AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
697

Köpt mej en E34 540 Touring, Frågor, olje pump, mm

Kr
23
Krister02
BMW 530d Touring -00
BMW 2002 Touring -73
Hej

Jag har Precis Köpt mej En 540ia Touring -94
Svart met, 17" Style5, skinn, mm, mm (a dream come true)

den har rullat 27 000mil och enl dom två ägarna i Sverige, jag känner en som känner den andra=)
så är den ordentligt servad med oljor och stift, på Verkstad ingen av ägarna har haft den som entusiast bil, vilket det är för mej.

Frågor
Hur akut är det att kolla bultar till oljepump?
kan man lugnt vänta ett par månader för bilen går bra och inget tyder på några problem. Tänkte kolla på semestern.

Ska man Byta kullor i lådan i förebyggande syfte eller det är onödigt?
samma där lådan går bra.

tacksam för svar.
grattis till ett bra val av bil ;)
alltså ja du kan ju tänka dig själv vad som händer om bulten bara skulle lossna sådär! tar nog inte många km sen är det kört med hela motorn. jag har hafft min nu i ett par månader o har ännu inte kollat upp de.. men jag tar risken har inte orkat kolla heller.

nej man byter de inte i "förebyggande" syfte, går lådan korrekt så är det bara onödigt.. men det kan ju höja bilens värde något om du skulle vilja sälja o du har papper på det.
Kr
23
Krister02
BMW 530d Touring -00
BMW 2002 Touring -73
Nja Jag ska inte sälja nu när jag äntligen fått tag i en som fungerar för rimliga pengar.

ja man ska kanske köra upp den på lyften så snabbt som möjligt, för att kolla bultarna till oljepumpen.

en annan fråga
det sitter ett brunt relä till höger i säkringshållaren krock sensor nånting
jag tog ett sån relä på skroten från en 525 och när jag skulle byte (locket saknas på mitt relä) så var stift uppsättningen helt annorlunda.
men jag provade ändå att byta och och då blev tomgången helt plötsligt högre, gissar på 100-150varv
jag fattar inte varför?
jag monterad det gamla igen och då gick den ner till normal tomgång ca 550varv

vad har det reläet med tomgången att göra?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.