AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.876

Vilket mikrofilter E39?

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Var inne på BMW och köpte "alla filter till inspektion II".
Det verkar som om det ska finnas två kupefilter efter varandra, på varje sida?
Jag har bara det nedre (1), men på BMW fick jag det övre (2).
Ska man ha båda?? Verkar tveksamt om det nya övre går att montera över det gamla nedre.

Länk

Dessutom ser det inte ut som på bilden, plastramen är utbytt mot en papp/kartongkant.

Ska givetvis åka tillbaka till BMW men för att slippa acceptera bara ett "det ska vara så, köp två till" etc svar så kanske det finns ett fylligare svar här!
sj
588
sjobusen
420d GC -16
Z4 sDrive 35i -10
Det ska bara vara ett filter per sida.

Där emot sitter samma konstruktion på andra sidan av motor-rummet också. Så det blir 2st kupefilter totalt.

Tror att det hos bmw finns olika varianter av kupefiltret, ett typ vanligt filter. Och ett lite mer avancerat kolfilter.

Lycka till!

ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
biltema har kolfilter för 198kr. Tror det är 2pack.
Jag har kört med det och dom passar bättre än orginal.
ma
7.450
marin849
Aha, då kanske min bil inte är förberedd för "aktivt kol-filter" utan bara "filter", det är nämligen alldeles för dålig passform på de filter jag fått, eller så är det en extrem lågbudget variant som skall pressas ner i utrymmet istället för den välpassande plastram som finns på gamla filtret.
Er
692
ErikThörn
Bmw 535da Touring M-sport -06
Då bmw har bytt leverantör av filter så är dom numera utan plastram och med en "kartongram" istället.
De finns två typer av filter aktivt kolfilter och vanligt papp filter. Då pappfiltert är avsett för bilar utan ac så tror jag inte ens att någon bmw-handlare lagerför dessa.
Du ska alltså ha filtret med aktivt kol som för att göra det enklare mycket väl kan se ut som ett pappfilter och ha "kartongram".
Visa användare
29
MPOWER 2
BMW 740IA -98. Cosmossvartmet. (kanonfin)
bytte båda kupéfiltren på min 523a. BMW ville ha 1400kr för båda. Biltema 199kr. Med perfekt passform

MPOWER 2
ma
7.450
marin849
Tack för bra svar!
Litet sketet ändå med papp/kartongkanter och passform så att man måste mosa in filtret.

1400?
792+moms före rabatt.
Visa användare
29
MPOWER 2
ja det ser man vad det kan skilja mellan de olika bmw verkstäderna, Biltemas funkar kanonbra. passformen var exakt, Lycka till MVH I

MPOWER 2
ma
7.450
marin849
Priset på reservdelar ska väl vara samma??
OM det är samma reservdel...
Visa användare
29
MPOWER 2
så borde det va. i så fall försökte de blåsa mig på en femhundring.

MPOWER 2
Er
692
ErikThörn
Stor skillnad i pris mellan olika bmw-verkstäder på reservdelar!! vissa kör ju kampanjer lite då och då med tex 20% på arbete men lägger på tio på delarna och då blir ju slutsumman den samma....
ma
7.450
marin849
Säkert?
Jag hade för mig att reservdelar är standardpriser, likaså arbetstiden för olika jobb, men att olika verkstäder (givetvis?) har olika timtaxa.

Eller så FINNS en standardprislista på reservdelar, men verkstäderna är fria att sätta eget pris. De få gånger jag jämfört har det varit på kronan samma på delarna.
ma
7.450
marin849
Gick ju bra att trycka i filtren men särskilt förtroendeingivande är de inte. Limningen var ju lös i yttersta randen och några mm glapp i "tätningen" osv.
Er
692
ErikThörn
Kolla nu när den ena handlaren i östergötland har kampanj på bromsbyte och jämför de priset med någon annan får du se...

Angående filtren så är 3m tillverkare och de är ju en känd filter tillverkare tror den föregånde till e39an var mahle men kvaliteten på luften ska vara den samma när den passerat filtret.
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
som sagt det är biltema som gäller när vi pratar kolfilter...
ma
7.450
marin849
Står det någon OEM tillverkare på Biltemas?
Innehåller det "aktivt kol"?

Är det "aktivt kol" i filtren som gör att kupén fortfarande har allmän nybilsdoft fast den är sex år gammal?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.