AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.024

Då var nya vinterbilen köpt...i mitten av april :-)

Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Har alltid varit sugen på en E28 då det är väldigt stilliga bilar. Nu har drömen blivit verklighet. I söndags blev jag lycklig E28 ägare av ett praktexemplar.

På hela karrossen är det bara två 5-krona stora prickar samt minimalt krypande under lacken i bakre hjulhuskanter på insidan (syns ej). Absolut ingen rost alls undertill och ett splitternytt orginal avgassystem. På köpet superfräsh inredning utan synligt slitage. Motorn och växellådan går som jag minns det när jag åkte som passagerare i en liknande bil i mitten av -90 talet dvs mer än 15 år sedan.

Allt som återstår är kamremsbyte och en stor service som jag ska göra själv, lite rekond, fixa några små skavanker och extra rostskyddsbehandling undertid för säkerhets skull. Sedan är min 520i -85:a redo för vintern. Känns nästan lite synd men jag kan inte spara alla mina fina BMW´s som sommarbilar. Då får jag ju aldrig köra en problemfri BMW på vintern ! :-)

Har inte hunnit fylla i alla fakta eller ta några bilder men det kommer.

Kolla gärna in henne i mitt galleri: Länk

Eller på blocket om annonsen är kvar: Länk

Kommentera gärna. Blev förvånad att det går att köpa så fina vinteravställda, maskinellt felfria och oslitna E28:or utan större konkurrans från andra spekulanter eller hade jag bara tur och var snabb nog ? :-D

BMW 4 Life
Grattis till köpet! Har själv haft en 520 fast en -87:a. Var inte alls i samma fina skick men definitivt trevlig att köra!
Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Tack jag är mycket nöjd och ser alla ålderdomsfel som roligt pyssel som att byta lite gummitättningar runt lampor och bagageluckan, rostskyddsbehandla och försöka få bort den rost som finns.

Jo, har aldrig ägt en E28 innan och trots trötta stötdämpare som känns lite som cykelpumpar och gummidetaljer som kunde varit fräshare så är den otroligt rolig att köra. :-) Man bara måste älska det klassiska BMW ljudet fårn den raka friska sexan. Ska dock lugna mig med att ens försöka varva mer än 3000 rpm tills jag byt kamremen...

Känner nästan för att satsa och byta stötdämpare och eventuellt fjädrar bara jag hittar en bra gör det själv manual och mer tid...

BMW 4 Life
grattis till en fin bil :D vill med ha en e28:a ... hur är 520? känns motorn slö eller är den lagom??
Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Jag har inte provat bilens prestanda nämnvärt. Vågar inte trycka ner gasen i botten eller varva mer än 3000 rpm förren jag byt kamrem och servat. Vad jag förstått av den historik jag har är kamremen minst 5 år gammal och gått ett par tusen mil minst så den borde ha byts för länge sen.

När jag kör normalt räcker kraften till förvånnansvärt bra. Inga problem att hänga med trafiken. På tomgång och strax däröver är den otroligt svag men bara man varvar lite typ 1500 rpm och släpper uppp kopplingen i lagom takt blir det fina starter. På motorvägen känns den otroligt pigg, när jag körde den från malmö körde jag om många billister (i laglig fart) utan att pressa motorn. Otroligt kursstabil i motorvägsfart. Faktiskt bättre än min E34...börjar fundera om jag inte har nåt slitet eller fel på min E34:as väghållning. E34:an vandrar och känns att jag måste passa den, E28:an är en klippa, man behöver inte ens hålla i ratten, går spikrakt på samma vägar.

Har läst att över 4000 rpm kommer den riktiga kraften i M20 motorn och att den är ganska död under 3000, så när den är nyservad kommer nog prestandan räcka mer än väl, speciellt som vinterbil. Känns som att 125 pigga BMW hästar är tillräckligt att ha i vinterbilen. Körde ju 115 hästars felhjusdriven Audi 100 -90 innan och det var inget problem med kraften.

En positiv grej till att när du sedan sätter dig i din ordinarie sommarbruksbil E34:an i mitt fall känns den plötsligt som en raket med obegränsad kraft. :-D

Så för att summera E28:an är mycket fin och pigg och relativt modern att köra med tanke på åldern men man upptäcker hur gammal och slö den är om man börjar växla mellan den och en fräsh E34...

BMW 4 Life
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jag saknar känslan och körglädjen i min fd M535:a E28 :/

Stabil konstruktion generellt sett, men det är som sagt rosten och att man skött/sköter servicen som man ska som gäller för att bibehålla feelingen i körningen med E28:an(och alla andra bilar också såklart :))

Mvh Janne.

Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Jo, service är det viktigaste av allt. Beställde idag alla servicedelar på BMW, kalaset gick på ca 3000 kr för allt material till inspektion 2 med delsyntetisk castrol olja som de rekomenderade + E28 kamremssats...och då får jag göra jobbet själv. Undra vad det hade gått på om de skulle göra jobbet :-D

Tyvärr känns jag mig maktlös vad gäller rost. Bortsätt från en underredesbehandling som jag tänkte komplettera med när jag hinner så känns det som att alla bilar blir förstörda med tiden om man kör dom på vintern i sverige oavsätt hur mycket man vaxar och tvättar och har sig :-(

Därför kör jag aldrig min E34 eller E38 annat än sommartid. Hade jag bara kört min E28 på sommaren så skulle jag lagt mer pengar och köpt en ännu finare med större motor och mer utrustning men nu ville jag ha en riktigt fin och rolig vinterbil så min är väl på gränsen till att vara för fin tycker jag men kan inte spara alla BMWs till nästa generation :-D Jag vill också ha körglädje året runt och vintern här är lååååång och saltig.

BMW 4 Life
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.