AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.741

540 -99 utskjutet tändstift

*_
26
*_BMW_*
540iA Touring -99
hej.

igår när jag var påväg hem small det plötsligt till i motorn, när ja öppnade huven för å kolla vad som hänt var det ett hål i plastkåpan som sitter över tändstiften, jag plockade bort kåpan och fick se att tändmodulen var trasig och stiftet var i tre delar, själva metall delen som är gängad satt kvar i toppen, men porslins delen var i två delar.. är det någon som har en förklaring till detta eller har varit med om det själv?

delen där gnistan blir ser ut som ny, alltså inte som om den fått en small av kolven.

kan det bero på att det blivit något fel på ventilerna så att "kompen" inte har tagit sej ut den "rätta" vägen och istället tryckt ur stiftet?

tacksam för svar // Emil
Det är nog stiftet som har haft micro sprickor! Kan hända ibland även på nya stift, går det också lite fukt in när bilen har kallnat kombinerat med att det fryser på ute så blir det nog större sprickor.
*_
26
*_BMW_*
540iA Touring -99
okej, men blir det en smäll av de och sliter sönder tändhatt mm.?
Det jag tror är att kompressionen har tryckts ut genom tändstiftet och skickat delar av tändstiftet genom ventilkåpan, är rätt högt tryck där ;)
Och kompressionen skall vara kvar i burken tills förbränningen är klar annars kan det bli en jävla smäll om delar av stiftet åker ut med det trycket som är där.

Plugga hålet i ventilkåpan och i med ett nytt stift och testa.
Lycka till
*_
26
*_BMW_*
540iA Touring -99
okej, låter ju faktiskt rimligt :)

får skaffa en ny tändmodul och stift å se va som händer
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Detta tillhör ju inte vamigheterna, däremot vet jag att stift skruvat ur sig på BMW och skjutit iväg när det hängd på de sista gängorna i bästa fall har det gått att få dit ett nytt stift med de gängpr som var kvar.
Vilket fabrikat på stift har du monterat ??

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det har jag aldrig hört talas om, men teoretiskt kan det ju faktiskt ske. Trycket under förbränningstakten är ju högt, men ytan som trycket appliceras på invändigt i stiftet är ju liten. Gissar som tangurang på frostskador, kanke tvättvatten i brunnarna eller något.

Kuriosa: Jag och f.d. svågern försöker få igång en gammal högtryckstvätt som han fått gratis. Den snurrar och går för fullt, men hur man än beter sig så droppar det bara lite sakta ur munstycket. Jag står bockad över underverket och skruvar fram och tillbaka på en regulator utan att det händer nåt. Reser mig upp samtidigt som det blir en riktig smäll och allt blir tyst. Tittar ner på maskinen och topplocket står på trekvart uppe på cylindern. Två bultar har slitits ur blockgängorna varav den ena är borta. Medan jag funderar på var den tog vägen skramlar det till på ladugårdstakets plåt :)
Tur att man inte stod kvar lutad över den...
*_
26
*_BMW_*
540iA Touring -99
fabrikatet är BOSCH.
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Bmw: Kanske ska du satsa på tändstift av märket NGK, 4-elektrods platina :)
De har jag i min 540 och snart är det dags för ett byte. Tror faktiskt att de är just sådana som rekommenderas av Bmw. Men Bosch stift är väl inte fy skam det heller.

Mvh/ Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
*_
26
*_BMW_*
540iA Touring -99
ja vi får väl se om det räcker med att byta stift och tändhatt
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Får hoppas på det bästa :)

Mvh/ Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Bosch har inget att göra i en 540 utan den är NGK som gäller 4 elektrod laser platina.
En gissning är att stiftet kan ha skadats i porslinet vid monteringen tex så det blivit nån mindre spricka.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
*_
26
*_BMW_*
540iA Touring -99
har nu satt i nytt stift och tändmodul å den går som en klocka igen :)
Det var ju bra att det kör igen;) Och vad hände med kåpan? bytte du eller!
*_
26
*_BMW_*
540iA Touring -99
nej har inte bytt än, men ska göra de...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.