|
|
|
|---|---|
|
Efter att ha bytt bl a kamkedja och därmed även ha demonterat nedre kamkedjekåpan visar det sig nu att den nya, främre packboxen till vevaxeln läcker. Jag har bara kört ett par mil och det verkar som om läckan minskar men det är ändå förvånande att en ny packbox inte håller tätt. Möjligen har jag monterat den någon tiondel för långt ut så att den hamnat på den strävare (?) ytan som var utanför den gamla packboxen. Någon som varit med om något liknande och finns det hopp om att den blir tätare med tiden? | |
|
Den ska var tät på en gång! Om du inte lagt tätningen på tätningsytan så blir det inte tätt. Även den släta ytan som tätningen ska ligga mot måste vara felfri. Mycket noga med packboxar! |
|
|
Den strävare ytan är ofta smuts eller rost som gör att det inte tätar om du får nya packboxen mot den ytan. Den kan nötas bort och då får du en tät packbox. Så packboxen körs inte in utan möjligtvis tätningsytan. Tätytan kan även vara sliten (diametern minskar alltså) vilket innebär att även en ny packbox inte tätar. Men det bör du ha noterat vid bytet. |
|
| Du oljade in packboxen.. eller? | |
|
Har varit med om att en ny vevaxeltätning läckt som ett såll på en Saab. Visade sig att dragfjädern som ligger i boxen och applicerar det radiella trycket mot axeln hade ploppat isär i skarven! Tog ur den och tvinnade/förspännde den och gängade ihop skarven sedan blev det dryptätt. |
|
|
Tack för era svar och tips. Igår kväll tog jag bort svängningsdämparen för att titta närmare och då visade det sig att tätningsläppen i packboxen delvis var vikt utåt. Det vara bara så på undersidan och man behövde en spegel för att se det, vilket är skälet till att jag inte upptäckte det när jag skruvade ihop motorn. Det är en kant mellan pos 2 och pos 4 (packboxen tätar mot pos 4): Länk Pos 2 och 4 var inoljade när jag trädde på nedre kåpan men förmodligen hakade tätningsläppen ändå i kanten mellan dem, på undersidan. Nu är detta fixat men jag använde inte silikon när jag monterade packboxen så vi får väl se om det håller tätt i morgon. |
|
| Vad bra. Skall inte behövas någon silicon. Jag tror nog att det blir tätt. | |
| Nu har det gått några dagar och det verkar vara tätt. Det var alltså SBS från min sida, men jag hoppas i alla fall att tråden kan hjälpa någon annan. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.