|
|
|
|---|---|
|
När jag backar från parkeringen eller smygkör på ettans växel så kommer det ett sporadiskt "bonk" från framvagnen. Låter ungefär som om att fälgen skulle stöta i något ibland? Jag har nyligen bytt alla länkarmar samt krängningshämmarstag i framvagnen och under detta meckande så lättade jag på stötdämparfästet och styrde upp dämparen för att kunna ta bort främre länkarmen bakom bromsskivan. Kan jag ha monterat tillbaka stödämparen på fel höjd och på så sätt förvrängt något i framvagnen? En annan fundering är ifall den lilla armen som håller fast nivåregleringen till Xenonlyktorna tar i den bakre länkarmen då de sitter väldigt nära varandra? Någon som har andra tips? Kokerskan | |
|
På min e 34 var det inuti dämparen båda sidor |
|
|
Fast uppkom inte det ljudet när du körde i ett gupp eller någon annan ojämnhet i vägen? Kokerskan |
|
|
Jo så var det nog, men det kunde vara väldigt små ojämnheter. Större ojämnheter märktes inte på samma sätt. |
|
| I mitt fall kommer det när jag rullar sakta sakta, framåt eller bakåt spelar ingen roll.. | |
|
Vissa stötdämpare har en ansats som skall skjutas ner mot spindeln. Finns markeringar som skall stämma överrens med slitsen i spindeln. Om du lossat dämparens klämfäste kan du ha vridit den ur läge. Klämförbandet skall dras med 81Nm. Här finns bra beskrivning: Länk Glappa bromsbelägg som rör sig i oken kan låta också. |
|
|
Låter som en sak som jag kanske borde kolla upp.. antar att markeringen som sitter på klisterlappen visar hur/vart dämparen ska fästas. Min stötdämpare samt alla andra delar var så skitiga att jag missade detta. Dock lär det ju inte skada om man kontrollerar handbromsen också. Tack för tipset Anders! |
|
|
Orginaldämparna, Sachs har en klisterlapp som i den länkade beskrivningen. Jag bytte till Monroedämpare. De hade en tunn plåtbit som dels tjänade som stopp nedåt, men den hade även en liten flik som skulle ner i slitsen i klämförbandet för att den skulle hamna rätt rotationsmässigt. |
|
| Sorry vart fel igen...... | |
|
Kan tänkas att detta är felet.. fjädern rör väl på sig när man svänger och sen "hoppar" den ur läget litegrann kanske.. ska snart krypa in i garaget så jag hoppas kunna lösa det inom de senaste timmarna :) Tack åter igen! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.