|
|
|
|---|---|
|
Var inblandad i en trafikolycka idag på Huddingevägen i stockholm. Bilen framför mig (bil A) hade stannat för rött ljus vid korsningen till Flemingsberg. Jag, bil (B) hade stannat efter bil (A) och stod helt stilla. Jag hör däcks skrik bakifrån slänger en blick i backspegeln och ser något stort vitt komma. Det är bil (C) som kör in i mig bakifrån varvid jag rullar in i bilen framför mig (A). Jag hoppar ut och kollar baktill, hela bakluckan är intryckt. Ut från bil (C) hoppar samtidigt två killar ut och även föraren i bil (A) kommer fram. Jag frågar efter körkort av killarna från bil (C). Den ena har inget leg alls, Den andra visar fram ett leg men inget körkort. Han med legget är också berusad av något. Jag vet inte vem som körde bil (C). Då ringer killen från bil (A) efter polisen. Polisen komer efter en liten stund.Vi får redogöra för vad som hänt och blåsa. Jag och killen i bil (A) blåser helt negativt. Vet inte hur killarna i bil (C) blåste. Polisen beslutar sig för att ta med bägge killarna från bil (C) till stationen och att skriva rapport. Polisen uppmanar mig och killen från bil (A), den som jag rullade in i att skriva en skadeanmälan. Vi gör detta även om jag hellre hade velat skriva en skadeanmälan med killarna i bil (C). Motparten bil (A) som jag skriver anmälan med fick ju inga synliga skador på sin bil i bak. och även jag fick inga synliga skador i fram på min bil. Om nu motparten hittar några skador på sin bil så blir jag skyldig med bonusförlust som följd eller? Har talat med mitt försäkringsbolag och dom kommer att ta del av polisrapporten. Dom kommer sedan kontakta motparten, i .detta fall killarna i bil (C). Dom måste i sin tur lämna en anmälan till sitt försäkringsbolag som sedan skall ta kontakt med mitt försäkringsbolag. Hon varnade mig lite att detta kan dra ut väldigt på tiden om inte killarna lämnar in en anmälan. Motparten skall ha ett vistt antal påminelser och om försäkringsbolaget inte hör något då så skall dom gå på min version. Som sagt detta kan ta tid och känns ju lite surt om man också skulle tappa lite bonus när man är helt utan vållande. Någon som vet hur detta fungerar i praktiken? Var bara tvugen att skriva av mig lite. PS. Det var inte bimmern som var inblandad utan bruksbilen Volvon och den stora vita som körde in i mig var en Dodge Ram pickis. Möjligtvis det enda lite possitiva med den här historien är man väl får sätta lite mer fart för att få bimmern färdig.DS //Mackan "fast i BMW träsket igen" | |
| Du kommer inte att förlora någon bonus. Däremot är det precis som hon sa att det kan dra ut på tiden om ingen anmälan kommer in till fb från den andra parten. | |
|
Men om framförvarande bil har fått skador då anses väl jag som vållande. Jag har ju rullat/stutsat/kört in i honom. Om man anses som vållande så tappar man väl bonus. Min bil är helförsäkrad om det nu spelar någon roll. //Mackan "fast i BMW träsket igen" |
|
| Nej du är inte vållande utan det är Bil C som är den vållande till både din bil och Bil A's skador. Jag skulle mest oroa mig för nacken, ett besök hos läkare är att rekomendera för din del. | |
| Du stod stilla vid kollisionen - Ej vållande. | |
| När det gäller bonus så är det ju bara att byta bolag om de vill sänka din bonus. Numera finns ju inget gemensamt register så det är bara att byta bolag och kräva full bonus hos det nya bolaget. Det brukar funka. | |
|
Min pappa råkade ut för exakt samma sak, dessvärre var personen som körde på honom påverkad och drog innan polisen kom vilket ledde till att han blev totalt blåst av försäkringsbolaget, Han stod alltså helt stilla när bilen körde in i honom, tror han höll på i 3 år innan han gav upp. Härligt med försäkring. |
|
|
Har efter mycket om och men fått tillbaks bilen från Bilia. Det som skulle ta 3 dgr. tog i verkligheten 12 dgr. Man har alltså satt dit en begagnad baklucka och stötfångare och lackat dessa. Man har dessutom flyttat över min spoiler, baklucke handtaget med lås, torkarmotor med länkage och även bakrutan!! Brukar man flytta över bakrutan? Första gången dom ringde hade dom glömt att lacka stötfångaren. Andra gången dom ringde så sa dom att stötfångaren måste lackas om igen. När jag tillslut hämtar ut bilen så synar jag jobbet lite snabbt, ser väl ganska hyfsat ut. Går in och betalar självrisken, får nycklarna i handen och låser upp. Tänker att jag skall prova bakluckelåset, stoppar i nyckeln i låset och vrider och vips så har jag hela låscylindern i handen, jiippi! In tillbaks och givetvis har hela plåt avd. gått hem för dagen redan. Ringer dom nästa dag får en ny tid på torsdag den 3 juni. Har nu också upptäckt att utblåset på ljuddämparen sitter alldeles för lågt, ca. 5 cm under halvmånen i stötfångaren, ena skyltlyktan inte fungerade osv. Min spoiler har dom repat lite men det kanske går att polera bort i bästa fall. Är annars nöjd med lackjobbet förutom en liten repa. Vet inte om jag orkar bråka om repan. Det lär väl ta minst en vecka till i så fall. Har nu också fått besked från mitt försäkringsbolag att vållande frågan är avgjord. Det är han som körde in i mig som är vållande och jag får därmed tillbaks min självrisk som jag har betalat. Blir bara så trött på allt strul med verkstan. Kna man kräva någon sorts kompensation? Jag måste ju in med bilen igen, ta ledigt från jobbet, ev fixa en ny hyrbil med mera. //Mackan "fast i BMW träsket igen" |
|
Roffa1 |
$Marten: Jag skulle ALDRIG komma på tanken att återigen lämna in bilen till denna högst inkompetenta verkstad. Kräv stilleståndsersättning samt fri hyrbil från FB. Och lämna sedan bilen till en riktig verkstad. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.