AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
2.987

Vad är er åsikt om denna tyska 335:a?

bj
14
bjlu003
335iA Touring -09
Jag har sett ut denna 335:a som finns hos BMW-handlaren i Düsseldorf.
Länk

Vad säger ni om:
1. Priset? Jag kommer att leasa bilen så jag åker därför på mellanskillnaden mellan svensk och tysk moms. Priset i svenska kronor oprutat blir därför 368.000 importkostnaden ej inräknad (kan man räkna med ca 10000 för den?). Det finns tyvärr väldigt lite svenska bilar att jämföra med iom att utbudet är så dåligt. Bilen är mycket välutrustad, en lika konfigurerad ny av årets modell går på 625.000, dvs den är extrautrustad för drygt 200.000.

2. Andrahandsvärdet efter 3 år? Alla säger ju att importbilar ligger mycket lägre i pris, men frågan är HUR mycket lägre? Min nuvarande svensksålda 330iA har gått ner från 347 tkr till ca 220 tkr, dvs 37% på tre år. Hur mycket hade motsvarande import-bil gått ner tror ni?

Alternativet är att ta ut en nästan lika välutrustad ny, för ca 510.000 efter rabatter, men det känns väl dyrt jämfört med importen. Eller är det så att värdeminskningen på importen blir så pass stor att man ska överväga en ny?

Mycket tacksam för alla tips och råd.

Mvh
Björn

I l-kalkylen bör du räkna med 50% värde om 36m. Återkommande fråga, hur påverkas försäkringskost + garantier? Bilen ser attraktiv ut. Vilken €-kurs räknar du med?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Hej
Det du spontant kan göra är att be en bilhandlare ta hem bilen mot ersättning, han drar då av den tyska momsen. Sen ber du bilhandlaren momsa bilen i SVerige till skattemyndigheterna på vanligt vis sen står det dig fritt fram att lägga upp ett leasingavtal på exvis 3 år och som vanligt dra av halva momsen osv.

Mvh
Asken
bj
14
bjlu003
335iA Touring -09
Räknar med Eurokurs 9,80. Dividerar sedan med 1,19 och multiplicerar med 1,25. Försäkringskostnad har jag kollat upp, premien påverkas inte alls åtminstone inte hos BMW original föräkring, endast självrisken på maskinskada påverkas (blir dubbelt så hög). Fabriksgarantier påverkas inte, sådant som ges av generalagent påverkas dock, som tex vagnskada.

Fick nu reda på att det var lite skavanker på bilen, vänsterdörrarna är omlackade, och kofångarn fram utbytt efter någon mindre smäll. Hur bör detta påverka värdet?
bj
14
bjlu003
335iA Touring -09
Asken,
Jag tänker låta mitt leasingbolag köpa bilen direkt av bilhandlaren. De behöver ej betala tysk moms, men måste sedan redovisa svensk moms, som de sedan får dra av i sin verksamhet. Då slipper jag blanda in någon bilhandlare.
Mvh
Björn
Du måste se bilen på plats och prova den. Om du kan få köpa € för 9.80 grattis. Pruta genom att få nya däck/ev tillbehör.
bj
14
bjlu003
335iA Touring -09
Dagskurs EUR 9,74. Med bra bankkontakter kan man köpa för 9,80 för en banköverföring.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.