvandlare hög-låg-nivå. Behöver ju då ett filter för att ta bort de lägsta frekvenserna från under-sätet-elementen. Kanske bäst med 2-vägs filter på högnivån och omvandlaren efter?

Är det 4" originalelementen som är akilleshälen eller är basarna lika dåliga. Det skorrar ju ordentlig redan vid måttlig volym.

Jag är ju nöjd med bilen, den är fantastiskt snygg och bra att köra, men en bilstereo i en dyr premiumbil borde varit bättre.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.