|
|
|
|---|---|
|
Tjena, Jag tycker att kylan funkar lite mysko i min E91 just nu. Förutsättningar är att jag hoppat in i bilen direkt efter gymet, sol ute och kanske +5-+10 grader. Jag brukar normalt ha värmen ställd på 18,5 grader på båda sidor men skruvar nu ner till 17 eller 17,5 och tycker att det fortfarande är ganska varmt. Skruvar lite till 16,5 grader. Fortfarande inget särkilt kylande effekt. När jag tar sista snäppet till 16 grader så hoppar fläkten från 2 prickar till 5 och börjar skicka på ordentligt med kyla (i still med maxkyla-knappen som ställer värmen på 16). Är det något knas eller som det ska vara? Vet inte riktigt om jag lyckades förklara ordentligt. Även om jag kyler ur bilen direkt med MAX och sen återgår till 17 grader så blir det snabbt för varmt igen. Lite osäker på om det är ett efter-träning-fenomen att jag är så varm själv. | |
|
Du nämnde inget om vredet du har precis under varningsblinkers knappen. är den helt till vänster också? Det låter väldigt mysko som du säger och det känns som någon givare inte hänger med så bra längre. Det sitter nämligen ett par stycken givare numera och vilken det kan vara är svårt att säga. Men du ska då absolut inte behöva dra ner till 16 grader för att få kyla. Även 18 grader tycker jag låter sjukt kallt på en AC, men vi alla är olika :) Har du möjlighet att läsa ur eventuella felkoder så får du nog svar ganska fort. |
|
|
Hmmm... vred? Jag har den här som väl brukar nämnas som stora kliman: Länk |
|
|
Jag brukar iofs vilja ha hyfsat svalt men 16 grader blir ju sjukt kallt medan 18.5-19 är lagom för mig i normala fall. Nu när jag har reagerat på det och testat så har jag precis tränat. Det konstigaste är dock att det är ett sånt hopp mellan 16.5 grader = fläkten på 2 pinnar och 16.0 grader = fläkten på 5 pinnar och svinkallt direkt. |
|
| Mellan de mittre luftutblåsen sitter det ett rullhjul. Under lås- och DTC-knappen. Vad är detta hjul inställt på? Om du snurrar på det åt det blå hållet, blir det bättre då? | |
|
Chris: Han har ju stora kliman hahahahaha Nikasp: Det här vreder, "roller", "rullhjul" (kalla det vad du vill) menar jag som sitter mellan luftutblåsen och under DTC knappen ... Länk Närmare bild: Länk |
|
|
F*n, jag hann inte skriva, var och sålde motorcykeln på lunchen. Nån rackare hade vridit det åt rött så nu gick det 100% bättre. Tack för svaren :) |
|
| Det vredet har inget med kliman att göra, släpper bara in friskluft!! | |
|
Nu lirade det i alla fall som det skulle. Körde på 19 grader i kupén, enligt displayen, i sol och 8 grader utomhus. |
|
|
Rullhjulet är kopplat till en värmeventil, rullar du det åt rött fås varm luft och åt blått fås kall luft. Fördelen med detta system är att man kan få olika temperaturer mellan huvudet (panelutblåsen) och fötterna (golvutblåsen). Inblandningen av friskluft sköter klimatautomatiken. |
|
|
PS. Jag är ingen BMW-kalenderbitare, är det n00b-varning på att säga "stora kliman"? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.