|
|
|
|---|---|
|
Vad är skillnaden mellan den vanliga automaten och sportautomaten som vissa E60/E61 har? Märker man någon skillnad? Har sett att bilar med sportautomat i regel har "paddlar" i ratten, ingår dessa eller är det en option? ___ //Ulf | |
|
Paddlar ingår. Man kan läsa lite mer här: Länk /Andreas. |
|
|
Skillnaden mellan lådorna är rätt stor faktiskt. Det är ju i princip bara annan pgmvara, men med sportauton så "låser" automaten wandlerautomatiken så att man kan växla upp och ned med bra snärt i växlingarna. Dessutom tar den bort svampigheten i gaspedalen så reaktionen är klar alertare. Dessutom sägs styrningen också bli mer direkt. Eftersom BMW's automatlåda fortfarande är programmerad fær ett lite sävligt beteende när man vill köra om och ger lite gas (växlar alltså inte ned meddetsamma) är det skönt att bara kunna knuffa till paddeln med tummen. För mig som använder E61:an på banträffar är sportauton den ultimata kombinationen av bekvämlighet och sportighet - i brist på en DKG... ---- BMW CS #6212 |
|
|
Tackar för svaren! Narvselius: du skriver att den "låser", innebär det lägre förbrukning jämfört med standardautomaten? Det är väl annars slirandet på en vanlig automat som är lite av anledningen till att automatväxlade bilar oftast drar lite mer bränsle. Har själv också en Golf GTI med DSG så jag vet skillnaden mellan manuella växlingar på en vanlig Steptronic och Golfens DSG. Nu är ju Sportautomaten fortfarande en traditionell automatlåda om än med annan programvara men det du beskriver som rappare manuell växlingar låter ändå positivt. ___ //Ulf |
|
|
Automat och DSH är två vitt skilda ting. Sportauton är fortfarande en automat - även om det är en väldigt "klyftig" sådan. Nä, jag tror inte att du får lägre förbrukning, det problemet fixade man mer eller mindre med den nya generationen med automatlådor från ZP i och med faceliften 2007 - vad du får är ryckigare gång... ---- BMW CS #6212 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.