|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har nu satt ut cabben på annons, måste säljas för att skaffa bil med plats för barnvagn. Finns bara 2 potentiella alternativ e91 eller e61. Måste vara en 6:a och årsmodell 05-07. Kollat på 325 resp. 525 som ligger i samma prisklass kan dock inte bestämma mig! Fördelen med 325 är att de e en modernare bil, lite sportigare, nackdelen är utrymmet (tror jag) och tvärtom för en 525. Synpunkter, vilken modell bör man välja, lutar år 325 men utrymmet??? | |
| e61 är ju så mycket snyggare, med m-paket iallafall. | |
| Åk och titta på det olika modellerna och känn efter vad som passar dig bäst. Vad gäller bagageutrymmet får du väl ta med dig ett måttband och mäta. | |
|
e61 är väl både bekvämare och har större utrymmen. Personligen tycker jag den är klart snyggare än e91 också men det kanske väger lätt! :) Är ju dessutom alltid bra att en modell funnits ett tag, barnsjukdomar är ofta botade (vilka ju kan finnas kvar på tidiga e91or). Enda nackdelen jag ser med e61 (jmf e91) är att för den förstnämnda har ersättare kommit ut. |
|
| kolla om barnvagnen får plats i e91 annars välj e61 | |
| Jag bytte nyligen från en E91a till en E60 - vå emmaljunga vagn gick precis en på bredden i E91an, men i E60an går den in på längden. Jag behöver egentligen inte ha en stor bil med tanke på att vi har en X5a också. Men jag måste säga att det är riktigt skönt med stor bil - jag lägger min röst på en E61a med M-sport. | |
|
Tack för all input! Ja, blir nog onekligen enklare med en e61, speciellt helg/semesterresorna till landet. Får väl börja leta 525 med M-paket. |
|
| Testa som de andra säger om utrymmet räcker. E61 är fin men jag tyckte det skönt att slippa en massa plåt, downsizing kändes mer rätt för mig. E91 lär vara nuvarande modell åtminstone 2 år till och ger en roligare körupplevelse än E61, om än inte lika bekväm. Fast E91 går otroligt tyst och stabilt i hög hastighet. | |
| Kör på E61 för med E91 så får du precis plats med barnvagnen och mer eller mindre, ingenting annat. Det funkar och man klarar sig med E91 men hade jag valt idag så hade det blivit en E61. | |
|
Med barnvagn krävs en E61 om du ska kunna få med något mer än bara den. Sen är inte E61:an så stor som man kan tro. Jag har monterat bilbarnstolen bakom passagerarsätet och nu finns inte så mycket plats kvar fram. Tänk på att du måste ha en stol med ISO-fix för det finns inga öglor att fästa stolen med. Att fästa den runt stolen funkar men är inte att rekommendera med el-stolar. Är du intresserad kan jag ta några bilder med barnvagn i och hur stor plats stolen tar. /Rikard |
|
|
Den här frågeställningen dyker upp med jämna mellanrum även om den ibland handlar om E39T vs E46T eller som här E61 vs E91. Jag har inte personlig erfarenhet av E61 och E91 men väl av respektive föregångare och hade en av varje samtidigt som vi hade ett barn med stor barnvagn. 3-serien går utan vidare att leva med och du får plats med det mesta även om man ibland får vara lite kreativ. I 5-serien så har du några centimeter på alla håll vilket gör livet lite enklare. Du får plats med lite mer saker runt om vagnen och på längre resor är det enklare att kombinera med större väskor med vagn. Har du barn bakåtvänt där bak så är inte stolen framför lika påverkad av barnstolen. Lättare att sitta två bak + barnstol, etc etc. Har man en E91 så behöver man inte kanske inte byta men står man inför valet mellan E61 och E91 så tycker jag det är självklart att välja E61 om man låter förnuftet tala. Du får mer utrymme och bättre komfort och det ofta till ett något lägre pris än motsvarande E91. Kristoffer ovan som har en E91 har väl också en V70 om jag inte minns fel och då har man ju en back up om det visar sig att alla väskor inte får plats i E91:an ;) ___ //Ulf |
|
|
Kreativiteten är det inget fel på efter två resor till medelhavet med cabben, fullpackad och desutom stopp i Tyskland för inhandling av drycker! Går ju få med sig ganska mycket om man har tid och tänker till. Men vill nog att det ska vara bekvämt nu när vi får tillökning m a o en e61 men ska ut och prova båda alt. till helgen. Tack Melzen men jag provar i helgen. Packbox är ju en lösning......f..n vad "svårt" detta var. |
|
|
Dom flesta familjer står nog inte inför det här problemet. Det handlar nog mer om ny eller begagnad barnvagn. Så det är klart att allt går med mindre bilar men det underlättar med en större. Man sitter tom bättre bak i min SAAB 9-3 där stolen är monterad i mitten. Borde tillägga att det gäller när man är två vuxna där. Å andra sidan så har min son rätt bra med utrymme till dörren i BMW:n. Men det kommer ju ingen till nytta. |
|
|
Jag står inför samma val som trådstartaren. Det naturliga är väl att kolla på E61 i och med att den är större och för att man kan få en helt ny till stora rabatter nu när nya femman är här. Ännu större rabatter bli det efter sommaren när kombimodellen släpps. Sen tänkte jag på hur jag använder bilen. 95% av milen kör jag själv, till och från jobbet och på jobbresor. Vi åker kanske på 10 längre resor (över 30 mil) om året med barnvagn, bäbis och fru. 3 - serien är mycket tightare och mer körglad än en 5 - serie och eftersom jag mest använder bilen själv kommer jag leta efter en faceliftat trea. Om det blir utrymmesbrist så köper jag en takbox. Det är möjligt att jag tänker helt fel men körglädje är viktigt för mig. :P “Folk uppfattar vallöften som löften. Det är ett problem för oss.” Lennart Nilsson (s) |
|
|
Bytte precis från e91 till e61 och det är som att ha en lastbil....ypperliga utrymmen för barnvagn och diverse tillbehör. Dock känns det som man kan leva med e91 förutom vid juletid och på vintersemester. Visst upplevs e91 som sportigare men e61 ÄR en familjebil (kanske undantaget M5 :)) Röstar för E61 om Du vill okynneslasta och E91 om Du är logistiker. Lycka till / Martin |
|
|
Jag har klurat på denna frågeställning en längre tid... det måste ju funka med en 3-serie som familjebil. Alla familjer kör ju inte v70! Själv letar jag nu efter en faceliftad 3:a då jag tycker att den ser helt klart modernare ut än E61:an. E91 lci har ju faktiskt många detaljer som liknar nya 5-serien, framför allt framlyktorna med de frostade ögonbrynen och diodblinkersen och baklyktorna med glödstavarna. Ska bli spännande att se vad de ändrar till nya 3-serien sen! Har dock bara kört min E87, samt E46 och E61, så jag kan ju inte uttala mig om vilken som är roligast av E91 och E61 |
|
|
Nu vet jag ju inte hur mycket packning ni har med er på semestern, men vi (2 vuxna, 2 barn) fixar både fjällsemester och solresor utan att packa upp till taket. Senaste fjällresan kunde vi till och med fälla över insynsskyddet i bagaget. Takbox är ju förstås ett måste. Bmw:s 460l box är ju helt suverän, får plats hur mycket packning som helst i den. |
|
|
Skall man ha en ny E61 har BMW i Helsingborg en röd som man bara dräglar över Länk Ha deT |
|
| Jaha det blev ju inte hundra menar den imolaröda 530,n | |
|
Äntligen Bmw ägare igen, det blev en Le Mans blå 325 Touring M-Sport. Sjukt nöjd med bilen men de e inget under av utrymmen, får nog bli en packbox lackad i bilens färg. |
|
|
Du skulle köpt E61 :) "Riktiga män kör diesel" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.