AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.225

Avgasvärden Bmw 520i -95 E34

pu
3
pulverarsot
520i Touring -95
Hej,
Var och besiktade bilen förra veckan, fick ombesiktning på 2 punkter.'
1. CO-halt förhöjd tomgång, för hög. CO 2500 1,3 (0,3)
2. Lambda-värde förhöjd tomgång, felaktig. Lambda 1,13 (0,97-1,03)

Enligt besiktnings mannen så skulle jag inte tänka på lambda värdet så mycket
utan det skulle bli rätt när CO-halten var rätt. har han rätt?

Jag har bytt "Tändhattarna". dom som sitter emellan tändspolen och tändstiftet för att jag hade överslag där.

Där efter har jag varit på en bilverkstad och mätt avgasvärdena. dom var bättre men inte bra. Det var inte så långt ifrån.

Men när jag mätte avgasvärdera så hade jag hål i bakre ljuddämparen och med det som följd så hade jag för mycket lyft u avgaserna.

Kan ett läckande avgas system efter katalysatorn ha inverkan på avgasvärdera?

Gubben på verkstan trodde att bilen bilen får i sig tjuvlyft någon stans, men jag hart inte hittat något, jag har sprutat med startgas.

Han tyckte även att katalysatorn inte kom upp i rätt temperatur och tyckte att jag skulle leta efter läckage innan katalysatorn, men jag har inte hittat något.

kan även tillägga att katalysatorn och lambdan är bytt
Er
692
ErikThörn
Bmw 535da Touring M-sport -06
Läckande avgasrör påverkar avgasvärdena i allra högsta grad. E bilen välservad och i ordning i tänddelarna så skulle jag undersöka efter tjuvluft. När bytte du lambdan? dom håller otroligt kort tid på e34or som går mest kortkörningar. har varit med om flera st som fått byta lambda inför varje bes.
pu
3
pulverarsot
520i Touring -95
Lambdan vart bytt bara för någon vecka sedan, I samband med katalysator byte. men dock inte till en ny utan en begagnad.
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Hål på ljuddämpare eller rör efter kat ger högt lambda. Avgassystemet måste vara 100% tätt innan man kan kolla värdena och dra slutsatser om hur alla andra delar av motor och lambda m.m. funkar.

Lappa ihop röret och mät igen med riktigt varmkörd motor, dvs gasa lite på landsväg innan så katten får upp tempen.

//Magnus

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.