|
|
|
|---|---|
|
Finns det verkligen ingen annan än BMW som kan göra uppdateringar typ aktivera aux etc som kan behövas på vissa bilar? Med tanke på att man skruvar mätare och liknande hur enkelt som helst, verkar det som, borde någon för länge sen gjort en affärside av detta. Konstigt att det inte kommit något österländskt-tillverkat interface och programvara för det här. Bara en fundering, jag vet inte hur. | |
|
Det stämmer men det finns ett fåtal verkstäder som köpt BMWs datautrustning och även de kan genomföra uppdateringar mm mm. Bilarna idag blir mer och mer komplicerade och jag hör veckoligen nya historier och ser bilar som mekpersonal får stå vid i många timmar för att göra kompletta uppdateringar av alla prgvaror för att ngt speciellt fel kräver det. BMWs senaste nätverksbaserade datautrustning som krävs för att kunna dekoda årsmodell -10 och så vidare kostar ungefär 45.000 EURO plus mervärdesskatt. Att gå in i ett system är en grej, att hålla koll på all programvara så den lirar tillsammans i en bil en helt annan grej som kräver många hundra programmeringsingenjörers arbete i åratal, det är inget nån liten skitfirma som skruvar mätare har resurser till. Mvh Asken |
|
|
Jag har respekt för att många lägger mängder av arbete på att göra min bil bättre, och de lyckas! Men frågan är kanske varför man inte gjort det lika svårt att ändra mätarställning som att få en extra ingång i radion? |
|
|
Jag måste få kommentera här. Personbilsprogramvara och elektronik skall tydligt hållas hemligt eller svår åtkomligt. Då jag känner folk på volvolastvagnar som just utvecklar detta till tunga lastbilar. Finns inget åkeri i hela världen som accepterat detta. Om ett felmeddelande kommer upp skärm/display så finns det givetvis en utförlig beskrivning att åtgärda detta för föraren. Har själv sätt detta ingen jävla uppkopplingsavgift/diagnostik Även andra öppna lösningar som verkstäder kan använda worldwide. Stillastående lastbilar ger inga inkomster och inga nya sålda heller. Här bör personbilstillverkare ta lärdom |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.